Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 10249 ggr
jagM
0

Om Näringsportalen

Jag har ingått ett avtal med ett företag om en annonsplats. Blev uppringd
av en telefonförsäljare.

Innan avtalet spelades in sade jag att jag har inte råd med annonsplatsen men de trugade och trugade och till slut fick jag prata med VD:n som jag nu efteråt fått veta inte är VD utan en vanlig säljare.

De sade att jag skulle få dela upp betalningen på 2 tillfällen,
jag var en av de få utvalda att få vara med, det var en Vinn vinn
situation, jag skulle vara företagets ansikte utåt och
bara ett fåtal fick vara med. Jag sade trots detta att jag inte har råd.
Men de sade att kontakta oss om du får problem med fakturan så löser vi
det. Vilket ju nu inte går då jag kontaktade de.
De följer inte etiska regler inom branschen för
telefonförsäljning. Enligt de reglerna har man 7 dagars ångerrätt.

De lovade obegränsat antal sökord på alla de stora sökmotorerna vilket de inte kan lova då jag har kontaktat företag som jobbar med sökordsoptimering.

Jag känner mig lurad och är förbannad på mig själv för att jag lät de truga och de  accepterade inte ett nej.

Jag ringde företaget härom dagen igen  och då hotade de mig att om jag inte betalar så blir det dyrare för mig.

Jag har ringt andra som annonserar på denna plats och de är missnöjda men har betalat i det tysta.

Även dessa som är missnöjda har kännt att jag måste tacka ja för att slippa de.

Vad kan jag göra?

Jag och en till håller på att bestrida fakturorna men vet inte hur långt jag vågar låta detta gå, har jag någon möjlighet att Vinna detta, kan ju inte betala ev. rättegångskostnader.

Vill vara anonym just för att detta företag hotoat mig.

abbis
0

Du har rätt att ångra ditt köp!

Om dom hotar så är det bara för att skrämma dig till att betala.

Tala om för dom att du kommer bestrida fakturan och om det skickas till kronofogde så betrider du den där med! Kronofogden kan inte gå vidare med indrivning om du bestrider.Dom får betala 1000:- för att få fogden att göra jobbet och dom pengarna förlorar dom om du betrider.Så det är större chans att dom INTE skickar den vidare..HOT brukar funka på småföretagare som inte har några erfarenheter..så stå på dig*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jagM
0

Tack snälla för svaret.

Jag antar att jag lättare får rätt mot detta företag då vi just nu är 2 om att vara missnöjda med de, vet flera som är missnöjda men de har betalat för de är rädda för kronofogden.

abbis
0

Vad heter bolaget? Det finn en svart lista på nätet om du googlar på svartalistan+ telefonförsäljare.Du kan kolla svarta listan hos konsumentombudsmannen oxå*L*

lycka till

jagM
0

Det heter Swedish design and marketing HB och de har sidan www.näringsportalen.se de finns inte på svarta listan då de är relativt nya och alla betalar i det tysta utan protest då de är rädda för kronofogden.

Killarna på det företaget påstår sig ha 10års erfarenhet och säger sig kunna alla lagar mm fast det konstiga är att killarna som står som ägare är runt 25 års ålder.

De sköter försäljningen hur fult som helst och tjatar och trugar och vad jag vet är aggressiv försäljning förbjudet.

Dock vill man ju veta vad man har för rättigheter och hur stor chans man har att vinna innan man börjar strida.

jagM
0

Hur ser chanserna ut att kunna få rätt mot företaget då en massa blev sagt innan och efter det inspelade avtalet?

Jag måste ju kunna bevisa att de sagt si och så.

Vi är ju iofs 2 st än så länge som blivit utsatta av samma försäljningsknep av detta företag.

abbis
0

Skrämseltaktiken brukar funka att få folk att betala*L* .Men stå på dig ska du se att dom backar..Dom förlorar pengar på att driva detta vidare för du har blivit påtjatat en produkt du inte vill ha.Kunden har rätt att ångra köp.Du kan alltid ringa ARN och fråga oxå!

jagM
0

Tack snälla för att du svarar på mina frågor Glad

Men inte har man väl ångerrätt när det gäller B2B?

abbis
0

B2B ?

jagM
0

B2B = Business to business

abbis
0

Vänd på det istället.Om det var du som lurat på någon en produkt skulle du jaga livet ur den företagaren? DOM är bara människor och är man tillräckligt tuff så kan man skrämma dom oxå..Jag har gjort det med folk i min omgivning när dom trott jag varit ett korkat lättlurat fruntimmer..Suttit i tingsrätten 5 ggr och vunnit alla ggr..ha ha ha

jagM
0

Tack ännu en gång, du ger mig mod att ta upp kampen.

Förstår inte företag som håller på att envisas med att tvinga en missnöjd kund betala, de riskerar ju dålig reklam och med den konkurensen som finns idag ska man ju akta sig för missnöjda kunder.

Hade de bara gett med sig och låtit mig slippa betala så hade jag ju varit nöjd och inte gått ut och varnat för detta bolag.

Får jag fråga hur det kom sig att du varit i den sitsen, har du varit med om ungefär samma sak som jag?

Man är ju livrädd att hamna där just p g a att man inte kan bevisa att de sagt si eller så.

Fast nu är vi ju 2 som kan säga samma sak.

abbis
0

Jag har varit i din sits när det gäller annons i en   turistkatalog..Jag skickade in fakturan och bestred den då det visade sig att det var ett bluff företag.Dom hotade oxå med fogden*L* Jag blev omnämnd i tidningen Resume av Acke Fröberg då han kontaktade mig..

Jag fick brev idag om en bestridan till fogden  jag gjort mot min revisor som skickat en välsaltad faktura på jobb jag inte bett honom göra..Jag betalade det som jag ansåg han skulle ha.Resterande belopp hamnade under 15000:- så detta kunde jag ha drivit som ett småmål i rätten utan advokat.Men Revisorn drog tillbaka kravet idag..Så där ser du att man behöver inte gå på pumpen för att man är ett litet företag!

Bevisningen ligger hos den som ställer kravet!!!!!!!!!

Småmål under 15000:- kan du driva i tingsrätt utan advokat!

jagM
0

Ok så då behöver man ingen advokat.

Fick veta idag av en jurist att det är företaget som ska bevisa att avtalet inte uppkom på det sätt jag påstår.

Idag känns allt mycket lättare Skrattande

Skönt att det ordnade sig för dig.

Efter detta kommer jag aldrig mer bli lurad på något.

Niklas
0

Det här var en bra tråd som nog många kan få lite positiv energi ur. Glad

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

miuljo
0

ja just, det liknar lite mitt problem på "QALL" som jag skrivit.. problemet är att det nu redan gått 2 månader i mitt fall.. frågan är om jag fortfarande kan vinna :/

Oscar
0

Jag har också blivit uppring av näringsportalen.se och de var lite märkliga helt klart, fick lite dåliga vibbar av dem. Första gången satt jag i ett säljmöte och bad att få ringa dem lite senare men "det skulle bara ta en minut" och allt sånt där. Sen fick jag prata med någon ansvarig istället och då sa jag att jag satt i ett möte och han accepterade det direkt så vi la på.

Två dagar senare ringde de igen när jag satt framför datorn så jag gick in o kikade lite på sidan, som för övrigt ser väldigt seriös ut. När man surfar runt lite ser man att det bara är småföretag med, inga större över huvud taget vilket är lite oroväckande. De har också ganska dåligt med trafik på sidan enligt Alexa-rankingen (vilket säljaren inte hade en aning om vad det var ens). När jag påpekade detta fick jag åter igen prata med "ansvarig". Jag fick då information om att "det finns bara 5 platser och jag har redan sålt 3". När jag då påpekade att det inte fanns några större nätbutiker med så kom det en radda undanflykter. Nej tack sa jag då och la på.

Tre veckor senare ringer det en säljare igen och låtsas som att det är första gången de ringer, vilket det kanske va, minns inte om det var samma säljare. Han upprepar att "nu finns det bara 3 platser kvar av totalt 5". När jag påpekar att de redan ringt mig säger han att jag måste ha pratat med någon annan och att den säljaren måste varit dålig på att förklara för "det här är den bästa tjänsten någonsin". Han säger till mig att det ingår sökmotoroptimering från Guava (som jag var på möte med dagen innan och som är mycket seriösa och kompetenta enligt mig) men jag råkade just då ha ganska bra koll på deras tjänster.

Jaha, frågar jag, vilket av deras paket är det som ingår? Njae alltså inget paket, vi har specialavtal, svarar säljaren. Jaha, vad för typ av sökmotoroptimering är det som ingår då, frågar jag. Ja alltså vi optimerar dina sökord. Ja det är det som är sökmotoroptimering, säger jag, men jag vill veta vilka åtgärder det är som kommer ingå i paketet. Det visade sig (efter lite pressande) att den sökmotoroptimering som ingår är att de själva köper tjänster till sin egen sida för att sökmotoroptimera den för dina ord på den sida som du ligger på hos dem. Ren o skär bluff med andra ord.

Behöver knappast tillägga att jag inte köpte något av dem. De gav sig till och med ganska snabbt när jag började ställa lite motfrågor och pressa dem lite. Det är mycket snack och lite verkstad från deras sida.

Niklas
0

#16: Tack för den informationen! Det ringer företag lite nu och då till mig också och vill sälja reklam. Jag säger alltid nej. Fast de brukar ha ett väldigt påfrestande påträngande sätt. Jag kan förstå att många köper för att slippa dem.

Oscar
0

Jag vet att det är svårt för många och vill inte låta som någon besserwisser nu (fast jag är det) men det här med att säga nej till säljare måste man lära sig som egen företagare om man inte kan det från början. Annars kommer man trilla dit många gånger. Lagen är inte lika beskyddande som för privatpersoner vilket gör att det blir mkt snårigare att ta sig ur och betydligt fler ringer och vill sälja saker.

Lär er säga NEJ! Det är inte oartigt att säga nej till säljare. Jag har suttit i båda ändar av detta och vet hur man tänker även som säljare.

Niklas
0

Jag skulle vilja ha en enkel telefontjänst där man kan ställa frågor till dem som ringer och de får trycka 1 för försäljning, marknadsföring och sponsring, 2 för riktiga ärenden och då ska endast 2:orna kopplas igenom. Tyvärr känner jag inte till något sånt.

Oscar
0

#19 Ja det hade varit bra om det hade funkat.

Några tips när det gäller telefonförsäljning: Det går väldigt fort i telefon och det är oftast säljarens starkaste trumfkort, han har ett manus att gå efter och man kan väldigt effektivt få ut precis de svar man vill genom att ställa rätt frågor i precis rätt tempo. Detta ställer er (köpare) mot väggen och man vet att man svarar fel fast man egentligen inte vill säga det man säger, det går av bara farten så att säga. Bara att veta detta, att du är precis där de vill ha dig, ger dig ett övertag mot säljaren.

Försök att sakta ner samtalet så att du hinner tänka efter, dröj med dina svar. Säljaren kommer att anpassa sig efter detta eftersom alla är olika och han kommer rätta sig efter dig för att få sälja. Samtalet går mycket lugnare.

Tänk efter om du hade köpt tjänsten om du själv hade hittat den utan att han/hon ringde. Hade du inte gjort det, varför ska du köpa den för att de ringer? Om du hade gjort det så kan du ju fortsätta lyssna, alla säljare är inte dumma och alla ringer inte med bluffar, vissa erbjudanden är riktigt bra.

Fråga mycket och köp aldrig grisen i säcken. Spela också gärna dum och fråga saker som du egentligen vet. Detta är också något som telefonförsäljare spelar mycket på, folk vill visa att de kan. Man låter ofta kunden få berätta om saker som de vet genom att ställa frågor som de kan svara på. Detta ger säljaren ett förtroende från köparen. Spelar du dum kommer säljaren att sätta sig i en situation han inte kan ta sig ur eftersom du plötsligt svänger tillbaka till den smartare du.

I sista skedet kommer säljaren att försöka få ett avslut med något liknande: "Då behöver jag bara XXX så fixar jag XXX". Han kommer aldrig fråga dig om du vill köpa/beställa för då är det för lätt att svara nej. Han kommer alltid låta som att du redan bestämt dig för att köpa.

Ge aldrig ut uppgifter om du inte vill ha det han/hon säljer. Be hellre att få återkomma om du tror att det kan vara något bra de säljer. De flesta accepterar inte detta och säger att de ringer tillbaka. Säg då ok, kolla upp tjänsten/varan och nästa gång de ringer så är du förberedd. Var då tydlig med vad du vill, säg nej direkt om du inte är intresserad. Då kommer de inte att störa dig igen för de vill inte slösa sin tid på bestämda "kunder" (prospects).

Niklas
0

Bra tips.

Jag brukar vänta ut säljaren. De vill säga vad de har att säga så jag låter dem prata tillsde är klara. Då är jag tyst en stund så att det blir lite osäkert på gränsen till pinsamt. Sen säger jag att jag inte köper saker via telefon. Det tar lite tid eftersom de ofta har många argument att gå igenom innan manuset är slut, men det blir mindre jobb för mig eftersom de sällan har ytterligare argument på lager.

Oscar
0

#21 Precis, töm deras manus, det är jättebra. Många vet knappt vad de säljer och jobbar sällan på företaget de säljer för så de vet egentligen inget om produkterna.

Jag skulle inte rekommendera att säga att man aldrig köper via telefon, det finns en miljard argument mot detta och de flesta säljare är beredda på den kommentaren, den är ganska vanlig. Då triggar man ofta också tjatet som folk tycker är så jobbigt. Det är bättre att låta dem tro att de har dig o sen vända det hela. Det är inte svårt, det handlar bara om att vara beredd och att veta vad man vill. Ser man krasst på det så avlöper de flesta samtal enligt ett tydligt mönster och det är det säljaren vinner på. Lyckas du bryta mönstret så ställer du dem direkt.

abbis
0

Ha ha ha ha ..Jag sa till en säljare som ringde och störde och tog inte att jag inte hade tid att han skulle ta och lära sig manuset utantill och inte sitta och läsa innantill..Det samtalet tog snabbt slut  kan jag säga!!

jagM
0

Mycket bra tips från er Skrattande

Jag kommer aldrig mer att köpa något över telefonen.

Absolut inga inspelade avtal mer utan är det något jag skulle vilja vara intresserad av så får de posta avtal mm som jag får läsa i lugn och ro och fundera, googla mm.

Niklas
0

#22: Fast om min princip är att aldrig handla via telefon kan han ju säga vad han vill. Logik biter inte på principer. Han får skicka vad han har om han fortfarande är intresserad.

mammaru
0

Svensk Handel har bra råd utlagda på sin hemsida.

Annars brukar min metod vara att ställa till ett sjujäkla hallå, jag övertygar dem snabbt om att de gett sig på fel person och så råskäller jag. Om det alltså gått så långt att jag missuppfattat den som ringer och inte begriper att de håller på att sälja in en annons när de "bara ska kolla mina företagsuppgifter".

Fy f-n så jag hatar telefonförsäljare! Och jag tror att de känner min ilska rakt genom luren för ilska har fungerat bra vid ett par tillfällen. Det är inte så kul att få mig på halsen helt enkelt.

miuljo
0

hehe på tal om telefonförsäljare…

jag hade en som ringde o ringde.. jag gjorde inspelat avtal o han fortsatte att ringa.. skyllde på att det blivit nåt fel så vi måste göra om det… flera ggr…

sen började han smsa mig… sa att han gillade min telefonröst.. o sen va vi ihop i ett helt år XD han va jättesöt… men det höll inte.. men endå!  fortfarande vänner..

o han har lärt mig en hel del om hur man ska stå emot säljare.. vilket jag haft skitsvårt för… o har fortfarande till viss mån när dom värsta ringer. men jag bättrar mig. :)

det är iallafall ett jobb som jag aldrig skulle klara av.. så lite kred till dom.. kan inte va det lättaste att sitta o ringa runt o halvtvinga folk att köpa saker som dom igentligen själva inte vet ett skit om..

nä fy för telefonförsäljare.. kan dom ta ett nej så äre ok.. men när dom inte fattar utan fortsätter o tjata tills man ger sig.. då är det inte kul…

CoolCat-1
0

Jag brukar börja skratta åt dem och driva med dem…. Det funkar oxå….

-Jahaaaaaa…nä, menar du att du har ett så fint erbjudande till mig? Men såååååå roligt….hahahahaha!!!

Om man bara hinenr uppfatta deras namn kan man ju, precis som de, säga det två gånger i varje mening….

-Men du, Kalle, så trevligt att just du, Kalle, ringer till mig….Kalle…men, Kalle, jag vill inte köpa något av dig, Kalle…

Känns på något sätt lite trevligare än att tokskälla på dem…de är ju oxå kolföreningar, som vi…  =o)

JoeWest
0

Swedish Design and Marketing AB(HB?)

Sitter i samma båt, blivit lurad av Swedish Design and Marketing AB(?). Jag tror det var första gången jag blivit så förbannad att jag slängde på luren när jag pratade med dem för några dagar sedan.

I mitt fall var jag stressad vid tillfället och föll för deras aggresiva metoder och gick med på en inspelning trots att deras påfallande okunskap och dåliga skådespeleri med att fråga chefen om mitt företag skulle godkännas i deras exlusiva site.

Jag tänkte att om jag nu skulle ångra mig så borde inte det vara något problem eftersom det skulle skada deras varumärke allt för mycket att ha bråkiga kunder som kan svartlista dem och skriver inlägg på internet…

Efter samtalet tog det inte många minuters googlande att inse misstaget. Efter ha meilat dem att jag bestrider avtalet då jag anser mig villseledd har de ringt upp upprepade gånger och påstått att det inte går att häva då det var b2b. 

När fakturan var kom var den såld till ett annat företag och de i sin tur kunde inte kan häva fakturan då de inte har något med sakfrågan att göra. Jag skulle vilja hänga ut  faktureringsföretaget  för att de sammarbetar med skurkföretag som Swedish Design and Marketing, men min sambo tycker jag är grinig då.

Det var skönt att  hitta denna sida och läsa att det bara bör vara att bestrida fakturorna. Jag har varit riktigt förbannad på det här och skulle vilja gå längre än så och sänka detta företag från helvetet. Jag funderar på polisanmäla dem men vet inte om de gjort något olagligt.

jagM
0

Idag fick jag Faktura där det stod att faktureringsbolaget fått i uppdrag att lämna in ansökan till tingsrätten men vill först höra med mig om förlikning i målet.

Vad tycker ni jag ska göra, tacksam för alla råd jag kan få i detta.

Man är ju rädd att förlora ett mål och bli tvungen att betala rättegångskostnader.

Kaj
0

Svårt att avgöra i detta fall. Det kan ju hända att de sänder denna faktura för att skrämma dig lite och att de verkligen inte har för avsikt att gå vidare till tingsrätten.
Men de kan ju åxå mena allvar och då måste du själv göra bedömmningen ifall du tror du har tillräckligt på fötterna för att vinna målet.

75Malin
0

Jag känner mig oxå lurad av dessa…

Hur vet jag att jag får de 50000 träffarna på min webbsida, som utlovats?

Jag betalade in med en gång. Fick uppdelat på två gånger. Känner inte att detta gett mig någonting…

Man har lärt sig en läxa, säljare är speciella…

jagM
0

#32 hur sålde de detta till dig?

Vad jag fått veta är att det inte är till din hemsida som de lovar att du ska få de 50000 träffarna utan till din annons på deras sida.

abbis
0

Du förlorar inget annat än att du får betala fakturan och 1500:- till tingsrätten om du låter det gå vidare dit .Småmål under 15000:- kan drivas utan advokat .Om du förlorar så kostar det alltså bara 1500:- och det kan det vara värt för oftast kommer man till en förlikning och då måste även företaget som stämt dig ge lite grann på sitt krav så det kan bli + - noll!..lycka till

jagM
0
#34 tack för svaret. Det som var kkonstigt med fakturan var att det inte gått till inkasso och att det redan på fakturan stod om att jag skulle kontakta de för ev. förlikning. har ingen lust alls att betala ett enda öre till detta företag och funderar starkt på att låta de driva detta vidare, enligt min jurist har jag starka argument mot de, det är ju de som ska bevisa att de inte sagt allt det de sade innan samtalet spelades in men jag är rädd att de kan ha ändrat i inspelningen då de inte ger ut det men har fått lyssna på det i telefonen.
abbis
0

Då är det en skrämmselgrej för fakturan ska gå till fogden och sen vidare till tingsrätten dvs om man bestrider beloppet  … simma lugnt ett tag får du se*L*

JoeWest
0

Jag har fått samma hotelser med förslag om förlikning. Jag pratade med en person på Auktoritet finnans (som skickat fakturan) om detta och frågade henne om de inte hadde många sådana ärenden med Swedish Design & marketing, hon sa att de inte hade det. Kul då att gå in här och läsa att fler har fått samma förslag i stort sett samma dag som jag fick mitt.

De erbjöd 8 dagars betänketid innan de gick vidare, jag har inte svarat dem ännu, men däremot pratat med polisen och de tyckte självklart att jag skulle polisanmälla, som jag även gjort.

jagM
0

Vore bra om jag kunde få kontakt med dig på något sätt

4everCool
0

Jag har också blivit grundlurad av näringsportalen, Swedish Design and Marketing HB. Efteråt så kunde jag inte förstå vad som egentligen hände. Jag ringde tillbaka till dem direkt och ville avbryta det som jag hade ingått i. För jag visste inte ens vad de sålt till mig. det gick inte att avbryta mitt avtal sa de då. Jag bestred fakturorna och hade mycket mailkontakt med dem. Har inte hört av dem på några veckor nu. Men jag väntar med spänning på om jag kommer att få en betalningspåminnelse med förlikning. Jag har också pratat med Auktoritet Fakturaservice, mot mig var de otrevliga och sa att de inte hade någon mer som bestred sina fakturor från swedish Design and marketing. Jag tycker att alla som är lurade ska anmäla Swedish design and marketing, näringsportalen  till svensk handels svarta lista

Niklas
0

Mycket intressant tråd det här. Har det där företaget någon egen hemsida?

abbis
0

Ja man kan undra om Auktoritet Fakturaservice är dom oxå*L* Går att kolla bolag på www.allabolag. se.Där har jag hittat många fulingar med AB men utan skatt och Moms redovisning*L*Jämför regg nr!

MRTM
0

hej jag jobbar som frilansande journalist och håller på och skriver en artikel om näringslivsrespons. skulle vara tacksam om du och andra drabbade hörde av er till min mail:

tero.marjamaki@mail.com

anonymitet ges givetvis

Niklas
0

#42: Intressant ämne för en artikel.

4everCool
0

#42: Hejsan! så bra att du skriver om dessa lurendrejare. Det är www.näringsportalen.se  (Swedish Design And Marketing HB) som jag har blivit lurad av och ej näringslivsrespons. Jag tror inte att näringslivsrespons och näringsportalen är samma företag. De kanske agerar på samma sätt ,kan du inte skriva om bägge och jämföra deras säljmetoder och hur de lurar sina kunder. På vilket sätt de utnyttjar gråzoner i lagen, B2B etiska riktlinjer mm…… Kontakta Svensk handel de har nog mycket info att ge dig om dessa företag.

Dinengel
0

Distanslagen gäller för all företag som säljer på internet , det ska stå klart och tydlygt i köpvillkor vad är det som gäller, men har dessa företag köpvillkor?

Daddamann
0

Nu finns ett AB som heter "Swedish Design and Marketing AB" registrerat juni 2006. Per sista december 2007 hade de en omsättning på 0 kr och gjorde förlust på 8000 kr. Egentligen inget konstigt med det, men det ser ju lite tunt ut!

Jag blev kontakta i början av juni 2009 och säljaren berättade att vi skulle få vara en av de 50 eller 100 företag med e-handel att få en ny designad e-handel med väldigt många finesser och mycket bra funktion vad gäller resultat när de gäller att synas på Google.

Den stora vinsten för mig om jag var snabb skulle betyda att de bjöd på hela start & uppläggningskostnaden på 25000 kr (tror jag att det var, minns inte den exakta summan)

Månadskostnaden skulle vara 699 kr (som de ville fakturera årsvis, jag gick med på ½-årsvis)

Bl.a. så förhandlade jag till mig att "designanpassning ingår tills kunden är helt nöjd, utan kostnad" och en del annat. Jag fick allt jag ville.

Jag skrev på ett "Företagsavtal E-handel EC100". Därefter skulle jag bli kontaktad av en av deras designer som skulle göra en ny design tills jag var helt nöjd.

Inget hände.

Den 22 juni 2009 kom en faktura på "Abonnemang" med betalningsvillkor 120 dagar. Fakturan var dessutom överlåten på Prioritet Finans.

Jag blev misstänksam och det första jag gjorde var att bestrida faktura hos Prioritet Finans. Jag fick ganska omgående en bekräftelse från Prioritet Finans på att de mottagit bestridandet.

Det ska nu bli intressant att se nästa steg.

Jag Googlade lite idag och såg att det verkar vara många som känner sig lurade.

Mitt råd:

Bestrid direkt.

Spara all kommunikation.

Var inte rädd för Kronofogden utan skriv ett brev till dem också och bestrid direkt.

Hälsningar,

Anders

basiliskus
0

I morse blev jag också uppringd av swedish design/näringsportalen. Ja då, jag har läst nedanstående inlägg och känner igen mej.  Jag fick precis ett "supportbrevet" där jag skall lämna uppgifter till annonsen. Nä, bara nä….

jagM
0
#47 Bra!
basiliskus
0

Fy sånt skojeri! Nystartade småföretag måste vara rena guldgruvan för skitstövlar! Speciellt såna småföretag som inte har webben som sitt kunskapsområde.

Efter att ha varit i kontakt med några annonsörer på näringsportalen så inser jag att det är fler än vi två som är missnöjda. 6000 spänn i sjön, är vad man säger.

Jag tänker inte lämna matrial till en annons jag inte vill ha! Marknadschefen ringde mej igår men jag hade inte tid att prata.

Tänk om vi kunde agera flera stycken tillsammans?

Dom kanske blir så upptagna av att springa själva att de inte har tid med oss längre ;-)

Jag vill jättegårna veta hur det går för dej.

basiliskus
0

JagM:

Hur tog du reda på vem som är VD för företaget?

Niklas
0

#50: Såna uppgifter kan du nog hitta på Allabolag.se:

http://allabolag.se/?what=swedish+design+and+marketing&where=&s.x=0&s.y=0

basiliskus
0

Enligt allabolag så heter VD Nasirian Mohammed Mahdi

och den som presenterade sej som VD för mej hette Peter Johansson.

Hmmmm

Niklas
0

Var det samma bolag då?

jagM
0

#53 det är samma bolag.

4everCool
0

När de ringde och lurade mig i februari så sa de att vd:n Peter Jansson skulle kontakta mig om jag passade in och vara deras ansikte utåt. Men när jag sedan kollade alla bolag så var det Nasirian som var vd:n. Jag ångrade mig samma dag som de ringde mig men de sa att det inte gick att ångra sig. Sedan bestred jag fakturorna som kom. De ringer mig fortfarande och skickar mail till mig att jag inte lämnat in mitt material. Snacka om att vara helt pantade. Någon gång kommer de väl att sluta ringa och maila mig.

Kaj
0

Så länge som du bestridit fakturan kan de inte göra något utan att ta det hela till domstol och det brukar de inte vilja göra då deras verksamhet i sig verkar vara av skum natur

ljungis
0

Hej!

En till som känner sig lurad. Bestrider fakturan då de inte håller det de lovar i tel samtal. Alla stora sökmotorer ganska långt upp. Jag frågade vad som menas med ganska långt upp och fick svaret inte topp 3 men näst intill "vem vill synas på sidan 76". Har roat mig med att söka på deras egna branch ord de kommer inte upp på 1:a el 2:a sidan inte heller "under" ord. Däremot om man söker på Näringsportalen så finns de med på 1:a sidan men då som annons för det egna företaget att andra förtag ska annonsera

Har prata med Marknadschef Tobias Andersson som inte alls ville förstå vad jag menade. Funderar på polisanmälan då Brottsbalken 9:e kap 1§ sägeer: "Den som medelst vilseledande förmår ngn till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde dömes för bebrägeri" vet inte om det är tillämpligt i detta fallet. Ev kan också marknadsförinslagen 10§ vara till hjälp men det är svårt att läsa lagtexter och förstå innebörden.

jagM
0

Fortsätt och bestrida fakturorna skriv även gärna ett inlägg här

http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=98293

[trollskogen]
0

Varför inte bara slänga på luren i örat på dessa tel säljare ?

Det gör jag !

Emea67
0

Startade upp för ca en vecka sedan reggad sedan början av agusti, har fått mitt första samtal. De erbjöd sig att göra en hemsida till mitt företag och att jag skulle få det gratis om den fick vara visningsida. Tack vare att jag har läst här om bluff företag som försöker via telefon så tackade jag NEJ!! Efter allt jag har läst här så har jag tagit det beslutet att tacka nej till alla som ringer och vill sälja något och lyssnar dom inte lägger jag bara på luren.

Tack alla för ni har delat med er.

Moni67
0

Jag arbetade för Näringslivs Respons en gång i tiden. Det är längesedan nu, men när jag insåg att det var ett bluff-företag valde jag att säga upp mig. Det gick ganska smärtfritt men det dåliga samvetet gnager fortfarande efter dåtidens, hundratals samtal från förtvivlade företagare som gått i KK pga det här företaget.

[mia-38]
0

Jag har med arbetat för Näringslivsrespons.
Lurendrejeri från början till slut. Skäms att jag har jobbat där och lurat vissa företagare.

jagM
0

Viktigt!!

Detta inlägg handlar INTE om Näringslivsrespons utan ett företag som heter Swedish Design & marketing med en annonssida som heter näringsportalen.se

Anders45
0

Dom stora seriösa inkassobolagen har en spärrlista som gör att denna typ av ärende inte går vidare till Kfm om bluffföretaget finns på den listan. Tyvärr så måste listan uppdateras alltför ofta då det hela tiden sker namnbyte. Även Kfm är medveten om detta problem så det är alldrig svårt att stopp på ärendet om man bestrider med en gång.

Men det kan vara mindre nogräknade inkassobolag som gärna driver ärenden, då det är stor volym.

Jag fick veta detta på en kurs i god inkassosed häromdagen.

Poison-Ivy
0

Ytterliggare en här som känner sig lurad av näringsportalen!
Fattar inte att jag var dum nog att gå med på inspelningen, men trodde att distans och hemförsäljninglagen gällde för enskilda firmor. Nu fick man lära sig lagen den hårda vägen.

Hur har dett gått för er som bestridit fakturorna? Har det funkat?

JoeWest
0

Trodde de hadde givit up…

Men efter ett halvårs tystnad damp det så ner ett inkassokrav, igen. Förra vändan använde de sig av Auktoritet inkasso, men de tappade kanske sugen att jobba med detta oseriösa företag(Swedish Design and Marketing), så denna gång kom det från Prioritet inkasso AB.

Har skickat dem en redogörelse för vad som hänt hittils och väntar med förtjustning på vad de skall hitta på.

jagM
0

Tack för infot då ska jag vara beredd på att få inkassokrav på posten.

basiliskus
0

Ja, idag blev jag uppringd av näringsportalen. Det var kille som hette Tobias, marknadschef. han erbjöd förlikning. Våra vägar skulle skiljas mot att jag betalade halva summan, dvs ca 3000 kr. Jag skulle skicka mail till en adress på Prioritet Inkasso och skriva enligt avtal med Tobias…

Alltså 3000 för en annons som jag inte vill ha och inte har lämnat in matrial till!

Känner mej lite trött och matt här, minst sagt.

Har ni andra också varit med om liknande erbjudan om "att gå halva vägen var"?

Niklas
0

#68: Att de säger så gissar jag beror på att de inser att de inte kommer att få något alls annars. Ett halmstrå.

basiliskus
0

Nä, det är vad jag tror också.

Tobias sa att det varit uppe i rätten 4 ggr och inte förlorat ett enda mål.

Det avtal som jag beskrev ovan #68, finns bara muntligen. Egentligen har jag väl ingen garanti för att Tobias står fast vid vad han sagt. Om jag betalar de 3000 så kan de väl ändå komma tillbaka och kräva resten, är det inte så?

abbis
0

Härligt med företag som skrämmer sina kunder till att betala..

Niklas
0

#70: Fyra gånger är inte mycket med tanke på hur många klagomål de verkar få. Det betyder väl att de nästan aldrig drar något dit eftersom de vet att de kommer att förlora. :-) Intressant att de lämnar ut den informationen frivilligt.

Poison-Ivy
0

Ja alltså de inkasso företaget de hade först har ju väl dumpat dem efter att ha insett att företaget inte är seriöst. Visst vill inkasso företag tjäna pengar men de vill inte heller lägga tid på icke seriösa företag, då fakturorna bestrids och inte leder någonstans. 

Så nu har de bytt inkasso företag och så försöker de en sista gång skrämma upp sina kunder genom att skicka ut nya krav. 
Det är bara att bestrida de nya fakturorna så kommer även det här inkasso företaget att avluta sitt samarbetet med dem!!

Jag blev också erbjuden att betala halva summan .
Det var kort efter det första samtalet, då jag ringde som tokig och ville avbryta. Antigen kunde jag hitta ett annat stackars företag som skulle ta över min annons pats eller så kunde jag betala hälften och avbryta, 'så förstörs vårt avtal' sa han.

Niklas
0

#73: Hur slutade det då?

Poison-Ivy
0

Jag sa att jag inte tänker betala och jag skickade aldrig in något material. 
Jag fick en faktura för några veckor sen som jag bestred och har anmält dem till varningsinfo och svensk handel. 

Nu är det bara att invänta en påminnelse antar jag och/eller inkasso krav som jag planerar bestrida.

Niklas
0

Okej. Håll oss gärna underrättade om hur det går.

4everCool
0

Jag tror att det går och kolla om företaget vunnit 4 gånger i rätten det är nog officiella uppgifter. Testa med Göteborgs Tingsrätt.

jagM
0

Det svåra är ju att veta var rättegångarna skulle ha ägt rum.

Vad jag vet så skulle rättegångarna vara i de län/städer där näringsportalens kunder bor.

Med tanke på de lögner de tidigare levererat och fortfarande gör så är säkert detta med en stor lögn för att skrämma folk att betala.

4everCool
0

Ja, det stämmer som du säger. det handlar om var i landet kunderna bor. Det skulle vara intressant och fråga näringsportalen om var i landet de vunnit dessa 4 rättegångar.

swinto
0

Är det någon som kommit ur klorna på detta företag.

Själv har jag bestridit fakturor från 3ggr nu. Idag fick jag ett nytt hot.

" Betalningen emotses inom 6 dagar. I annat fall kan rättsliga åtgärder komma att vidtagas"

Vad i herrans namn skall vi göra.

Jag har inte heller lämnat in något material.

Vad att göra? Nu börjar man ju bli lite varm under luggen.

Poison-Ivy
0

#80 När fick du din första faktura som du bestred?

abbis
0

#80 Så länge man bestrider kan fogden inte göra något .Kan dom inte gå vidare måste företaget dra det vidare till tingsrätten den är den turordningen som är.Kommer man sen till tinget kan man driva det själv utan advokat om det handlar om belopp under ett basbelopp..oftast lägger företaget ner målet då dom ofta vet att dom inte vinner i tinget så håll ut!!!!!!!

swinto
0

Jag bestred min förata faktura någon gång i augusti.

Är det någon som har koll på hur många vi är här på denna sidan som bestrider fakturor?

Det är kanske snart dags att leta upp Sverker Olofsson så han får slänga våra fakturor i soptunnan.

Poison-Ivy
0

Alltså min teori är att eftersom de nyligen har bytt faktureringsföretag så chansar de att skicka ut nya fakturor till de gamla kunderna. 
Om man bara ser till att bestrida och inte ge efter kommer även det nya faktureringsföretaget att avbryta samarbetet. 

Seriösa företag har ju en väldigt liten procent som bestrider fakturor om knappt ens några!
Swedish Design har nog betydligt fler än de flesta företag, faktureringsföretag samarbetar inte gärna med oseriösa företag!

jagM
0

#84 Håller med dig.

Om faktureringsbolaget Prioritet är seriösa så kommer de säkert snart avbryta samarbetet med Swedish Design & Marketing då de ser att flera är lurade av dessa.

Bara fortsätt att bestrida fakturorna.

abbis
0

Sverker tar bara privatpersoner under sina vingar..Företagen får klara sig själva vi har inte ens lagen på vår sida*L*Vi får strida i tingsrätt etc etc..Har varit där alltför många ggr*L*

Niklas
0

Det här kanske kan vara intressant läsning för dem som råkat för för Näringsportalen:

"Ment usla bedragare"

jagM
0

Nu finns näringsportalen med på svenskhandels svarta lista Skrattande

Måste varit många som skrivit in dit och inte ett par stycken som säljarna på näringsportalen  påstår att det är.

http://www.svenskhandel.se/Medlemsservice/Sakerhet/Varningslistan/?curPageIndex=2

Poison-Ivy
0

Jaa! :) Minst sagt på tiden att näringsportalen hamnar där!

swinto
0

Det var ju skönt att höra att dom äntligen hannat på listan. Då kanske man har en chans i alla fall.Skrattande

4everCool
0

Halloj! Varning för www.foretagsgruppen.net de ringer nu runt till näringsportalens kunder och de erbjuder att bestrida faktur för 3000;- om året.

På deras hemsida står det att de samarbetar med svensk handels svarta lista. Företagsgruppen vet om att de är på olika varningslistor och till mig sa de att de är utsatta för en smutskastning. Skulle ni här lita på företagsgruppen? Vi vet ju att näringsportalen precis bytt faktureringsföretag och nu kommer företagsgruppen in som räddande änglar..hm… skumt eller….????

jagM
0

Jag fick också ett telefonsamtel från företagsgruppen.

Mycket märkligt att de vet vilka som bestrider fakturorna från Swedish Design!

Varnar med för detta bolag.

Sen behöver man ju inte deras hjälp, allt man behöver veta om hur man bestrider fakturor står ju på svens handels hemsida.

Skulle va kul at ringa svensk handel för att kolla med de om de samarbetar med företagsgruppen

Poison-Ivy
0

Det verkar som att företagsgruppen ringer till alla som bestrider näringsportalens fakturor… jag får väl också ett samtal snart…

Kollade upp företagsgruppen och det är visst startat 2009 av en 23 årig tjej, Jenny Alexandra Frigård som bor i Göteborg. 

Swedish Design drivs ju av unga killar som också bor i Göteborg. 
Det kan vara ett sammantraffande men jag slår vad om att företagsgruppen startades för att hjälpa Swedish Design! 
Jag och andra som blivit lurade av näringsportalen blev erbjudna att betala hälften för att avbryta vårt kontrakt. 
Nu blir man erbjuden att betala samma summa och få sin faktura bestiden… hmm….

För skumt det här, de har säkert inlett ett samarbete!

Poison-Ivy
0

Och vad är det här då… på företagsgruppens hemsida står det 'OBSERVERA! Vi har blivit utsatta för plagiat av Expertisen.se. Blir ni uppringda av Expertisen.se, ring vår Kundtjänst!'

Mycket riktigt påminner sidorna och tjänsterna väldigt mycket om varandra, men googlar men expertisen så får man upp en del varningar. 
Verkar vara ett väldigt oseriöst företag, företaget heter visst Tre Media Öst AB och har funnits ett par år… så vem plagierar vem?

Åh, att folk orkar hålla på och bilda dessa bolag, de borde istället skaffa sig ett Burger King jobb (för de besitter nog inte kunskap för mycket annat) och börja tjäna ihop sina pengar.

tofset
0

Hejsan. Har nu läst hela den här långa tråden, och det är mycket som varit till hjälp. Tack för att ni delat med er.

Min sambo driver ett litet företag och blev för ett tag sedan kontaktad av Näringsportalen (Swedish Design and Marketing) som lovade att hjälpa honom med hans hemsida. Godtrogen som han är förstod han inte att detta är bluff, utan gick med på dealen.

Han fick ett avtal mailat till sig, vilket han skrev på och skickade till Swedish Design. När jag fick reda på det här blev jag vansinnig, eftersom jag har en del erfarenhet av liknande bluff-företag. Men hur som helst, min sambo hade inte betalt fakturan som kommit, eftersom han inte hade fått någonting, varken information eller den hjälp han blivit utlovad.

Sedan kom brevet från inkasso. Och han betalade.

Jag undrar nu hur vi ska gå vidare med det här. Eftersom han inte bestred första fakturan som kom kan man väl heller inte börja bestrida helt plötsligt? Det finns ingen chans att få tillbaka pengarna eller?

Jag sa åt honom att ringa till Swedish Design och säga "Nu har jag betalt till inkasso. Ta era pengar, men kontakta aldrig mig igen. Om ni gör det tänker jag polisanmäla er."

Är det någon som vet ifall Swedish Design "snor" ens domän? För det vet jag att andra liknande bluff-företag gjort. De har sagt att de ska "fixa"  hemsidan, men i själva verket överlåter man domänen till dom, så att man inte längre äger den. Är det likadant i fallet med Näringsportalen?

Skulle bli jättetacksam om någon har något vettigt råd att komma med. Själv känner jag mig väldigt hopplös.

Tack på förhand.

Fia

4everCool
0

Jag har varit i kontakt med Svensk Handel och jag frågade om de har ett samarbete med Företagsgruppen. NEJ sa de till mig. Och vet ni vad Om ni går in och kollar företagsgruppens hemsida så har de tagit bort att de har ett samarbete med Svensk handel. undrar om svensk handel kontaktade dem? Visst hjälper det att vi skriver här om vad vi råkat ut för och med gemensamma handlingar gör någotGlad. Snart hamnar nog företagsgruppen på svarta listan.

Niklas
0

Ja, det är klart att det hjälper. Söker man efter näringsportalen i Google hamnar den här diskussionen som nummer tre just nu.

jagM
0

Även jag ringde Svensk Handel i Måndags och pratade med personen som har koll på vilka de samarbetar med och företagsgruppen.net är inget de har samarbete med, han skulle sätta säkerhetsansvariga på att kolla upp det och sen tog det inte lång stund förrän skrivelsen togs bort från deras sida om att de samarbetar med svensk handel Skrattande

ratttugglan
0

Jag kan börja med att säga att Företagsgruppen.net verkar vara ett gäng rikitga skojare. De ringde upp mig för att de hade sett att jag hade med Swedish Design and marketing att göra. De sa att de var svartlistade och att jag kunde få hjälp med att bestrida fakturorna. Det skulle kosta ca 2800+moms. Jag var lite tveksam men han sa att han kunde skicka information som jag kunde ta del av i lugn och ro. Jag behövde bara ringa och tacka nej inom 7 dagar annars kom fakturan

Dagen efter kom brevet och jag bestämde mig för att tacka nej. Ringde och talade in på en telefonsvarare att jag inte var intresserad. Sen ringer de upp och tjatar lite att jag borde gå med mm. Men jag stog på mig och sa nej.

Då var jag helt plötsligt tvungen att skicka tillbaka brevet.  När jag lagt på luren gick jag direkt till posten med brevet. De hade väl hoppats på att jag skulle glömma det och då automatiskt bli medlem.sen har de ring mig 3 ggr till och tjatat. Låter inte seriöst

Swedish design and marketing bad jag dra åt skogen idag. De har skickat felaktiga fakturor hela tiden. Nu fick jag en påminnelse på 7500:- för en annonsplats som jag ska betal 2500+moms för.

Jag bad honom rätta till det och sen kunde de skippa hemsidan som de sålt till mig för jag vill inte ha med det företaget att göra. Men det kunde jag tyvärr inte. Jag hade ingått ett avtal med dem. Men då sa de inget om att det skulle ha betalt årsvis. Jag sa att det var ett bluff-företag och att jag inte ville ha någon jävla hemsida av dem. Jag  sa att de blivit svartlistade av svenskhandel men det hade de tydligen bara varit i 2 dagar. Varför har Svensk handel tagit bort dem??

Nu vill han att vi möts på halva vägen. Jag ska betala 7500 för ett års hemsida utan att få någon och för att slippa dem. Jag sa att jag kommer att bestrida deras fakturor och det fick jag gärna göra för det skulle bara kosta mig en massa pengar om det gick till rätten.

Nu är ja kluven. Ska jag betala 7500 för att bli av med dem eller ska jag fortsätta. Man måste ju ha orken oxå.

abbis
0

#99 så länge du betrider kommer dom ingen vartFlört

Galaxy
0

Här kommer "en till" som också känner sig lurad av Näringsportalen.se / Swedish Design & Marketing AB!!

Jag trodde att jag tackade ja till att han (Tobias Andersson) "preliminärbokade" en annonsplats till mig som han skulle skicka information om på min mail - så att jag kunde få läsa igenom allt hemma i lugn och ro och sedan tacka ja eller nej. Men så var tydligen inte fallet!!! Jag har tydligen ingått ett muntligt bindande avtal och är nu tvungen att betala närmare 6.500:- för något som jag inte vill ha!!! Bara för att de inte använder sig av ångerrätt!!!

Jag har både ringt och mailat att jag inte accepterar detta och att jag inte tänker betala fakturan som har förökat sig till först en påminnelse och nu en inkasso.

I går när inkassofakturan kom vart jag heltokig och ringde och fick prata med Peter Jansson - förklarade för honom att jag känner mig lurad och inte vill ha något med dom att göra alls. Men så enkelt var det inte. Då vill jag prata med din chef sa jag! Han jobbade tydligen inte då utan hade telefontid dagen efter - då återkommer jag i morgon då sade jag. Senare på dagen ringde Metti (vet ej hur det stavas), det var tydligen han som var VD och "bara hade vägarna förbi" och hade tid att ringa upp mig!!…

Jag förklarade historien för honom igen… Han drog genast ner priset!! Men jag vill inte ha något med dom att göra alls och sade att jag inte tänker betala. Då ses vi i rätten då sade han och jag slängde på luren!!!

Så det känns just nu ganska bra efter att ha sökt på googel och hittat detta forum! Det finns fler som känner som jag!!!

Hur går vi drabbade vidare med detta? Jag har inte betalat någonting till dom och har heller inte fyllt i formuläret som kom på mailen som jag trodde att jag först skulle få läsa igenom innan jag tackade ja till ett samarbete.

abbis
0

Hur orkar domCool

tistelflikkan
0

Även jag har blivit lurad, Tobias Andersson (som sa att han var säljchef…?) ringde och väckte mig, och jag lät honom prata på men berättade snabbt att jag inte har råd att köpa en annonsplats för 5000 kr plus Moms. Han trugade och trugade och när jag bad om betänketid så fortsatte han bara tjata. Bland annat tryckte han på genom att påtala flera gånger om hur lång tid han lagt på mig, vilket gav mig dåligt samvete. Han berättade om annonseringen de har på förstasidan i Metro och i TV - går detta att kolla upp någonstans?

Snipp snapp snut… Jag gick på det hela efter att ha fått fakturan uppdelar på 3, med en fakturaavgift på 75 kr och en startavgift på 300 kr (eller nåt sånt) ex Moms. Allt för att jag fick dåligt samvete, var nyfiken och gav efter för den (antagligen) falska marknadsföringen. Jag skickade ett mail till dem samma kväll dock och bad att få göra ett återköp, fick inget svar… Mailade varje dag i en vecka, då jag inte hade möjlighet att ringa dem, och frågade samma sak och fick tillslut svar att jag skulle ringa dem i stället. Han jag då pratade med var marknadschef (kommer ej ihåg namn) och han sa bara att det inte gick att ångra sitt köp eftersom man som företag inte har någon ångerrätt.

När jag sen gick in på hemsidan så ser den, som någon skrivit tidigare, väldigt seriös ut, så jag tänkte att jag fick stå mitt kast och snällt betala för min dumhet.

Sen ringde Företgsgruppen upp mig förra veckan, jag tackade nej men tyckte de va bra att få veta att de blivit svartlistade så det tackar jag för. Dock hade jag redan betalat startavgiften, och det känns som att det är svårt att bestrida när man redan börjat betala? Jag har även skickat in det material de efterfrågat till annonssidan.

Kan man bestrida trots att man betalat första fakturan?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Niklas
0

Kan inte ni som har fått problem med dem höra av er till Svensk Handel och berätta era historier?

tistelflikkan
0

Nu när jag funderat lite så tror jag att marknadschefen hette Mikael Johansson.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

#104 Men måste man inte vara kund hos Svensk Handel?

tistelflikkan

jagM
0

När de ringde mig så var det Tobias Andersson som

var marknadschef ?!

Det är nog flera som skickat in sina historier till svensk handel däribland jag.

Men konstigt, nu har näringsportalen försvunnit från svarta listan???

Poison-Ivy
0

Va?! Varför är det plötsligt borta??

Verkar soma att både Mikael Johansson och Tobias Andersson leker marknadschefer. Beror på vilken av dem som är inne och vem man kan prata med, så får man olika svar på den frågan. 

Jag försökte skicka in mitt klagomål till svensk handel, men fick till svar att jag måste vara medlem. Jag mailade dem dock ändå. 
Sen försökte jag få tag på Dick Malmlund, men han ville inte ta emot mitt samtal eftersom jag inte är medlem. Däremot blev jag vidare skickad till http://www.varningsinfo.se vilket Dick ifs har startat… jag skickade iaf in kopia på fakturan och annat jag fått från dem. 
Det kostar ingenting och man behöver inte vara medlem, men vill man ha vidare hjälpa av dem och juridisk hjälp osv så ska man bli medlem för en bra summa/år.

abbis
0

Kan ni inte gå ihop ni som drabbats och kontakta en advokat som skickar en skrivelse till företaget i fråga och skrämmer upp dom lite..

Galaxy
0

Hur "bestrider" jag en faktura?

Jag har ringt och mailat till Näringsportalen / Swedish Design & Marketing AB att jag känner mig lurad och inte vill ha mitt namn kvar i deras "kundlistor" och tänker inte betala. Men det går inte att ta bort säger de om jag inte betalar = HOT!!!

Har jag därmed "bestridit" fakturan/påminnelsen/inkasso ? Eller är det något "annat juridiskt" jag ska göra?

abbis
0

Du skriver bestrides med tuch över orginal fakturan skickar den sen i ett rekommenderat brev till företagetTa kopia på den innan du skickar..spar all korrspondens..

4everCool
0

Ok, nu måste vi skicka mail till Svensk handel och fråga varför de tagit bort näringsportalen från svarta listan. Och ni som har blivit blåsta och inte anmält näringsportalen till svensk handel gör det i dag! 

info@svenskhandel.se

Fax: 010-47 18 665

Galaxy
0

Ska jag skicka till deras "Faktura avdelning" (= Prioritet Group / Prioritet Finans / Prioritet Inkasso AB) ?

Eller till Näringsportalen.se / Swedish Design & Marketing AB?

Eller till alla dessa?

Seriös firma som inte kan bestämma vad de ska heta!!!

Ska jag skicka med alla tre fakturorna som jag inte har betalat (första fakturan, påminnelsen och inkasso) ?

Ska jag verkligen skicka originalet!!??

Kan jag skicka med kopior på mailen som jag har skrivit ut efter "all konversation" där jag klagar och förklarar att jag är lurad?

Tack förresten abbis att du tar dig tid!

Galaxy
0

Jag har nu skickat ett mail om en varning och anmälan till Svensk Handel med en kort beskrivning om mitt fall - inte alls olikt er andra på denna sajt som också känner er lurade av Näringsportalen  / Swedish Design & Marketing AB.

Gör det nu ni andra också!

abbis
0

Skicka till båda om det är olika adresser så är du säker på att dom får dom.Ditt kvitto på det rekommenderade breven är bevis på att du skickat detta i en ev process..Du ska skicka orginalfakturan inga påminnelser eller annat..Du behöver inte skicka några mejl för va hjälper det i detta läget.Du ska bara bestrida. TA kopior på det du skickar med texten på att du bestrider..

Jag har själv varit utsatt och vunnit dock inte av detta företag*L*

Poison-Ivy
0

Till Galaxy: Har du bestridit den första fakturan direkt?
Eller har du väntat och har både påminnelser och inkasso faktura?

Om du kan så faxa in så kommer det fram direkt. Faxa både till Swedish Design och marketing och de som tar hand om faktureringen!

Poison-Ivy
0

#112 Jag mailade svensk handel igår, undrade varför näringsportalen är borta från listan!

Gör det alla andra!

abbis
0

Faxar du har du ingen garanti på att dom fått det..det ska rekomenderas med brev!

Poison-Ivy
0

Postar du har du inte heller nån garanti att dom får det, i synnerhet inte med rek. brev. De kan bara skita i att hämta ut breven. Speciellt om de kan se vem avsändaren är. 

Faxar man och har kvittot/beviset kvar, så kan de säga va fan de vill. Man har iaf bevis på att de kommit fram.

abbis
0

Ska du processa så har min advokat sagt att fax duger inte..

ratttugglan
0

. När du erhåller en faktura från ett företag som du har varit i kontakt med men anser att fakturan inte överensstämmer med den överenskommelse ni gjort.

• I första hand skall du ta kontakt med företaget och försöka få till en rättelse. Om detta inte går skriver du följande rakt över underlaget: "Motsätter oss betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med den överenskommelse som gjordes. Svensk Handel informerade"
  • Skicka en kopia av underlaget till företaget via fax, mail eller vanlig post
  • Skicka också en kopia till Svensk Handel via fax 010-47 18 677, e-post varningslistan@svenskhandel.se, eller post, adress: Svensk Handel, Säkerhetsavdelningen, 103 29 Stockholm.
  • Om säljföretaget är utländskt skriver du: "Reject payment due to misleading information, The Swedish Trade Federation has been informed".

Det här är vad som står på Svensk handels hemsida om hur du ska bestrida en faktura.

Niklas
0

#121: Tänk på att det förmodligen gäller deras medlemmar.

Galaxy
0

Jag är inte medlem i Svensk handel! Jag har mailat till Sv.H. men har inte fått något svar! Jag har ingen advokat. Tänker aldrig mer svara i telefonen.

jagM
0

Ja är det något jag lärt mig av allt detta så är det att inte tacka ja till någon som helst försäljare över telefonen Glad

Är det något jag behöver vet jag var jag ska hitta de, de behöver inte ringa mig.

abbis
0

Jag svarar numera när säljare ringer oavsett vem det är!

-Jag köper ingenting över telefon för det finns för många oseriösa som ringer ,tack för påringningen!

Poison-Ivy
0

Är det någon annan som har skrivit till svensk handel ang näringsportalens snabba försvinnande från varnings listan och fått svar? Jag fick svar av Dick där han skriver att de pratat med företaget och att de ska förbättra införsäljningsmetoderna. Samt att de har nått en överenskommelse när det gäller klagomål för Svensk Handels 
medlemsföretag… vilket låter bra för alla som är medllemmar :)

Men jag hoppas iaf att näringsportalen slutar trakassera och lura folk, och fortsätter ägna sig åt bra försäljning och lägga mycket energi åt de kunder de har istället.

LolloBollo
0

Även jag har blivit uppringd och lurad av näringsportalen.

Håller just nu på att motstrida fakturorna, kontaktat svensk handel och har även gjort en polisanmälan, tycker ni andra också ska göra det och stå på er så kanske det blir ett slut på det hela en gång för alla.

Jag hoppas allt löser sig för allihopa och jag har verkligen lärt mig att aldrig gå med på något per telefon men men man lär sig av sin misstag. tyvärr vart detta ett dyrt misstag men jag ska stå på mig och få dom jävla asen på svarta listan. (Ursäckta mitt uttryck)

Lycka till.

Mvh/ LolloBollo

adisgladis
0

Jaha så blev vi ännu en i denna skara som blivit uppringd och lurad av näringsportalen.

Har bestridit första fakturan som de skickat, faxade svensk handel (men jag är inte medlem?) och har även gjort en polisanmälan.

Idag kom det brevledes en sida med överskriften "Stämning påbörjad". Kan bland annat läsa en ruta med Fordran, För att avlsuta ärendet ska jag då betala in pengarna omgående. Rättsliga åtgärder påbörjas 10 dagar från dagens datum.

Sen ytterligare en ruta där det står bevisning: Ljudfil med muntligt avtal, orderbekräftelse på mejl, faktura.

Vad ska man göra med det här?  Nån som vet? Det är ju inte en faktura som jag kan bestrida?

Niklas
0

#128: Har du bestridit den inväntar du att de går vidare.

adisgladis
0

Så jag avvaktar helt enkelt nästa faktura? För det kan man ju anta att en sådan kommer…

Men stämning påbörjad, jag menar måste man inte lämna in nåt till rätten i så fall??? Förstår inte riktigt vad de menar, men det kanske mer är ett sätt att hoppas på att jag ska betala

Poison-Ivy
0

Jag fick samma papper… man ser ju på det att det bara är ett hot. 
Det skulle ju framgå att de har nån form av rättslig eller juridisk representant eller advokatfirma eller vad som helst. 
Det här är ju bara ett vanligt papper utskrivet av dom, dessutom är det ett hot.

Om man inte betalar inom 10 dagar så kommer rättsliga åtgärder att påbörjas… låter enbart som ett hot!

abbis
0

För att det ska gå vidare till tingsrätten ska du först få papper ifrån kronofogden..Det kravet bestrider man .Sen kan näringsportalen gå vidare till tinget eller lägga ner kravet..DEN ORDNINGEN SKA DET VA!

är dom fullständigt korkade!!!!!

adisgladis
0

okej ja men då vet jag. Tack alla för hjälpen/svaren.

Niklas
0

#133: Du får gärna hålla oss underrättade om hur det fortskrider.

basiliskus
0

Åh, hej alla igen!

Jaha,nu har jag helt plötsligt fått ett mail av Peter Jansson på Swedish Design and Marketing. Mailet innehåller ljudfilen med den sk överenskommelsen. Vet inte vad här är om, men jag skall kanske bli orolig först och sedan ringas upp av företaget somskall hjälpa mej bestrida fakturorna.

Antagligen samma Peter jansson somåstod sej vara VD i somras.

LolloBollo
0

Pratade med polisen idag ang min anmälan jag har gjort på Näringsportalen, jag berättade även att det inte bara va jag som råkat ut för dom utan att det va en hel del och då sa han att det är jätteviktigt att alla ni som råkat ut för dom anmäler dom snarast, för på så sätt blir det lättare för oss alla att få slippa betala samt att undvika att fler blir drabbade han sa även att inspelningarna dom gör duger ej som avtal och på juridiskt sätt pga att det är så lätt att klippa och ändra det till deras fördel. Ska man ha ett riktigt avtal så ska det vara på papper.

Jag hoppas att ni som vill & kan anmäler dom.

Lycka Till!!!

Sakate
0

Hej på er

Ger mig nu in i denna tråd, även fast det i mitt fall inte handlar om Näringsportalen utan ett annat oseriöst bolag med liknande tillvägagångssätt. Följer därför med spänning denna tråd för att få alla tips jag kan.

Själv har jag köpt en SEO-tjänst som företaget inte utfört enligt sin garanti, varpå jag sagt upp tjänsten och kräver pengarna tillbaka.De i sin tur hävdar att jag bryter mot avtalet när jag vägrar fullfölja mina betalningar (har tagit det på delbetalning).

I dag fick jag följande brev från Auktoritet fakturaservice som sköter deras fakturor: "…kan informera om att vi nu har fått i uppdrag att lämna in en ansökan om stämning till tingsrätten emot dig med medföljande risk för tillkommande rättegångskostnader. Innan så sker vill jag ändock efterhöra med dig om det finns förutsättningar för att ingå någon form av förlikning i målet. Sådant besked skulle jag uppskatta att få från dig inom 8 dagar."

De har alltså också hoppat över kronofogden som enligt Abbi (m.fl.?) i denna tråd säger är ett led som krävs innan tingsrätten, se inlägg #132.

Vad gör jag nu? Ringer jag Auktoritet Fakturaservice och ifrågasätter turordningen, eller inväntar jag bara vad som händer härnäst??

Blir även fundersam över de "ev. tillkommande rättegångskostnader" som de pratar om. Nån som vet hur mycket det kan röra sig om i tingsrätten? Ett tidigare bud har varit 1500 kr, om jag inte minns fel.

Är även nyfiken på det här med polisanmälan. Antar att jag också skulle kunna göra det enligt punkt 3 (bedrägeri) på svensk handels hemsida, men känner mig osäker på när jag i så fall ska göra det?

Hoppas någon kan berätta mer om det. Tack på förhand!

abbis
0

Rättegångskostnader blir det bara om det går till rättegång och du förlorar,har oxå hört summan 1500:-..men det blir mer ofta en förlikning och då står var och en för sina kostnader om inget annat görs upp i en förlikning.

auktoritet fakturaservice kommer lämna detta vidare till fogden om du inte svarar och där kan du bestrida i vanlig ordning..Du kan alltid ringa och snacka med dom.Desto mer dialog du har och förklarar varför du agerar som du gör desto mer förståelse får man även hos inkassobolagen.

polisanmäla kan du väl göra om du känner att det är bedrägeri då lägger du detta till handlingarna vid en förlikningsförfarande.Är det inga stora pengar krävs det ingen advokat vid ett s.k småmål..

Det jag har lärt mig under dom förhandlingar jag varit med om är att desto mer du tar konatkt och pratar desto mer har du på fötterna vid förhandling..

lycka till

ratttugglan
0

Hej alla

Jag fick oxå igår ett papper där det står stämning påbörjad.

Där står att deras bevis är

Ljudfil

orderbekräftelse på mail

fakturor

Jag har inte fått någon orderbekräftelse. Sen har jag sparat mian mailkontakt med dem där de går med på att jag ska få betala hemsidan kvartalsvis, vilket de nekar till nu.

Vilka jävla skojare!!

adisgladis
0

Hej!

Fick idag svar å min polisanmälan och att de beslutat att lägga ner förundersökningen med motiveringen: "Förundersökningen nedlägges - Det kan antagas att vidare fu ej leder till rättslig åtgärd".

Jaha, och nu då?

Jag måste nog ändå ringa polisen och dubbelkolla för i deras brev står det ännu ett namn på företaget, här heter de Deignkonsulterna LEAB??? Det känns som att det bara blir bätte och bättre det här…

Vad gäller orderbekräftelse på mail så anser inte jag att jag fått något, för det enda jag fått kallar de för materialbrev, står ingenstans att det är en orderbekräftelse. Så det kan ju knappast hålla i rätten?

Galaxy
0

Hej igen allihopa!

Jag har också fått en "stämning påbörjad" från Näringsportalen!

Det var skickat i fredags, samma dag som jag skickade in alla bestridna fakturor/påminnelse/inkasso och kopior på mailkontakten i en stor bunt med rekommenderad post. Jag ska få ett kvitto via posten på att de har emottagit mitt brev - men det är ju inte säkert att de tar emot det. Men då har jag i alla fall kvitto på att jag har skickad det till dom.

#140 Jag googlade lite snabbt på Designkonsulterna och hör och häpna!!! De har samma adress som Swedish Design & Marketing!!! Stigbergsliden 14 i Göteborg!!!

Det är faktiskt ganska roligt det här - fast jag är så väldigt arg på dom och på mig själv för att jag har pratat med dom på telefon och låtit mig bli lurad att bli inspelad när jag säger ja! Det är ju faktiskt jobbigt! Men det är skönt att läsa i detta forum och bli peppad när orken inte längre finns kvar

Och vad menade polisen med detta besked?? …kan antagas…???

Jag ska också ringa till polisen och göra en anmälan!

abbis
0

Kan säga så här..Polisen har för mycket att göra..Har fått ett antal stölder och snatterier nedlagda med vändande post likaså min mor som blev bestulen 2 ggr av hemtjänsten..allt i brist på bevis , det är så man baxnar..Ringer man så säger dom att i och med bevisföringen är i stort sett omöjlig så hanterar man det mesta så här…BROTT LÖNAR SIGCool

basiliskus
0

#139 nattuglan

Du är inte ensam!

Idag fick jag ett liknande brev som du beskriver.

Jag har bestridit alla fakturor från inkasso och jag har inte blivit kontaktad av kronofogden.

Rubrik:

Stämning påbörjad

Sedan följer två avdelningar där de redogör för sökande, Swedish Design and M samt svarande, dvs mej!

Sen skriver de att jag skall betala för att avsluta ärendet.

Bevisningen är ljudfilen som de översände för ett par dagar sedan.

Till slut har de skrivit under i sedvanlig ordning.

Så, vad skall nu hända?

Bruntes
0

Ja, det här är inte klokt egentligen. Jag har själv varit med om och vidtagit alla åtgärder som gäller Näringsportalen. Till och med betalat halva beloppet mot att jag fick dom(Tobias "fisen" Andersson/Swedish Design & Marketing) att lova att aldrig ta kontakt med mig igen.

Igår så fick jag det egenhändigt ihopsnickrade pappret "stämning påbörjad". Och då på hela beloppet. Vart har resten av pengarna som jag redan har betalat in tagit vägen?

Nu återstår bara polisanmälan för min del.

abbis
0

Hur många är ni ?Gå förfasen ihop om det här! Starta ett upprop på en blogg eller något där folk får spy ut sin galla om bolaget .Kanske google kan hjälpa till*L*

4everCool
0

Jag skickade rekomenderat brev till Swedish design i början på året och de hämtade aldrig ut brevet. Jag skickade också då kopior till auktoritet Finans via mail och förklarade hur det låg till.  Jag tyckte att det lugnade ner sig då för min del. Jag får fortfarande mail från näringsportalen och telefonsamtal att de vill ha in mina uppgifter ang mitt företag.

Poison-Ivy
0

Ja det är ju det som är problemet med rek brev, de hämtar oftast inte ut dom. 
Men då har du inte fått en 'stämning påbörjad' brev?

Dessutom vill jag bara säga att brevet är endast skrämseltaktik, ett löjligt gjort brev, utan någon som helst juridisk grund. Skulle aldrig hålla i rätten, och de kan självklart inte påbörja en stämning om de hoppat över steget med kronofogden! Det är bara att polisanmäla då detta är endast ett hot.
Dessutom… är det någon som har ett namnförtydligande på sitt papper för den så kallade underskriften. Så vitt jag vet kan en praktikant ha skrivit under.

basiliskus
0

#146 Poison-Ivy

Jag basiliskus har redan talat om att jag fått samma brev och jag har heller inget namnförtydligande!

Det framgår inte vem som skrivit brevet över huvudtaget, bara att det kommer från Swedish Design and Marketing.

Abbis har rätt.Vi måste gå ihop och bilda gemensam front, i synnerhet om det blir rättegång.

Sen har jag varit i kontakt med flera stycken som har annons ´på Näringsportalen, bl a klockor.nu. De använndes som referens när Swedish D skulle "övertala" mej. När jag ringde upp ägaren till klockor.nu, så förklarade ägaren sej vara missnöjd och att han inte hade en aning om att hans företag användes på det här sättet av Näringsportalen.

Bruntes
0

Idag så polisanmälde jag Swedish Design and marketing / Näringsportalen.  Och jag håller med abbis och basiikus, vi måste göra någonting så att dom inte fortsätter med sitt rövartåg. Vad vet jag inte just nu. Men fortsätt polisanmäla dom så kanske det händer något till slut.

basiliskus
0

Blogg vet jag inte hur man startar, men jag skulle kunna samla in adresser och beskrivningar från alla som finns på denna listan.

Jag kan ocksåta på mej att ringa svensk handel och försöka få reda på vilka som lämnat in klagomål dit.

Här är min adress:

iguana.musik@gmail.com

basiliskus
0

Niklas, menar du att pappret "stämning påbörjad" också skall bestridas?

basiliskus
0

En grej här som kanske kan tyckas banal i sammanhanget, men ni som fått "stämning påbörjad" brevet, hur var adressen skriven på kuvertet?

Först när jag såg det så trodde jag att det var ett barn som skrivit det. Min adress var skriven för hand och så högt placerad på kuvertet att det krockade med frimärken och poststämpel. Ingen avsändaradress nånstans.

Säger iof ingenting men ser konstigt ut för att komma från ett stort företag.

Niklas
0

#151: Jag vet ju inte hur det ser ut, men skicka en kopia av det du skickade tidigare så är du på den säkra sidan.

Poison-Ivy
0

#152 Samma här, handskrivet jättehögt upp på kuveret.

Men Swedish design & makerting är inget stort företag, ett litet företag som består av en handfull anställda som hyr en liten lokal och ringer till folk!

LolloBollo
0

Jaha!! Då hade man fått inkassobrevet från dom kära människorna på Näringsportalen. Det konstiga är att jag inte har fått någon påminnelse utan ett inkasso på engång ????? har ni också fått de eller???

Iallafall så har jag kontaktat dom nu igen och sagt att dom kan skicka hur många brev dom vill för jag kommer iaf INTE betala något jag inte fått och vill heller inte ha någon annons av dom i framtiden.

Efter telesamtalet fick jag ett mail av någon Peter Jansson där han skickat ljudfilen av vårat samtal och att han hävdar att detta är starkt bevis under rättegång och bla bla bla 

och att jag enligt honom hade gått med på att ha annonsen hos dom den 24/11 och att dom hade skickat material på mailen den 5/11.

då är frågan HUR i h'lvete kan man skicka något innan man ens har han/hon som kund???? Mycket konstigt.

och när jag pratade med Niklas den 30 nov för att säga att jag inte ville ingå i deras annonssida pga att jag tyckte allt sköttes så himla oproffisionellt och att jag inte ens hade fått materialet dom lovade mig den 24/11 så sa han att han INTE hade hunnit skicka det ännu men att han va på väg att göra det precis. men ändå så sitter idioten Peter och säger att dom skickade allt på mail redan den 5/11 ??

JÄKLA SKOJJARE

Sedan undrar jag om det verkligen är någon som ha tagits inför rätta med dom för dom verkar ju inte så himla seriösa, utan bara är ute för att skrämmas, och i hopp om att folk ska betala, men om det nu skulle vara så att det skulle vara någon av er som råkar ut för rättegång i framtiden vilket jag inte tror så ska ni iallafall veta att jag gärna kommer och stöttar er och säger ett & annat om detta förbannade företag och dess anställda som dom har.

abbis
0

#155 det är bara att ringa tingsrätten och fråga*L*

jagM
0

Det är lite svårt att ringa tingsrätten för man vet inte vilken tingsrätt man ska ringa. Om de dragit någon till rätten så är det inte Näringsportalens hemkommun den rättegången går i utan kundens.

Men hoppas alla här stöttar varandra vid en eventuell rättegång och hjälper till att vittna om hur de bedriver sin försäljning. Alla löften man får innan samtalet spelas in mm mm.

Hör av er här om hur det går.

abbis
0

#157 Samtidigt är det öppna handlingar och man kan be den tingsrätten man själv tillhör att ta reda på om detta bolag! Allt är datoriserat så det är inga konstigheter.Ring även kronofogden och hör om bolaget finns med där!

jagM
0

Hur går det för er som har fått hot om stämning?

Har varit tyst här nu ett tag.

ratttugglan
0

Jag undrar oxå hur det går för er andra. Sjäv fick jag ett till inkassokrav i veckan som jag än en gång bestred. Fattar inte hur länge de ska orka hålla på.

Tänk om regeringen kunde fixa så att lagen för telefonförsäljning oxå gällde oss företagare, då skulle det inte finnas sånna här pajasföretag!!

adisgladis
0

Hej!

Sen "stämning påbörjad" har det varit knäpptyst och den kom ett par veckor innan jul. Jag väntar på ett inkassobrev, som jag antar kommer?

jagM
0

Inte säkert att det kommer ett inkassobrev, jag fick inget i alla fall.

bhea
0

Å här har vi då ytterligare en som har råkat ut för det allt annat än älskade näringsportalen.

Fick mitt inkassobrev idag från prioritet finans.

Var ca 2 månader sedan jag fick samtalet från Mikael Johansson som berättade för mej hur bra deras företag var och visst sa man nej till en början men som sagts tidigare så proppsade dom på att det skulle bli så bra å jag skulle få 2 månader på mej att betala. Så jag gick med på det. Sen undrade jag vad det vad jag egentligen sagt ja till. Jag fick mailet av Mikael då jag svarade att jag änvänder min ångerrätt.

Fick inget svar… Fick fakturan,skickade ett till och skrev att pga mitt tidigare mail om ångrat köp bortser jag från fakturan. Men fortfarande inget svar.

Googlade lite för skojs skull på mitt företag med ort för att bara se vad som kom fram. Där på plats 13 och 14 finner jag mej på näringsportalens sida. Hmmm….jag vill inte finnas med där. Och är det inte en otroligt dålig plats att hamna på dessutom med tanke på allt dom lovade?!

Så skickar ett mail till. Ber dom ta bort mej och att inte besvära mej mer.

Men inget svar på detta heller…. Men det tog inte många dagar för dom att skicka till inkasso. Runt 3-4 dagar.

Har läst så mycket olika överallt om man överhuvudtaget har rätt till ångerrätt i detta fall.

Gillar ide´n om att gå ihop. Vare sej man har pengar till att betala eller inte ska det inte gå till på detta sätt.Förstår inte att sådana företag får hålla på. Dom borde inte få komma undan….

ichi
0

Hej…vi är två företagare i Småland som också råkat ut för detta företag.

Kan bara hålla med alla föregående talare…

En av oss (inte jag då) hann lämna in och bestrida fakturan, även anmält till Svenska Handel och polisanmält. Har nu fått papper på att stämning är inlämnad…vi får se vad som händer.

Förutom Näringsportalen har nu företaget startat upp SVENSKABOLAG.NU

Här är ytterligare ett bevis på att inte allt går rätt till när man starta upp en liknande sida som NÄRINGPORTALEN.SE så snart.

Kan det kanske bero på att det har skrivits så mycket negativt på NÄRINGSPORTALEN.SE att det inte kommer någon vart med den….

Jag hoppas att berörda är lite förnuftigare än jag och söker på Internet innan det överhuvudtaget tar en diskussion med detta företag, där för vill jag skiva igen (så att det lättare hittar hit)

NÄRINGSPORTALEN.SE

SVENSKABOLAG.NU

Swedish Design and Marketing

Swedia AB

Är det företag som kommer upp i detta sammanhang

Lycka till alla som bestrider eller säger nej tack!

Galaxy
0

Hej Alla!

Det har vart lugnt från Näringsportalen sedan jag skickade ett argt brev med förklaring på händelseförloppen till både deras faktureringsfirma och alla deras bolag som jag har kunnat hitta adresser till. Om de fortsätter att trakassera mig med sitt skitsnack efter detta är de bara ett gäng skithögar som tror att dom kan skrämma mig till att betala något som jag inte har gått med på - trots att jag säger JA på deras inspelade avtal!

Jag betalar ingenting! Och som sagt (skrivet) så har de inte kontaktat mig mer. Men jag vågar inte hoppas allt för mycket efter att ha läst allt på denna sajt om denna fina firma…

adisgladis
0

Idag fick jag telefonsamtal från Swedia och näringsportalen. Måste säga att jag tycker att det är lite spännande att de byter namn varje gång de ringer….  Det var en tjej som ringde. Hon presenterade sig och jag sa jag är inte intresserad av att prata med er och la på. Man undrar ju om det gäller deras tidigare stämning eller om de ska försöka sälja in tjänsten på nytt? Har inte fått något inkassokrav. Avvaktar skriftlig information för jag kommer aldrig mer prata med dem på telefon.

nido
0

tingsrätten - näringsportalen

Hej - jag är ännu en i skaran som nu har kommit dit att nitt ärende ska vidare i tingsrätten (Göteborg). Det skulle vara bra med lite stöd och fler drabbade som vittnen. Är det någon här som har varit i tingsrätten? och i så fall hur gick det?

abbis
0

#167 Har du advokat eller ska du driva det som ett småmål?

Niklas
0

#167: Har du varit i kontakt med Svensk handel?

nido
0

Jag har ingen advokat än men skal skaffa en.

Svensk handel vill inte göra någonting. De har gjort en deal med swedish design & marketing som går ut på att svensk handels medlemmar blir lämnade i fred/får sina fakturor krediterade. Detta är förstås bra för medlemmarna men det är synd att svensk handel med anledning av detta har tagit bort Näringsportalen från varningslistan.

abbis
0

Det beror på hur mycket pengar det gäller om du behöver advokat.Å andra sidan kan det vara tryggt  men kostar!

Linnea
0

Oj oj har inte läst allt. Har också blivit lurad av Näringsportalen men jag har inte batalet allt och dom har inte gjort nåt för att få sina pengar heller. Det här var förra året nån gång. Har blivit blåst på pengar förut med (näringsportalen lovade att jag skulle få fundera över helgen men efter helgen kom fakturan och dom hade ju ingen aaaaaning om vem som lovat mig det!).

Numera svarar jag inte om det är dolt nummer eller nån från Göteborg (nästan alla ringer därifrån). Har också sparat en del nummer i mobilen så jag vet när jag inte ska svara. Ringer dom från mobil svarar jag (kan ju vara en kund) men säger då att jag har dåligt med tid och att dom får ringa upp och sen svarar jag inte. Vill inte ha erbjudanden och har inte råd.

Skynda långsamt så går det fortare.

frukostbullen
0

FÖR ATT VI SKA SYNAS OCH HITTAS MÅSTE FÖRST NÄRINGSPORTALEN HITTAS……

….Å hur bra funkar de nu då?!?

Bestrider till kronofogden nu. Man får väll se om det går till tingsrätten. Blir så förbannad. Jag har inte tid med dom….Jag har ett företag att sköta.

Vet inte hur sådant här funkar men gå ihop som jag sett förslag på innan på denna sida verkar ine så dumt. Du Abbis verkar kunnig i detta så vi anlitar dej som våran advokat=)

Det är ju inte nån i hela detta land som har en sån där ljudfil med sin röst på hos dom som är nöjd. Varför skulle vi betala? Vill vi betala? Har vi anledning att tycka att vi faktist är skyldiga detta/dessa företag pengar? Nee….icke.

Så varför står vi bara 1 å 1? Helt ensamma….mot deras alla ljudfiler som radar upp sej där borta i Göteborg. Vi är ju massor.

Det där med Svensk Handel verkar ju dessutom lustigt. Ger dom den förmånen till sina medlemmar visar dom ju att Svedia,Swedish Design & Marketing eller vad man nu ska kalla dom är ett oseriöst företag. Så varför ska dom få hålla på? Dom ska ligga på varningslistan!

Visst…jag är inte med där å kanske är det min "plikt" som egen företagare att bli medlem i Svensk Handel men inte är det väll så dåligt av mej att Svensk Hnadel ska tycka att det är ok att dom ringer å lurar oss andra som inte är med på pengar.

Hur fortsätter vi detta nu? Ska vi fortsätta följa upp varandras ärenden här?….eller ska vi gå ihop?    Hur har det gått för dej jagM som började skriva här?

frukostbullen
0

Hej igen alla

Har nu fixat en emailadress emot näringsportalen.

Jag döpte den just passande till......emotnaringsportalen@hotmail.se

Skriv och berätta utförligt om vad ni varit med om gällande detta företag.

Alla mail som skickas dit kommer jag sända ut till resten som finns med på listan så alla kan läsa. När det kommit in en del….gå till en jurist. Kanske? Kan ju inte sånt här jag heller. Nån som kan berätta? Känns iaf som en tryggare atmosfär i hela denna grej om man har en massa missnöjda kunder att stötta sej emot. Hoppas ni tycker det är en bra ide´.

Ett bra företag skulle inte ha så många inlägg emot sej….å denna sida är ju inte heller den enda.

nissesump
0

>Jag har ingen advokat än men skal skaffa en.

>Svensk handel vill inte göra någonting. De har gjort en deal med >swedish design & marketing som går ut på att svensk handels >förstås bra för medlemmarna men det är synd att svensk handel med >anledning av detta har tagit bort Näringsportalen från varningslistan.

jamen kanon, då vet man att man inte ska gå med i svensk handel.

adisgladis
0

Efter mer än ett halvårs tystnad så har de nu börjat ringa igen. Men denna gång från nytt nummer som inte är sökbart, eller det finns inte på hitta eller eniro.

Som vanligt så babblar Tobias Andersson på och vägrar lyssna. Jag avslutade det hela ganska snabbt och sa att jag inte är intreserad av att prata med dem per telefon, vill de mej nåt så får det ske skriftligen eller via min advokat.

Nya numret de ringde från nu är 031-3011145.

Linnea
0

Jag säger bara direkt att jag inte är intresserad sen lägger jag på. Dom tröttnar efter ett tag.

Skynda långsamt så går det fortare.

anonymus
0

Hej,

jag vet av egna erfarenheter att anställda på företaget uppmanas att använda sig utav alias, särskilt de med utländska namn. Enligt säljchefen (?) låter det bäst, men någon med svenskt namn kan gärna använda sig av sitt egna. Chefen och marknadschefen heter i själva fallet något annat, och inte Peter eller Mikael som de själva uppger.

Jag blev uppringd av "chefen, Peter Johansson" och blev kallad till intervju. När jag kom dit var tydligen Peter "sjuk" och det var istället en utländsk kille som höll i intervjun. När jag några veckor senare började på företaget möttes jag heller inte av någon Peter. Jag blev även uppmanad att, direkt på morgonen, skriva på ett anställningsavtal som jag sedan hävde. Under intervjun talades det även om ett samarbete med Guava, som skötte den tekniska biten. Dem hörde jag inget om när jag började och mig veterligen är de ett seriöst bolag. Synd att deras namn skall dras ned i skiten.

Måste tillägga att jag slutade samma dag som jag började, inte ens deras intervjuer är nära sanningen för vad de arbetar med. Jag skrev ett brev där jag sade upp mig och ringde dem även samma dag de skulle få brevet, jag förklarade att det de sagt i intervjun inte stämde överens med de arbetsuppgifter som verkligen skulle utföras. Detta förnekade de såklart men jag stod, för en gångs skull, på mig.

Jag hoppas att det löser sig för er alla och att ingen skall behöva drabbas av detta i framtiden, trots att detta är mycket att önska. Lycka till alla!

Niklas
0

Tack för informationen!

basiliskus
0

ARNING!

Nu är de i farten. Närmare info.

De ringer och säger att prenumerationen har börjat löpa på nytt eftersom inte avtalet är uppsagt. Bluff! Om man bestrider fakturerna så räknas det som uppsägning av annonsplatsen.

Först sa de att jag var skyldig 12000, och sedan att det inte är något att vara rädd för eftersom de har ett annat förslg. Förslaget de lämnade mej var att betala 2900 exlusive Moms, men sen sjönk det till 1400 om jag ringde före 20.00. På vippen var jag att betala för att slippe dem en gång för alla. jag ringde, men möttes av en telefonsvarare som meddelade att alla anställda var på utbildning denna vecka. Jaha,men om man slår upp Näringsportalen på Allabolag, så står där att Swedish Design har noll anställda.

Tycker vi alla som blir förföljda snart får slå oss ihop, betala en advokat tillsamman och faktiskt dra dem inför rätta.

Jag tänker polisanmäla imorgon.

mask
0

Nu har dom även ringt till oss. Dom tycker det är synd att dra oss till tinget eftersom vi inte har använt deras tjänst. Dock vill dom ha 2900+moms för att dom har bindit upp en annons på nätet.

Han som ringde heter Erik och har telefonnummer 0313201974

Att få ljudfilen på avtalet av dom gick inte…dom ville inte ge oss några fördelar till en ev förhandling.

Mycket märkligt beteende…..

abbis
0

Som sagt ..Dom fiskar efter folk som inte orkar längre och som är beredda att betala lite grann för att komma loss..Problemet är att har man bestridit en faktura så är det inga avtal som kan löpa vidare ..Inget inkassobolag kommer vilja hjälpa till och heller ingen kronofogde..

Har kollat upp bolaget på allabolag och dom har inga anställda i den bolagsformen dom har nu..Sitter endast någon med ett utländskt namn som äger bolaget.

Ni kan kolla upp om detta bolag har:

Betalningsanmärkningar eller andra oklarheter hos närmaste kronofogde .Gå på namnet om personnr saknas.Org nr skall uppges på fakturan för att denna ska gälla!

Enligt allabolag omsätts 500-999 000:- verkar vara väldigt lite med tanke på vad bolaget gör..

Hota med att ni är beredda att dra det till tingsrätten som ett enskilt mål ..Då behövs ingen advokat och dom kommer aldrig vinna!

Ofta vet skojarna om att så långt går det aldrig utan man kan skrämmas och skrämmas eller köra med utmattnings processen..

stå på er

basiliskus
0

Jag har fått en faktura på knappt 1400 inkl Moms från DLC förvaltning. Tydligen ett bolag som Swedish Design & Marketing jobbar ihop med.

Jodå, SwD är skuldsatta. bolagsmän hos bolagsverket och sen med kronofogden.

Känner bara, precis som Abbis sa att jag vill bli kvitt skiten.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.