Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 3334 ggr
MiroSputnik
0

Momsträsket

Hej!

Jag undrar om det finns nån här på sajten som är insatt i vilka momsregler som gäller vid handlande med begagnade varor? (Ber om ursäkt om jag blandat ihop begreppen ingående och utgående moms)

Jag har (hade) planer på att öppna en liten butik som köper och säljer begagnade varor. Men jag förstår inte reglerna för momsen i detta gråområde… Når man handlar med nya varor har man ju ingående Moms när man köper in och utgående Moms när man säljer. I en rättvis värld tar dessa momser ut varandra och momsen blir ingen kostnad för företaget.

Men när man köper från privatpersoner får man tydligen inte deklarera ingående Moms, trots att man måste deklarera utgående Moms när man säljer varorna igen.

Detta betyder ju i praktiken att momsen blir en kostnad för företaget, och varan blir då "dubbelbeskattad", eftersom jag ju betalar skatt på den i f-skatten redan.

Vi tar ett exempel:

Jag köper en vara för 10 kr. När jag säljer den får jag 25 kr.

Pengar ut : 10kr

Pengar in : 25kr

Moms in : 0 kr

Moms ut : 6,25 kr

Pengar kvar : 18,75 kr

Av detta är skatt (30%) : 5,625 kr

Kvar : 13,125

Av detta har jag alltså lagt ut 10 kr

Kvar blir 3,125kr.

Av detta går minst 50% till löpande utgifter. Kvar till min lön blir alltså ca 1,5 kr. (Visst, skulle jag få dra av momsen på inköpet skulle vinsten bli 2,26 kr, men med flera liknande affärer blir skillnaden stor. På tusen likadana affärer blir det 1500 kontra 2260 kr…)

Eller räknar jag helt fel?

Är det någon som vet vad som gäller med Moms och begagnad försäljning? Skatteverket kunde inte ge något definitivt svar… Varför ska det överhuvudtaget vara momsbelagt? Det har ju redan betalts Moms för varan en gång i tiden… Och F-skatt betalas ju för varje krona.

berragoes
0

Detta hittade jag på skatteverket, kan vara till hjälp:

Vad är vinstmarginalbeskattning?

Om du säljer begagnade varor m.m. kan du i vissa fall välja att beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris och ditt inköpspris, i stället för enbart på försäljningspriset. Metoden kallas vinstmarginalbeskattning (VMB) och tillämpas av EG-länder.

Som säljare är du inte tvungen att tillämpa VMB vid varje försäljning utan du har alltid rätt att lägga på Moms enligt de allmänna reglerna.

Vilka varor får du sälja med VMB?

Du får bara använda VMB om du säljer

• begagnade varor
  • konstverk
  • samlarföremål
  • antikviteter.

Begagnade varor
Varan måste vara begagnad när du köper den. Den måste vara lämplig för fortsatt användning, i befintligt skick eller efter reparation. I och med att den varit i bruk anses den som begagnad även efter rengöring, reparation eller restaurering.

Bär, svamp, hobbytillverkade slöjdalster m.m. anses alltså inte som begagnade varor.

Undantag
Som begagnade varor anses  i detta sammanhang inte

• fastigheter
  • vissa guldföremål
  • oinfattade ädelstenar.

Mvh/

Björn

hfohrman
0

Ja det var ju inte så mycket rätt i din beräkning. Förutom VMB så lägger du ju saker i fel ordning. % är fel osv.

Du köper en sak för 10. Ingen Moms då den köps från privatperson.

Du säljer saken för 25 kr. dvs du har gjort en vinst på 15 kr. Med VMB blir då momsen till skatteverket 20% = 3 kr  (20% på 15 är ju samma som 25% på 12:-)

med andra ord har du följande pengar kvar 25-10-3 = 12.

Sedan har du lite utgifter. Säg 2,5 inkl Moms men eftersom dom 50 örena är Moms får du tillbaks dom. Så utgiften är 2 kr.

Kvar har du nu 12-2. = 10.

Och då detta är vinst skall du betala kommunalskatt och egenavg. Låt säga 42% (summan här beror ju på en massa saker )

Så kvar till blodpuddingen är 5:80.

Hans