Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2371 ggr
IdaT
0

F-skatt eller FA-skatt?

Jag är i startgroparna att starta mitt egna företag, men undrar lite om F-skatt eller FA-skatt. Jag vet vad dom olika begreppen står för, men jag vet inte hur jag ska göra i den situationen jag befinner mig i nu.
Jag förväntar mig inte att kunna leva till 100% på mitt företag, utan det kommer med vara en hobby som genererar inkomst (fungerar inte som Hobbyverksamhet, då jag kommer ha som mål att tjäna lite pengar på min hobby).
Men i starten av företaget kommer jag inte ha annan inkomst än studiebidrag, och det som kommer in från företaget. Har dock en liten inkomst från politiska uppdrag, spelar det in något?

Men som sagt, ska jag välja F-skatt eller FA-skatt? Jag räknar som sagt med att jag kommer behöva en anställning senare, även om företaget fortfarande är igång.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

pyromanen
0

Du får ju täna en del även som Hobbyverksamhet och i så fall behöver du ju ingen F-skatt alls. Men o du redan läst på om Hobbyverksamhet och räknar med att tjäna för mycket för att det kan gå som hibbyverksamhet så låter det som att det är FA du behöver, om du även ska arbeta som anställd.

IdaT
0

#1 Men det som mer var frågan är om det spelar in att jag under en period av företagets levnad inte kommer ha anställning, men jag räknar med att ha det förr eller senare.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

hfohrman
0

Jag har aldrig förstått detta med bara F-skattsedel. Har alltid haft FA för då kan man ta ett vanligt jobb när man vill.

Urdrar om staten hindrar en med bara f-skattsedel att jobb. Borde ju passa i nuvarande jobba Sverige.

Hans

abbis
0

Som företagare behöver du ingen F-Skattsedel överhuvudtaget om du inte fakturerar till andra företag eller kommuner etc..Har du en butik kan du driva detta helt utan F-skattsedel..

Det är när du fakturerar till andra företag du får upplysa dom om att det blir i så fall deras skyldighet att betala in din skatt..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/