Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 2217 ggr
Jonning
0

Få tillbaka pengar från Dell

Hej,

Jag beställde en Dell dator i mitten på Januari 2011 på mitt företag och fick den men den fungerade inte och fick då en ny dator som den heller inte fungerade. så jag ringde till teknisk support och där sa dom att de är något allvarligt fel på datorn och att jag skulle kontakta deras Kundtjänst.

Nu vill jag ha pengarna tillbaka och då sa en på Dells kundtjänst att jag skulle få pengarna och dom skulle hämta datorn ett par dagar efter och då köpte jag en ny dator.

Dagen efter fick jag ett mail från kundtjänsten där de stod att ett misstag har begotts och att jag inte skulle få tillbaka några pengar.

Nu står jag med 2 datorer 1 från Dell som jag inte vill ha och som inte ens fungerar som den ska.
Vad kan man göra i ett sånt här läge?
Vad har Dell för skyldigheter?

MVH,
John

Kaj
0

Om du har någon form av dokumenterat bevis på att de sa att du skulle få tillbaka pengarna (t ex ett mail) borde det gälla som underlag där du kan kräva att de skall stå för sitt löfte.

Om intge så är det så att även ett "muntligt" lovande beslut egentligen gäller där Dell måste stå för detta. Det är bara svårare att bevisa detta för dig.

Men jag skulle definitivt ta ett nytt samtal med Dell och förklara att du efter att du blivit lovad pengarna tillbaka köpte en ny dator och nu alltså står med två. Dell borde vara känsliga för att få dåligt rykte och borde gå med på ett återköp då faktiskt någon från Dell ju lovat detta - och som sagt även om det var muntligt per telefon så gäller detta som ett bindande avtal enligt svensk lag.

Kaj
0

Dessutom tror jag svensk lag reglerar en ångerrätt om man handlar på internet (14 dagar om jag inte kommer ihåg fel).

Med Dell kan det ev. vara lite problem eftersom jag tror att man handlar från deras engelska site och då gäller normalt regler för England som jag inte vet hur de ser ut.

Men som sagt jag tror att du kan ordna upp detta genom ett samtal till Dell