Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 3784 ggr
Glamgirl
0

Behöver hjälp

Jag har precis ansökt om F-skatt. Jag är hundinstruktör och håller i kurser och privatlektioner.
Jag skulle behöva lite hjälp att förstå detta med skatter och Moms och någon får gärna hjälpa mig och förklara hur det ser ut.

Månadsöversikt:
Inkomst på kurser & privatlektioner: 20.000
Lokalhyra: 5.000
Kostnader för kontor-och träningsmaterial: 10.000

Vad och hur mycket (ungefär!) skattar jag på, betalar Moms för osv och vad behöver jag inte skatta på och vad kan jag behålla själv.

STORT TACK!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Kaj
0

Du fakturerar dina inkomster plus moms

Du tar dina kostnader plus moms

momsbeloppen kvittas sedan kot varandra dvs ingående Moms (på dina intäkter) kvittas mot din utgående Moms (på dina utgifter). om det blir mindre Moms på intäckter än på utgifter skall detta betalas in till skatteverket. Om du har en omsättning mindre än 40 milj kr per år så görs detta en gång per år vid deklarationen.

Det som sedan blir kvar är bolagets tillgångar och den summa kan disponeras med t ex inköp av material för din verksamhet (datorer, tidskrifter, utbildning etc ) och för lön.

För lön betalar du först arbetsgivaravgift (ca 28% av din lönesumma) och sedan betalar du vanlig skatt som man gör för alla inkomster (dvs kommunal skatt och ev. statlig skatt beroende på hur stort löeuttag du gör. Denna skatt skall betalas in varje månad (runt den 12:e.
Resterande är det du får ut i lön som du kan sätta in på ditt lönekonto

Scully
0

Jag skulle rekomendera dig att vända dig till Skatteverket, de har informationsträffar just angående detta. Vi var på en föreläsning här tidigare i veckan och de tog precis upp detta du beskriver och väldigt ingående. Tänkte kan nog vara bra, så man får mer kött på benen :)