Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1107 ggr
Niklas
2006-02-06 20:09
0

Skattedeklaration

Jag har fått en skattedeklaration för handelsbolag och ska deklarera Moms för januari till december 2005. Jag har läst Skattedeklarationsbroschyren och Momsbroschyren och får inte ordning på vad jag ska redovisa. Är det någon här som kan reda ut det?

Jag har sålt böcker under året. Försäljningen redovisas i efterskott av tryckeriet, som också är min distributör och tar hand om allt från att ta emot order, till att leverera böckerna och ta emot betalning.

Det är verksamheten. Jag har några små utgifter också. Inköp av saker som har behövts för verksamheten. En del böcker har jag köpt själv och givit bort som marknadsföring.

Hur räknar jag ut min momspliktiga/momsfria omsättning? Vad ska jag redovisa som 25-procentig, 12-procentig respektive 6-procentig utgående Moms?

Det här är det absolut tråkigaste med att driva företag. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

A-K
2006-02-07 22:02
0

Mitt bästa tips är att kolla med din revisor.

Jag vet inte om momsdeklarationen skiljer sig åt mellan HB och AB, men du borde kunna hämta uppgifter från din bokföring.

daniel234
2006-02-08 12:16
0

Jag antar att du bara ska redovisa din Moms för 2005. (Du redovisar väl momsen en gång om året)

Du får väl stämma av din ingående resp utgående Moms per 051231 och redovisa i resp kolumn på blanketten. Troligsvis har du fått in mer Moms än du betalt vilket medför att du måste betala in mellan skillnaden till Skatteverket.

MVH

Daniel

Ulf H
2006-02-08 17:59
0

Kolla noga vilken moms tryckeriet har redovisat gentemot dig!

Det är generellt så att om du rakt av har omsättning som kommer från försäljning av böcker så är den utgående momsen 6%.

I och med att tryckeriet sköter all din försäljning och även tjänster runt omkring så kan det bli en annan momssats.

Vem sa att det här var enkelt!? Skrattande

/Ulf

Kaj
2006-02-08 18:15
0

Niklas, jag är lite osäker på skillnad mellan HB och AB samt om man säljer produkter vidare. Men för ett AB gäller i princip att om du säljer något skall du alltid ta upp full Moms för detta. Dvs om du köper t ex en skrivare eller något i ditt företag och skall sälja den vidare till kund så skall du till kunden fakturera hela ditt inköps pris (inklusive moms) samt därefter lägga på 25% Moms på detta. Momsen kvittar som sagt ut sig.

Jag vet dock rätt lite om samma sak gäller om verksamheten bedrivs i ett HB och om man säljer böcker via en distributör. Jag tror att Ulfs svar ligger närmast men en koll hos skattemyndigheten skadar nog inte. Du kan även pröva:
Startlinjen
Vardagar 9-12
020-35 10 10
Dom ger kostnadsfri vägledning för de som tänker starta eller just har startat eget.

Niklas
2006-02-12 21:32
0

Tack för era förslag!

Jag fick hjälp av pappa att lösa det. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
2006-02-13 11:00
0

Föräldrar är alltit bra att kunna stödja sig mot Glad

Ida
2006-02-13 22:03
0

Man kan även alltid vända sig direkt till skatteverket om man har funderingar kring liknande frågor. Jag är positivt överraskad av flertalet tillmötesgående personer som arbetar där, något jag fördomsfullt nog inte väntat mig kanske… Flört