Företagande iFokus

Företagande

Etikett: bokföring-och-redovisning
Läst 4934 ggr
rakn
0

"Egen insättning" för bilresor

Jag skall starta en Enskild firma med enklast möjliga administration (låg omsättning, fåtal faktureringar + inköp, endast en kund). Jag har förstått att jag då bör bokföra enl kontantmetoden, använda  förenklat årsbokslut samt momsredovisa enl bokslutsmetoden. Troligen kommer jag att köpa "VISMA Enskild Firma" (jag håller just på och testar det). Jag kommer att använda min privata bil i firman, kanske det rör sig om 30 km x 18,50 kr per månad. Detta sagt bara som en bakgrund till min fråga… 

- Ett sätt att hantera milersättning är ju att föra en logg på tjänsteresorna och att sedan bokföra dessa som "egna insättningar". Jag förstår inte hur det fungerar … skall jag bokföra "egen insättning" (till kassan tex) fast jag inte fyller på kassan med motsvarande belopp ? Då kommer det ju att saknas pengar där om man jämför vad bokföringsprogrammet känner till med verkligheten.

Kan någon förklara för en som "int begrip" ?

Är även tacksam för övriga tips o råd.

/Ragnar

Emea67
0

Vilken bra fråga jag har också funderingar på det här med bilersättning och körjournal.

Undrar om jag kan föra upp allt som har med företaget att göra tex när jag åker till och från en kund, när jag åker och handlar något etc.

Jag har hemstädning så jag åker till och från kunder dagligen är det bara att skriva upp?

Flå´t Ragnar Skämsom jag kapar din tråd men tänkte den som svarar kanske kan mer när de endå är på gång.

Väntar med spänning på svar!

ElinH
0

Funderar också över detta…

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

pyromanen
0

Jag skriver "reserräkning" varje gång jag använt bilen, 18,50 kr/mil.  På denna står datum, resans syfte, sträckan och uträkning av totalkostnad (mil x 18,5 kr/mil)

Har också "visma ensklid firma". Jag bokför resorna som "utbetalning" från kassan och tar då förstås ut motsvarnde belopp ur kassan.  I bokföringsprogrammet när man trycker in "ny utbetalning" så kommer det upp olika valmöjligheter för vilken typ av utbetalning det är och ett av alternativen är skattefri milersättning, den använder jag.

rakn
0

#3 Det är ju också en metod (som bevisligen fungerar). Jag tror jag gör likadant ! Tack för info.

aggebagge
0

Men om man besöker en kund för en föreläsning?  Är det "bara" 18.50 kr per milen? Är du anställd i ett företag är det ju ca 30 kr milen?
Vad är Visma Enskild firma?

supertacksam för svar

pyromanen
0

Vad du tar betald pr mil av kunden är upp till dig, men det är bara 18,50 man kan dra av på skatten.

Visma Enskild firma är ett bokföringsprogram som ganska många använder..

mammaru
0

Jag har Handelsbolag.

Jag tar ut milersättningen från "kassa", men sätter direkt in den som "egen insättning" för att slippa hantera kontanter. Det går på ett ut i slutänden. Jag gör ju Eget uttag när jag ger mig själv lön och balansen på vad jag har satt in och plockat ut påverkas av att jag gör "egen insättning" med milersättningen.

hfohrman
0

Det normala sättet om man inte vill ta ut pengar i dom flesta "riktiga" bokföringsprogram ät ju att bokföra "Egen Insättning".

När man sedan valt ett bokföringsprogram som inte klarar detta så tycker jag att man skall kontakta bolaget som säljer programmet så dom implementerar funktionen. Annars tycker jag man skall byta bokföringsprogram.

I visma ser jag ett antal workarounds.

Det första är att man bokför i 2 steg. Steg ett är att man bokför en egen insättning till kassan. Bokföring 2 är att men sedan bokför reseräkningen mot kassan igen. På detta sätt har man egentligen inte ändrat summan i kassan då steg 1 sätter in, och steg 2 tar ut samma summa.
Dock kan man inte använda denna teknik om man har en riktig kassa med logg, Ex en kassaapparat. För då stämmer ju inte apparatens logg med bokföringen.

Det andra alternativet är att man helt enkelt tar ut pengar från bank kontot. Och man då bokför reseräkningen mot bankkonto.

Om inget av dessa alterntiv fungerar så är idag det enda alternativet att skaffa sig ett "riktigt" bokföringsprogram.

Hans

exitingsvillemo
0

Är inte Visma ett riktigt program?

Min revisor använder sig själv av Visma

hfohrman
0

Vi pratade Visma Enskild firma i detta fall. Och det tror jag inte din revisor använder. Om vi pratar Visma Administration så är vi i en helt annan division.

Visma EF använder inte debit/kredit, Använder inte riktiga kontonummer utan ett antal (för få) fördefinierade utgiftsalternativ + ett mindre antal som man kan definiera själv.

Hans

mariatingsund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu känns detta orättvist mot Visma, Jag har Visma EF och har kunnat bokföra perfekt i flera år, med dem kontonummer som fanns plus jag la till några, samt visst har de debet o kredit eller också förstår jag inte vad du menar med det.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo