Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1105 ggr
Faxlin
0

skatta för allt

Japp, man får för sig att allt är skattepliktigt i sverige. Nu undrar jag hur man gör om man börjat gravera i glas och säljer dessa produkter. Måste jag skatta för dem då?
Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Niklas
0

Det beror nog på i vilken omfattning du gör det. Jag har för mig att du får ägna dig åt "hobbyverksamhet" utan att betala skatt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
0

Vad innebär Hobbyverksamhet då? När passerar man det?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Pelle
0

Skatt skall man alltid betala på sina inkomster oavsett storlek, men om du har en Hobbyverksamhet så får du ha intäkter upp till 30.000 årligen utan att bli momspliktig.

Läs mer i den här tråden från Katter där Stenis reder ut begreppen åt oss. Du hittar även info här på Hemmet.

Kaj, kanske en vettig artikel att skriva för alla uppfödare, keramiker, glaskonstnärer osv ?

Faxlin
0

Ja, en sådan artikel ser jag fram emot. Flört

Audiatur et altera pars

Kaj
0

jag skall kolla - ber att få återkomma

Kaj
0

Dock vet jag att det kan vara ett problem om man samtidigt har t ex a-kassa od. Då kan det räknas som om du har en verksamhet och kan förlora din a-kasse ersättning men jag tror som Pelle att det finns en gräns för hur mycket du inte får sälja över för. Återkommer som sagt i detta.

Faxlin
0

Hmm, okej men ett litet hum har jag i alla fall.
Ser fram emot när du återkommer i ärendet dock.

Audiatur et altera pars

Kaj
0

Jag pratade med min bokföringsfirma och fick detta svar

"hon behöver förstås bara skatta för den vinst som uppkommer, d v s på det mervärde hon får ut - glasen blir en avdragsgill inköpskostnad i hennes business"

På skatteverket.se får du info om hur du redovisar och vilka regelr som gäller. Blankett till dtta. Huvudsidan om dtta.
PDF om hobbyverksamhet

Pelle
0

Om man har a-kassa och tidigare haft en firma registrerad för Hobbyverksamhet så kan man ansöka om att få den klassad som bisyssla dvs inte din huvudsakliga verksamhet och således inte ett hinder för stå till arbetsmarknadens förfogande.

Däremot så är det svårt att registrera en firma om du redan går på a-kassa, men det kan man vända sig till sin a-kassa om för att få reda på exakt vilka regler som gäller.

Kaj
0

Har nu även lagt in skatteverkets information om Hobbyverksamhet som en artikel. Se på startsidan

Faxlin
0

Ni är guld värda vet ni det?
Dagens ros till er grabbar som tar er tid med mig och mina funderingar.

Audiatur et altera pars