Skänka vinst till välgörenhet
Jag vill sälja saker på min webbplats som privatperson, dels filer som laddas ner (mönster) och dels produkter ( tex en nallebjörn) men jag vill att pengarna ska gå till en handikapporganisation som donation, hur gör jag?
Måste jag ha ett prispålägg jämförbart med Moms, eftersom skatteverket kommer att räkna det till *min* inkomst? Eller finns det något undantag för 'insamlingar'?
Jag kommer även ta emot donationer i form av tex tyg som jag syr om till nallar, måste jag redovisa de donationerna's ekonomiska värde?
Hej Khora,
Tror inte man får driva en affärsverksamhet utan att antingen driva Enskild firma eller någon annan företagsform.
Alternativet för den som vill ge är, tror jag stödd på egen erfarenhet, att starta en ideell, sk allmännyttig, förening. Enda baksidan som jag ser med föreningsidén är den för med sig en hel del administrativt arbete som ex bokföring.
Och det var ju inte det man kanske önskade sig, administrativt arbete…Snarare kreativitet parat med en längtan efter att ge, att kunna göra skillnad där behoven är störst…
Har någon annan kunskap eller positiv erfarenhet i ämnet är även jag intresserad av att höra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju ingen affärsverksamhet som kommer nå upp till 30 00kr eller är vinstdrivande, dock förhoppningsvis kontinuerlig.. hmm. man behöver ju ingen firma för att tex sälja på loppis eller samla in pengar tex ute på stan ( skramla..)
att starta en egen fond var tyvärr sjukt dyrt. kan man starta en förening när man bara är en person?… låter lite väl långt att gå att starta en förening för att samla pengar till en annan. Ska fortsätta korrespondensen med föreningen, kanske är det möjligt att göra det i deras regi så att säga.
Det senaste förslaget går ut på att man 'betalar' dvs skänker pengarna direkt till föreningen och sedan uppvisar kvitto.