Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4294 ggr
Reptile-Lovers
2011-08-22 20:14
0

bokföring

Hej jag fick precis min bokförings räkning

Jag har ett litet företag .

Men räkningen för ca 100 verifikationer blev 7250:-

Är det rimligt?

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

korseett
2011-08-22 20:18
0

rimligt och rimligt- hur många timmar har redovisaren lagt ner? lämnade du bara över ett gäng papper osorterat och har redovisaren fått begära in papper av dig efter du lämnat? Vilken timpeng?

Reptile-Lovers
2011-08-22 21:02
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har scannat o mailat henne.

Hon säger 29 h

200:-

till saken hör att hon höjde sin lön 20:- i timmen själv utan att meddela mig

[NeferNefer]
2011-08-22 21:12
0

Jag har också ett litet (mycket blygsamt) företag, och min räkning från revisorn blev ungefär i stil med din. Nu vet jag inte hur mycket arbete din revisor har fått lägga ner, men min revisor har haft ett himla sjå att få ordning på mina papper, och hon är värd vartenda öre. Jag kan tänka mig att priset ligger nånstans däromkring … inte för jag vet om mitt inlägg har hjälpt dig det minsta, hahaha, men i alla fall vet du att det finns minst en till som har ett litet företag och betalar ungefär samma summa.

korseett
2011-08-22 21:18
0

ja det kan vara rimligt. Men har hon redovisning som jobb då? En oerfaren tar det ju längre tid och dte var ovanligt låg timpeng tycker jag

Reptile-Lovers
2011-08-22 21:48
0

talar med en revisor nu som tycker det är otroligt mkt pengar hon begär.

Hon jobbar med detta för flera företag.

Ja tim peng är låg men tiden är ofattar lång

sitter just nu o ska lära mig själv

För detta håller inte

korseett
2011-08-23 07:58
0

personligen har jag nog inte suttit så länge med det antalet verifikationer men det kan lätt bli åtminstone 16 timmar om det är mycket att reda ut

kredka
2011-08-24 08:12
0

Hmm…jag har nyss startat och också tar hjälp från revisoren då jag är helt grönt i redovisning heheh :) men även när jag hade nån bättre månad (massor med inköp och sålda varor) så fakturan gick inte på mer än 1600 kr så jag tycker att det pris Du fick betala är otrolig mycket och själv skulle jag byta revisor på en gång eller som Du komma på och lära sig sköta allt det där själv.

Välkommen till ferretplanet.se :)

Reptile-Lovers
2011-08-24 19:41
0

Jag har bestämt mig för ett program nu o ska  be om en liten utb på det sen är jag igång.

Var den fakturan på 3 månader eller en månad?

kredka
2011-08-24 19:48
0

den var för en månad :) hade rätt mycket att bokföra ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Reptile-Lovers
2011-08-24 19:59
0

jag hade 91 verifikationer räknade jag

signemo
2011-09-06 20:45
0

Jag har en redovisningsbyrå.  Jag skulle villa säga att det beror helt på hur det såg ut det du lämnade in. Vi har haft några kunder som ville bokföra själva. Och det tycker jag är kanon bra.  Då växer man som företagare. NU har vi ju olika lätt för saker o ting och är olika bra.

Men de satte in i pärmar  och bokförde vissa av dem  som krattor / får man säja så ).  Vi ringde till och med ut till kund och frågade om det var okej att bokföra om från början av oss. Det hade blivet mycket biligare än att rätta allt som var fel.

Nu menar jag inte att ditt var sånt. Jag bara talar om hur olika det kan vara det som lämnas in.

Om du inte redan gör det så var noga med att sätta in allt i ordning. Ha bankkontoutdrag bredvid och glöm inget av de insättningar o uttag som finns där. Är det privat. Skriv en lapp  där det står ex. Privat 225 kronor och sätt in denna som en verifikation. Alla poster på kontoutdraget skall vara med.

Om du har faktureringsmetoden. Var noga med att kopiera upp kundfodringar o leverantörsskulder och sätt in upplägget av skulden och betalningen av skulden på rätt datum. Ju mer nu du gör och ju bättre du gör det ju billigare blir det.

Lycka till

Var rädda om varandra

Reptile-Lovers
2011-09-06 20:49
0

Jag har pratat med flera olika o alla skrattar när jag berättar detta.

Jag är lurad säger dom.

Jag har mailat henne utan framgång

Har bestridit fakturan , begärt tidsrapport.

Nu svarar hon inte mig

Känns lite misstänksamt.

Har börjat själv nu med visma

Har fixat allt precis som hon sagt

Ändå har 91 verikationer tagit henne 29 h

signemo
2011-09-06 21:00
0

Om Du inte litar på henne så tycker jag att Du skall byta.

Bokför Du i Visma Compact eller den förenklade versionen?. där du inte behöver kunna konton Känner du att du kan detta med vilka konton allt skall ligga på. Stämmer du av bankkonto, momskonto mm.

Ursäkta jag frågar så ta inte illa upp. Känner du att du har kontroll över hur du skall bokföra.

Låter väldigt mycket tycker jag med 29 tim.. Om allt är korrekt bokfört. och man bara har att kontrollera (det måste man göra när kunden är ny anser jag) DÅ är det ju avskrivningar , avstämningar o andra resultatreglerande poster kvar samt tiden när kunden är inne för genomgång.

Det är ju bara du själv som vet hur det såg ut som du lämnade in.

Var rädda om varandra

Reptile-Lovers
2011-09-06 22:57
0

Jag använder den förenklade

Ja det känns som att jag har koll ;)

Ja hon fick allt precis som hon ville ha det.

Sitter några timmar var kväll just nu för att lägga in allt för att komma ikapp igen

signemo
2011-09-07 07:47
0

Har ju inte själv den förenklade versionen. Men jag funderar på en sak. Kan man exportera via sieformat 4 från den.

Då antar jag att Du har gjort detta. Och lämnat den filen dit du tar hjälp.

Det innebär att de kan importera din bokföring in i sitt bokföringssystem. De kan då se precis hur du har bokfört.

Kom på en sak på morronkvisten. Betalar du arbgiv o prel skatt  ( om du har anställda) Några av våra kunder har en förmåga att röra till dem. Utöver att de rör till dem så betalar de in ett annat belopp. Kan vara något rörigt att reda ut.

Jag tycker att Du skall tala om att Du tycker att det blir dyrt för Dig. Be att Ni sätter er ner. och går igenom hur Du skall bokföra olika typer av verifikationer. Det ger mycket

När vi har en ny kund som vill bokföra själv. Då brukar vi öreslå att vi gemensamt sätter oss med kundens pärm. Först går vi igenom lite hur det bör läggas upp. Sen brukar jag förslå att kunden sitter vid datorn har pärmen bredvid sig. Jag sitter bredvid som en suflör och talar om när kunden tänker fel. Offtast blir de väldigt nöjda med att själva Flörtha fixat så allt stämmer.

Får jag fråga vad ditt företag sysslar med?

Sen var det en låg timpenning.

Var rädda om varandra

Reptile-Lovers
2011-09-07 19:40
0

vi säljer tillbehör till djur som en outlet butik

Inga anställda

Ja låg timpeng lönar sig när man sitter så många timmar som hon påstår sig ha gjort

Jag sitter själv vill inte ha med henne o göra eller ngn annan tyvärr

Hon har sett till att jag inte litar på ngn

signemo
2011-09-07 19:45
0

Nu vet jag inte var du jobbar. Men det finns ett företag som heter LRF Konsult. . Har arbatat där i 13 år innan jag öppnade eget för snart lika många år sen.  Jag skulle nog vilja påstå att de gör ett bra jobb. De är dyrare. Ännu en dum fråga. Varför scannar du in , varför har du inte direkt kontakt. Jag har inte med det att göra. Men vi vill ha kontakt med våra kunder. :-)

Var rädda om varandra

Reptile-Lovers
2011-09-07 19:50
0

Revisorn ville ha det så

Som sagt fixar det själv nu

Tackar för alla svar

signemo
2011-09-07 19:54
0

Så lite så. Lycka till med företaget.

Var rädda om varandra