Dåliga dagar-tips
ja som företagare har vi både bra och dåliga dagar precis som alla andra. Men det får inte gå ut över de som är företaget eller anlitar företaget. Har man anställda kan det vara lite enklare att låta andra träda fram i kundkontakter om det är en dålig dag men är man ensam så får man klistra på ett smajl och ta emot kunden ändå.
Jag tänkte vi kunde tipsa varandra om olika sätt att peppa sig själv och hur man kan tänka för att vända en dålig dag till en inte så dålig dag
Man kan ju vara dålig på olika sätt. Ibland handlar det om fysisk sjukdom och ibland kan det vara psykiskt. Det finns olika knep att ta till.
Ett något fånigt sätt men som fungerar är följande händelse. Ibland kan man faktiskt vara på skithumör- allt är svart och om det inte är svart så kommer det minsann att bli det "för det har man minsann sett förr". Varit med om en sådan dag? Jag har det. Kanske inte så käckt när en kund kommer in och ser lilla jag som tycker allt är värdelöst
. Kanske en skratt- och smajlträning kan hjälpa? Sätt igång och skratta och le allt vad du orkar. Klart att det är jättefånigt men det är säkert ingen som ser eller hör dig. Jag lovar att det kommer ett äkta skratt och ett äkta leende så småningom och sen är du redo för din kund.
Så kom igen och ge dina bästa tips för att klara av dåliga dagar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bäst sättet i längden är helt enkelt att låt en dålig dag vara en dålig dag. Alla, även dina kunder har ibland en dålig dag och genom att ärligt tala om att man kanske inte är på topp just den dagen så blir man istället en vanlig människa.
Den kund som inte kan accpeptera mig för den jag är är, en helt vanlig männsiska om än med en kunskap eller en vara h*n är beredd att betala för, den kunden kan jag vara utan. visst, jag förlorar kanske lite intäkter men jag kanske likagärna kan slippa en massa bekymmer. Varje ny kund är ju ett oskrivet kort och om det är positivt eller negativt att börja jobba med den personen kan man inte veta i förväg.
Lite av de tankar som jag fått lära mig det sista året när jag sakta försöker återgå till mitt arbete efter en djup utmattningsdeppression sedan jag i 20 år försökt att alltid visa mig positiv inför mina kunder,
ja så kan man också tänka. Men din utmattningsdepression beror väl inte på hur du bemöter kunderna väl? det handlar väl om arbetsbördan efteråt, vad du tackar ja till att utföra. Man kan vara artig och trevlig om än låg.
grejen är att en kund som blir bemött med ett leende kommer in i en stämning så även dåliga besked kan upplevas på ett positivt sätt.
Det handlar inte om att trycka undan känslor och bördor för gott utan just för stunden så att man sedan kan ta tag i sin situation.
Tack och lov händer det inte så ofta.dom gånger när det händer brukar jag ifråga sätta mig själv,ska jag verkligen hålla på med det här.saker som man har gjort tusen ggr,så blir det tokfel.då börjar jag skratta åt mig själv och då går det över.
och om det ringer en kund som vill komma på besök,så går det att boka en annan dag om man vill.annars brukar det lösa sig att vara sig själv och ge en vink hur dagen är,så ordnar sig.
Om man snor på det,hur skulle du vilja bli bemött som kund?.ibland så har man en dålig dag helt enkelt som vi beskriver.brukar tänka när man som privat kund kommer till någon är den första känslan,intryck man får som får avgöra.och dom som är arroganta mot en så går jag därifrån i oförättat ärende.
Bra tips förresten Karin,varför inte tycka upp en smajlande gubbe på ett klädes plagg som man enbart bär den dagen som är dålig.skulle nog göra susen.
Bra blogginlägg i debatten:
http://www.driva-eget.se/asa
blogginlägget heter Första-hjälpen-lådan
/Sofia
Man säger ju: Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!
Man kanske kan vända på det och sätta upp en skylt: Idag är jag utan leende, jag tar gärna emot ett av dig!
/Sofia 
#6 Den bloggen var bra! man är inte mer än männska.
Ja så kan man ju också göra,sätta upp en skylt vid vägen.