Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 3216 ggr
Jessika
3

starta enskilt företag

Hej!
jag går i tankarna att starta Enskild firma. Håller på med keramik, mest på hobbynivå men även lite försäljning.

- Jag jobbar som fast anställd med lön inom ett annat område och ska så fortsätta samtidigt som jag har mitt företag, påverkas mitt sociala skyddsnät av att ha egen firma? tex. a-kassa m.m.?

- Kan man låna ut startbidrag till sin egen firma och sedan när pengar kommer in betala tillbaks det till sig själv?

- Vad händer om jag beslutar mig för att lägga ner företaget, måste de inventarier som finns säljas då? (maskiner, utrustning)

- Sammanfattningsvis, vad är risken med att starta eget?

mvh Jessika

Kaj
0

Jenny hade några liknande frågor som besvarats i denna tråd

Mer konkret är det så att det finns vissa regler runt startaegetbidraget men principiellt är det till för att du skall kunna starta upp och försörja dig under den första tiden. NUTEK har mer om detta (Se tråden ovan)

A-kassa kan du alltid bli med i som egenföretagare. Det finns en som heter småförtagarnas A-kassa. De tar lite över 1.000 kr per år för medlemaskap att jämföras med SIF som tar ca 500 per månad tror jag. Hos småföretagarnas A-kassa får man ersättning om man varit utan uppdrag i 4 veckor och ditt företag behöver inte vara vilande. Du får alltså samma skydd därifrån som från din vanliga A-kassa du får på ditt nuvarande jobb.

Vad gäller de ev. inventarier mm du skaffat i ditt bolag så är det beroende på om de är avskrivna och klara. Då är det i princip (vissa begränsningar kan finnas) bara att ta med dessa. Om de inte är avskrivna så skall de säljas till kvarvarande marknadsvärde.

Men NUTEK och Arbetsförmedlningen kan hjälpa dig med alla dina frågor mer konkret för ditt fall

altavista
0

Jag uppfattar att du Jessika inte vill sluta på din anställning och gå över helt på att bli egenföretagare, eller hur?

I så fall du skall ansöka om FA-skatt.

så vitt jag vet, startaeget-bidrag får bara dem som har varit arbetslösa.

Det finns en oberoende A-kassa: Alfakassan, som fungerar lika bra för anställda som för egenföretagare, årsavgiften är ca 1200 kr.
du kan gå över till Alfakassan för i regel, fackföreningar, som administrerar A-kassor inom resp område, är inte själaglada för såna som nallar på att stå på egna ben

Jag vet inte om det finns krav att ev kvarvarande inventarier skall släjas eller inte? men de skrivs av på 4 år (förutom dator som skrivs av på 3 år)

precis
0

Alfakassan kostar 1380 kr per år och ger exakt samma ekonomiska skydd som alla fackföreningars akassa. (trevligare o snabbare administration bl.a.)
www.alfakassan.se

[ jag har inte fått betalt för att säga detta ]

Lorita
0

Det låter ju skönt med ett skyddsnätFlört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AnnaLundin
0

#3 Jag var och läste reglerna på alfakassan (för några veckor sen) och för att få ersättning därifrån står att man måste avregistrera sitt företag.

Jag vet att man kan ha firma som bisyssla och om man haft det i minst ett år så kunde man åtminstone förut få A-kassa med företaget kvar. Förutsatt naturligtvis att man söker jobb osv enligt de regler som finns… Koilla upp detta noga innan firma registreras, är mitt råd!

#0 "Kan man låna ut startbidrag till sin egen firma och sedan när pengar kommer in betala tillbaks det till sig själv?"

Ja det kan man. Bokföringstekniskt gör du en "egen insättning" och gör sen ett "eget uttag" när det finns pengar till det.
Kom ihåg att när du startar Enskild firma så är det DU som är firman… :D

Kaj
0

Om man är medlem i småföretagarnas a-kassa behöver man inte avregistrera sitt företag

Lorita
0

Har man något annat val, Sif, Lo mm känns lite fel liksom Fundersam

Kaj
0

Det är därför jag är med i småföretagarans A-kassa

Lorita
0

#8 Tack, tack det känns mer rätt liksomOskyldig

Jessika
0

Nu har jag skickat in papperna till skatteverket!! går bara och väntar på något besked från dem.

Det känns spännande att dra igång, nu ska jag planera min verkstad lite bättre och göra lite mer funderingar på hur långt jag vill driva mitt företag. Just nu är det i stort sett bara hobby.

Kaj
0

Att driva sitt företag inom ett område som man även kan tänkas sig ha som hobby är jättebra. Det borgar för att du brinner för verksamheten och kommer att kunna engagera dig.

Lycka till Jessika och hoppas att det går bra för dig

altavista
0

Kaj: numera måste man avregistrera sitt företag om man skall ha arbetslöshetsersättning.

Även om man är med i ett AB, men måste lämna över sina aktier.

Tyvärr. Det är det senaste och jag tycker det är helt uppåtväggarna för om jag jämför med att ha aktier i ett publikt AB typ Volvo, dessa behöver man inte avyttra.

Men om man själv är som delägare i ett s.k. privat AB då måste man göra sig av med sin andel. Jag tycker det är ubota dumt för många, särskilt nystartade AB har ingen utdelning, inte heller att ägaren behöver ta ut någon lön från företaget.
Det är ett konkret ex, en klient till mig som är 1/3-delsägare i ett fatighetsbolag (AB) men han har en anställning som stenläggare och de har inget jobb på vintern och då han brukar få A-kassa. De har registrerat ett AB i fjol som han var nu tvungen att avregistrera sig ifrån för sin del. Fundersam

Förr räckte det att man lagt sin firma vilande men det gör det inte längre.
Det hndrar inte att man är med A-kassan (Alfa-kassan t ex eller SmåA) så länge man har sin firma.

pluppan
0

hej jessika

jag känner ju igen dig från systersajten keramik och eftersom vi ses här så betyder väl det att vi går i ungefär samma tankar. jag ville fråga dig hur du ska hitta ställen att sälja på. har du redan kontakt med någon affär, göra egen butik eller kanske marknader. du svarar naturligtvis om du känner för att dela med dig.

jag har också ett fast jobb och säljer bara lite keramik på sidan om. än så länge har det varit i mycket begränsad skala. funderar på att hobbydeklarera men har inte riktigt tagit mig för att ta reda på hur detta fungerar och till vilka belopp det gäller. men visst blir man inspirerad att ta steget……

/mariana

Jessika
0

Hej Pluppan!

jag har inte tänkt så långt än… men först blir det iallafall marknader jag kommer sälja på. En förhoppning är ju att man kan få någon eller några affärer intresserade att sälja min keramik men det innebär ju lite åtaganden oxå + att de brukar vilja ha en ganska hög % på det de säljer.

Egen butik skulle ju vara underbart men jag tror inte att det kommer bli verklighet för mig, jag trivs ganska bra med att ha en fast inkomst :)

Har du funderat på att gå ner i tid på ditt nuvarande jobb och jobba mer med keramiken?

pluppan
0

jag vet inte hur jag tänkt ännu….

just nu arbetar jag deltid 80% men det är för att jag har barn 8 och 9år. arbetsgivaren vill att jag ska gå upp i arbetstid samt ta på mig mera ledaransvar än vad jag redan har. ska tex gå en ledarskapsutbildning hela nästa vecka och så sitter jag och drömmer om keramik…..ujuj. jag skulle kunna tänka mig att gå ner till kanske 60% och arbeta 2 dagar i veckan med keramik. men jag vet inte riktigt hur jag ska få ut keramiken. som du säger brukar affärer ta rejält med provision. än så länge är det drömmar, så länge så sitter jag vid min drejskiva och harvar. ska trots allt ha grejer till försäljning till jul och sen har jag några beställningar.

jag trivs på mitt nuvarande arbete också och jag är dessutom lite orolig för ensamheten som keramiker. men det är så förbaskat underbart med lera!

ska du gå ner i tid?

AnnaLundin
0

Hobbyverksamhet har omsättning upp till max 30.000 om året. Och omsättningen är = inkomster, i princip. Dvs säljer du för mindre än 30' behöver du inte ha firma, säljer du för mer så SKA det vara firma.

pluppan
0

tack anna då klarar jag mig på det än så länge

hur resodvisar man det?

AnnaLundin
0

#17 Jag är litegrann ute på hal is nu, men du bör väl ha bokföring som om det vore ett företag och sen ska du deklarera det i vanliga deklarationen. DÅ är det blanketten T2 som ska användas.

Du kan läsa mer om inkomst från Hobbyverksamhet + ladda hem blanketten ifråga här:

pluppan
0

tackarGlad

liawilson
0

Ser att denna tråd är flera år gammal, hur har det gått ijäntligen för ts?  Vore kul att veta.

*Kärlek & lycka*