Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 3216 ggr
Jessika
3

starta enskilt företag

Hej!
jag går i tankarna att starta Enskild firma. Håller på med keramik, mest på hobbynivå men även lite försäljning.

- Jag jobbar som fast anställd med lön inom ett annat område och ska så fortsätta samtidigt som jag har mitt företag, påverkas mitt sociala skyddsnät av att ha egen firma? tex. a-kassa m.m.?

- Kan man låna ut startbidrag till sin egen firma och sedan när pengar kommer in betala tillbaks det till sig själv?

- Vad händer om jag beslutar mig för att lägga ner företaget, måste de inventarier som finns säljas då? (maskiner, utrustning)

- Sammanfattningsvis, vad är risken med att starta eget?

mvh Jessika

Kaj
0

Jenny hade några liknande frågor som besvarats i denna tråd

Mer konkret är det så att det finns vissa regler runt startaegetbidraget men principiellt är det till för att du skall kunna starta upp och försörja dig under den första tiden. NUTEK har mer om detta (Se tråden ovan)

A-kassa kan du alltid bli med i som egenföretagare. Det finns en som heter småförtagarnas A-kassa. De tar lite över 1.000 kr per år för medlemaskap att jämföras med SIF som tar ca 500 per månad tror jag. Hos småföretagarnas A-kassa får man ersättning om man varit utan uppdrag i 4 veckor och ditt företag behöver inte vara vilande. Du får alltså samma skydd därifrån som från din vanliga A-kassa du får på ditt nuvarande jobb.

Vad gäller de ev. inventarier mm du skaffat i ditt bolag så är det beroende på om de är avskrivna och klara. Då är det i princip (vissa begränsningar kan finnas) bara att ta med dessa. Om de inte är avskrivna så skall de säljas till kvarvarande marknadsvärde.

Men NUTEK och Arbetsförmedlningen kan hjälpa dig med alla dina frågor mer konkret för ditt fall

altavista
0

Jag uppfattar att du Jessika inte vill sluta på din anställning och gå över helt på att bli egenföretagare, eller hur?

I så fall du skall ansöka om FA-skatt.