Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1378 ggr
MP3
0

Eget företag

Hejsan!

Funderar på att starta eget företag när jag gått ur gymnasiet.

Skulle vilja massera/fixa naglar/hudvård/sätta i löshår/sälja löshår

. Vilken inriktning ska jag välja på gymnaset? (går i 9:an så ska snart välja…)

Är det svårt att ha eget företag?  Jag bor på ett ganska litet ställe vid Göteborg/trollhättan vore det smart att flytta lite närmare stan? *för kunderna tänker jag då*

Ge gärna förslag och ideer :D

korseett
0

Vad jag vet så finns det inte gymnasieutbildningar som lär ut detta utan det blir en påbyggnadsutbildning efteråt som oftast är ett år.

Frida
0

Det finns ju en frisörutbildning på gymnasiet men det du radar upp får du förmodligen söka specialkurser efter gymnasiet för. Men det kan finnas en del "konstiga" utbildningar som man vanligtvis inte vet om, små specialprogram på en enda skola osv så prata emd din syo.

Om d uvill starta ett eget företag så är ju ett ekonomiprogram en väldigt bra början.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

MP3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1  Åååh synd…

#2 Aaah..men nej inte frisörsutbildning haha x).

Ja…det är ju det men jag skulle inte vilja göra det i 3 år :/

Går helldre media-->webbdesign så vet man ju hur man startar en proffesionel hemsida + det verkar väldigt roligt. Men jag vet inte xD är väldigt jobbigt för mig att välja.

Jag har velat bli polis och gå ett gymnasium i Göteborg som inriktar sig på människor som vill bli poliser eller brandmän. Sen har jag velat gå på naturbruksgymnasium i nuntorp (mellerud) och så har jag vleat gå på naturlinjen

Men jag vill verkligen starta eget AAAH blir så jobbigt hehe :)

korseett
0

om du vill grunda bra inför vilket företagande som helst är ekonomi en bra grund att stå på. Det är svårt att välja och jag har också startat med ett naturbruksprogram för att senare hamna inom hudvård och ekonomiområdet. Jag kan verkligen rekommendera att gå ett naturbruksprogram för där lär du dig ekonomi också och så är det så kul med lantbruk. Nu vet jag inte hur de har det på Nuntorp men väl på Lillerud i Värmland finns möjligheten att läsa in natur också.

MP3
0

#4 okej :). Jag har VG i matte men det känns så himla svårt att komma in på natur. Jag är ingen pluggis alls och är ganska skoltrött så jag vet inte om jag ens orkar gå ett program med högt tempo

Torparmor
1

Om du är skoltrött skulle ett Naturbruksgymnasium vara ett utmärkt val. Skoltiden innebär även mycket praktiskt arbete och tid utomhus i friska luften. Bor du dessutom på skolans internat blir det bra kamratskap och en trevlig fritid.

Men Nuntorp har lite begränsade "linjeval", om du inte är intresserad av någon av dessa blir det kanske inte så bra i alla fall. Passa på och besök skolan när de har öppet hus och prata mycket med de elever som går där nu. Leta också efter och besök andra naturbruksgymnasier. Är du intresserad av djur eller blommor? Det finns olika inriktningar på olika naturbruksgymnasier.

Det är svårt att välja och lika svårt att exakt veta vad man vill göra i framtiden när man går i 9-an. Idag är det viktigare att du har ett gymnasiebetyg i botten än vilken linje du gått. Det finns så många möjligheter att komplettera din utbildning.

Välj en praktisk inriktad gymnasielinje som innehåller något du just nu tycker är intressant. Jag har arbetat med helt andra saker än det min utbildning handlade om, och då var utbildningen ändå specialinriktad. Det gäller faktisk även de flesta i min bekantskapskrets. Så själva linjevalet betyder inte så mycket som man ofta försöker få eleverna att tro.

Strunta i att göra ett strategiskt val. Det viktigaste är att du tycker att skoltiden är rolig och orkar alla åren.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!