Bör jag starta ett företag?
Hallå.
Jag håller på med lite olika slags data/elektronikjobb, ofta på fritiden.
På dagarna har jag en vanlig anställning och en del av jobben jag gör
gör jag via firman jag normalt är anställd av.
Men vissa jobb passar liksom inte in i verksamheten där jag är normalt anställd.
Bör jag då ha en Enskild firma för att ta betalt av folk eller kan man säga
att det är en Hobbyverksamhet? Egentligen är det väl inte en hobby men låt oss säga ett intresse.
Tips mottages för jag har inte kläm på det här.
Tack på förhand.
Vänliga hälsningar,
mikal. 
för att bedriva en näringsverksamhet ska det finnas ett vinstintresse, ha varaktighet och rikta sig till allmänheten. En Hobbyverksamhet skattar man också för men då under inkomst av tjänst(har jag för mig- ska dubbelkolla) Men är det i liten skala, dvs det handlar om småsummor totalt sett på ett år så tror jag att du inte behöver söka F-skatt utan du kör allt i deklarationen.

Ok tack ska du ha.
Men säg att man tar 500kr/timme för tjänsterna man utför.
Det blir ju fort ganska mycket pengar och som ska skattas.
Vinstintresse, jo, visst vill man ju gå med vinst, men det blir väl inte tal om nån VINST i den bemärkelsen att man kan plocka pengar från verksamheten.
Jag känner mig lite bakfotad på sånt här…
hur stor omfattning i arbetad tid handlar det om på ett ungefär?

Det kanske är 5-10 timmar i månaden.
är det så lite så tror jag nog det är enklast att ta det som hobby och ta upp det i inkomstdeklarationen. Knappast något du överlever på direkt.

Näe det är ju inte tänkt som nån lön direkt.
Men när man ska ta betalt från folk så brukar dom ju känna att det är mer seriöst att handla av ett företag.
Men kan man skicka en faktura bara sådär liksom?
Det känns som att det skulle lysa svartjobb och om det hela och då tycker folk att som ska få jobbet i princip gratis bara därför.
Men om man kör som Hobbyverksamhet och skattar, kan man lika gärna betala in alla inkomster som skatt och sedan få tillbaka resten på skatteåterbäringen?
Eller är det lätt att räkna så man med marginal inte åker på nån restskatt?
Jag tycker allt verkar lite rörigt just nu men du ska ha stort tack, korsett! 
Om du gör 10 tim i månaden á 500 kronor blir det ca 60.000 kronor/år. Vilka kostnader har du för att göra jobben? Om du debiterar kunden de komponenter som ingår blir ju i princip alla intäkter vinst.
Jag tycker det verkar av din beskrivning som att du uppfyller de tre kraven skatteverket har för näringsidkare Självständighet, varaktighet - regelbundet och vinstsyfte. Det finns inget som säger att du måste kunna leva på din vinst.
För att driva företag måste du göra en skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket (läs på deras hemsida) då blir du bl a registrerad för moms som du kan välja att leverera in 1 ggr/år i samband med den vanliga deklarationen. Du får också en FA-skattsedel.
Om du skriver faktura och inte har FA-skatt riskerar din kund att få betala arbetsgivaravgift för ditt arbete.
En Hobbyverksamhet generera ingen vinst att tala om, där går nästan intäkter och utgifter jämt upp. Tror vinstgränsen ligger någonstans runt 15.000 kr/år för att ej behöva deklareras.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tack Torparmor. Bra skrivet.
Om det är så att företaget inte blir så varaktigt då, att det sviktar beroende på efterfrågan och hur mycket tid jag har att ägna åt verksamheten.
Ibland skulle det kunna bli långa perioder utan något "företagande" alls.
Vad säger Skatteverket då?
Jag tycker det är minst sagt rörigt när man inte har rotat i sånt här förr. 
jösses vilken tankevurpa jag gjorde då
Tack Torparmor för att du rättar till det. Antingen slog jag fel eller så läste jag fel på miniräknaren och tänkte att 6000 kr var ju inte så mycket att det skulle behövas.
60 000 kr- ja det är ju faktiskt skillnad
Inte börjar skattemyndigheten bråka med dig om du inte drar in så mycket som du beräknar ett år. Konjukturerna påverkar ju varje företag. Många stora företag kan ju redovisa röda siffror i flera år.
Det viktigaste är ju att du har vinstsyfte och det har du väl, annars skulle du ju ta en mycket lägre timpenning.
Kör på. Mitt råd är att kontakta skattekontoret där du bor och fråga om de kommer att ha någon information till de som vill starta företag. Mitt skattekontor håller sådana gratis informationsmöten regelbundet.

Tack för era svar. 
Ja vinstsyfte måste man ju sträva efter.
Jag kommer inte ha några speciella omkostnader eftersom material faktureras och mina verktyg består i princip av dator och telefon.
Utgifter är väl internet och telefonräkning, och eventuella resor.
Om jag registrerar en sådan skatte- och avgiftsanmälan, men inte kommer igång med företagandet, vad händer då?
Har man några skyldigheter även om man inte omsätter nåt?
Ska det tas upp nåt särskilt i deklarationen ändå?
Om jag förstått dig rätt kommer du i alla fall att göra ett jobb per år. Har du väl anmält dig måste du vid deklarationsdags göra en deklaration på särskilt formulär avseende det som gäller företaget.
Den vinst du anger i anmälan kommer att ligga till grund för den FA-skatt du ska betala varje månad. Om du inte får några jobb måste du anmäla detta till skatteverket aå du får minskad FA-skatt. Därför ska du första året inte hugga till för mycket vad gäller intäkterna, Blir det mindre vinst får du tillbaka det du betalat för mycket efter din deklaration, och blir det tvärtom får du betala mer.
Glöm inte att du ska betala moms