Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1573 ggr
kalindas
0

Lite frågor..

Har funderingar att starta Enskild firma och har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Fråga nr1.

Företaget är till största delen tänkt inom djur och djurskötsel, men jag tänkte även erbjuda andra typer av tjänster t.ex. inom data.
Hur fungerar det med vad man döper företaget till?

Kan man t.ex. döpa företaget till "Min djurtjänst" och ändå exempelvis laga datorer eller städa?
Eller ska man döpa det till "Min alltjänst"? Då jag faktiskt erbjuder allt möjligt? 
Vill ju inte riskera (om jag kallar det "djurtjänst") att jag inte får tillgodogöra mig mitt arbete via firman..

Eller kan man kalla det "Djurtjänst" och bara vara noga med att skriva med olika yrken då jag bildar den?

Rörig fråga, men jag hoppas ni hänger med vad jag menar. Glad

Fråga nr2 hoppas jag är enklare.

Om jag räknar med att få in 30000kr/månaden hur mycket borde jag få över när skatter och sociala avgifter är dragna?

Fråga nr3.
Vad brukar försäkringar kosta om man har Enskild firma? T.ex. ansvarsförsäkring?

/Elisa

Torparmor
0

När du registrerar firman på bolagsverket alt bara hos skatteverket (enskild firma behöver inte registreras på bolagsverket) anger du vilka "branscher" du tänker arbeta inom t ex djurvård, djurskötsel, datassupport, städning. Myndigheterna kopplar normalt inte företagsnamnet mot branschområdena och bryr sig egentligen inte om företagsnamnet om det inte är för lika något annat företags namn.

Det kan vara en fördel att, precis som du funderar, väja X:s alltjänst istället för X:s djurtjänst. Men detta mer eftersom dina kunder ska gissa att du gör mer än bara djurvård. Sen får du på visitkort och ev hemsida rada upp de områden du tänker dig att jobba inom. Där kan du ju börja med djurarbetena och sen vartefter fylla på med nya områden.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Torparmor
0

Fråga 3 - Kontakta flera försäkringsbolag och diskutera vilka typer av försäkringar du behöver. Glöm inte att ta reda på hur du ska klara ifall du blir sjuk mer än ett par dagar och vad som händer om du blir utan jobb en längre tid. Kommer du att ha arbetsverktyg od som behöver försäkras?

Försök bedöma rimligheten i de förslag du får.

Torparmor
0

Fråga 2 - Det är omöjligt att ge ett rimligt svar på det utan mer information, Storleken på de olika skatterna och avgifterna hittar du på Skatteverkets hemsida.

F-skatt och egenavgifter beräknas på den vinst du gör. Du har säkert reskostnader, försäkringar och en del andra omkostnader, så du måste göra en budget för att ta fram hur stor din vinst skulle kunna bli.

Glöm inte att du även ska betala Moms (enkelt beskrivet på skillnaderna mellan intäkter och kostnader)

Ring ditt skattekontor och fråga när de har en gratiskväll med information till de som vill starta företag. Var inte rädd att fråga skatteverket, dom är mycket serviceminded och hjälpet dig.

kalindas
0

Tack för bra svar. Jag ska kolla upp detta. Glad

Några arbetsverktyg kommer jag inte behöva. Men ev. kläder och en fungerade bil.

Det jag tänkte jag ska kolla upp är:

• Företagsförsäkringar
  • Sjukförsäkringar el. liknade
  • Fakturering/bokföringsprogram (Banken har nåt tror jag?)
  • Fack och a-kassa (kan man behålla den a-kassa man har?)

Är det nåt jag glömt?

Vad är skillnaden mellan att registrera den hos Bolagverket eller hos Skatteverket? Pris?

Om det inte skulle fungera att leva på det till 100% och man söker deltidsjobb, hur fungerar det då?
Ska man ha en FA-sedel då?

Kan man lägga en Enskild firma vilande om det inte går eller måste jag lägga ner den?

Massa frågor…Glad

Hoppas få hjälp via nyföretagarcentrum och starta eget bidrag. Vi får se hur det går.

Ska kolla upp om kurser via skatteverket.

/Elisa

Torparmor
0

Du nämnde även ansvarsförsäkring i ditt första inlägg.

Har du kunskaper i bokföring? Anmäl dig annars till en grundläggande bokföringskurs och lär dig även hur du kan organisera dina papper.

Registrering via skatteverket är gratis. Registering hos bolagsverket kan ske via blankett  = 1200 kr alt via verkets e-tjänst på Verksamt.se = 900 kr. Läs mer på http://www.bolagsverket.se

För skatteverket kan företaget vara vilande, men det är lämpligt att du då lämnar in en ny skatte och avgiftsanmälan, så du inte behöver betala in F-skatten, men du kan begära att få behålla din FA-skattsedel

Normalt kan du inte behålla din gamla a-kassa. Unionen har en avdelning för småföretagare, det finns också SMÅA, kanske fler. Jag har dock ingen aning om deras avgifter eller vilka regler de har för att betala ut ersättning. Fråga.