Frakt, hur då då?
Jag har en fråga om att leverera produkter till kunder. Vi är på gång med att starta en webshop för att sälja keramik, och måste välja hur våra fragila alster ska fraktas.
Vad finns det för alternativ att välja på, och vad är bäst och billigast? Postförskott, dhl, bussgods… Jag är inte duktig på att sätta mej in i affärsbiten av att ha eget företag tyvärr, så alla goda råd mottages OERHÖRT tacksamt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag skulle rekommendera dig att ta med Schenker eller DHL då får man kollinummer på alla leveranser och att jag även tror att de är försäkrade. Biligare än posten med tror jag, då du ska skicka lite större och tyngre saker. Schenker tror jag har fler utlämningsställen än DHL (bättre för kunderna som slipper åka flera mil för att hämta sina varor)
Postförskott är inget som är billigt, det kostar utöver frakten 50kr (Om de inte höjt nu efter nyår)
Läs mer om alla olika leveranssätt på hemsidorna de har och jämför själv. Sen kan man ju teckna avtal med alla leverans företag om man postar mycket, då kan man förhandla ner priset.
Hehe, det var just läsa på om alla olika leveranssätt jag ville slippa, så jag hoppas att andra har läst och kan ge mej råd 
Men jag ska kolla upp Schenker, tack för det tipset!
Billigast är bussgods och där är grejerna försäkrade!Använder posten till icke sköra saker .Kommer man upp i volym kan man ansöka om ett PUFF avtal kostar en engångsumma men du har otroligt billiga frakter.Men då måste du oxå komma upp i stora volymer!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Suveränt, då ska jag kolla bussgods också! 

Om man har en webshop och säljer typ kläder, smycken, små actionfigurer.. Vad är lämpligast då?
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Kolla upp hur mycket fraktfirmornas försäkringar täcker. Fraktfirmor som fraktar företags varor till annat företag har ju ex. försäkringar som betalar ut 100kr/kg förstört gods och det är mycket lite ifall man skickar dyrbara varor. Bara för att det finns försäkring innebär inte att det täcker allt

Jag föreslår att
- du gör avtal med både Schenker och DHL, då får du bättre priser än utan avtal.
- leta upp aktuell prislista även från bussgods och posten
- skriv sen en egen fraktpristabell med dina standardstorlekar och vikter där du anger alla dessa fraktbolagspriser så du kan snabbt hämta de aktuella uppgifterna.
- Erbjud dina kunder att välja själva, och ange information på hemsidan vad innebär att välja t.ex. brev istf paket, eller hur mycket tillkommer om de väljer postförskott istf förskottsbetalning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#2 Jag tror inte att det är en speciellt bra management för en webshop, där leveranser är en mycket viktig del, att inte undersöka olika leveransvillkor och kostnader utan enbart läsa vad anonyma medlemmar på ett forum tycker. Detta beslutet kan mycket väl avgöra huruvida ditt företag överlever, så det finns nog inget annat sätt än att göra sin hemläxa och ta det bästa beslutet man kan, oavsett hur tråkigt det är.
Hur gick det för dig LenaR?
Jag har hittills bara skickat med posten, och packat packat packat med silkespapper och bubbelplast. Det har fungerat bra, men det är ju till mindre paket. När det blir dags att skicka större leveranser provar jag bussgods.
Va kul att det fungerar! Blir mycket emballage. Posten brukar vara tillförlitliga

Mina egna erfarenheter
Schenker
fördelar
- lägre priser
- id nummer för alla paket även de minsta
- fler utlämningsställen
- man får lägga lite tid på administration (adresslapp)
nackdelar
- minst en veckas leveranstid.
Posten
fördelar: man kan träfa en riktig trevlig karl ;-)
nackdelar:
- får oftast själv släpa o lämna in paketen
- dyr paketpris
- köande på ica affärer od både för avsändare o mottagare
- ej id-märkt småpaket
DHL
- nästan omöjliga att få skadeersättning av dem om olyckan är inne.
- något dyrare än schenker
**Bussgods
**Beror på var avsändaren och mottagaren har utlämning- inlämningsställe, många får åka långt för att hämta sitt paket.
Maria, du skriver att man får släpa och lämna in paket till posten. Kommer Schenker och hämtar vid dörren menar du, eller hur fungerar det? 

det jag menar är att schenker har fler utlämningsställen idag jämfört med Posten. Posten anlitar livsmedelsbutiker där det alltid finns köer, och har man tunga gods det innebär att släpa och köa lite för mycket. Det kostar också rätt mycket om man är företagskund på posten o du vill att de hämtar paketen hemma hos dig, men det beror också på var och hur du bor antagligen.
Privpak får du lämna in själv, men om du gör avtal med schenker, då kommer de o hämtar hos dig. Dock vet jag inte vad det kostar extra. Jag (min man) har schenker på vägen förbi sitt jobb och på macken är det alltid bara enstaka kunder så det är aldrig långa köer som på postens inlämningsställe.
Det är ju hur vi har det här hos oss, men dina omständigheter kan ju vara helt annorlunda. Om du har kunder som inte har bråttom att få hem sina varor, då kan du nog gott välja schenker som alternativ och eventuellt ange extra kostnad (som posten är dyrare med) om de vill ha fort.
Oftast behöver man dock skaffa erfarenhet själv, för mycket beror på lokala avvikelser när det gäller service mm. Så jag håller fortfarande vid mitt tidigare inlägg, du kan göra frakten också som en vara som man lägger i korgen på hemsidan, och erbjud flera alternativ. Om jag var din kund, så skulle jag själv välja privpak, pga id nummer, lägre pris och lätt hämtning och så skulle jag be dig om att packa extra ordentligt ;-)
#15 Det var upplysande. Tack!

Varsågod ;-) Det är ungefär som med allt annat när man måste välja, att bli kund hos olika fraktbolag kostar inget. Sen gör man en provsändning med olika alternativ och ser hur det funkar med tider, avstånd, kötid, extra administreringstid och priser. Lycka till :-)