Hobbyverksamhet
Hej! Jag har en liten fråga angående Hobbyverksamhet. Hur mycket får man tjäna per år när man utför Hobbyverksamhet på sidan om sitt arbete när man inte behöver skatta för det?? Är det någon som kan kolla upp mig då??
Hur gjorde ni i början innan ni startade eget??

det finns knappt någon Hobbyverksamhet som går med vinst.
Annars OM den går med vinst du får skatta för vinsten. Däremot du kan inte dra av förlusten som i en registrerad firma (enskild eller HB) utan du måste rulla vidare tills den ger vinst och du kan dra av från (alltså en farmtida) vinst.
Hobbyverksamhet är inte momspliktig

Hobbyverksamhet kan du endast ha om du har ett lönejobb som du försörjer dig på (ej arbetslös alltså) . Du kunde tjäna 30 000 tidigare har jag för mig utan skatt, för att fämja hantverk, men jag tror att nu måste man deklarera varje öre som kommer till extra, och beskattas tillsammans med din andra inkomst. Jag är dock inte insatt, så det vore bäst att höra med någon som kan.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack för era svar. Vart kan jag få hjälp med detta då??

Det finns att läsa på skatteverket om Hobbyverksamhet.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Som jag ser det är den senaste utgåvan den som kom i juli 2007 och där står det att man får tjäna 30000kr…
Visst är det så? Eller ser jag fel? (Lika bra att vara på den säkra sidan)

#5 Om det inte har ändrats så är det den summan som är aktuell fortfarande.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tack Elisabeth, ska in dit och läsa.
Visst gäller 30 000kr gränsen även om man har ett "vanligt" jobb också? Det är alltså separerat från den "vanliga" inkomsten, väl… Det var en kompis som kom på att 30 000kr kanske gäller om man inte tjänar några andra pengar… Men så är det väl inte?
jag har fattat det som att det skulle vara på själva hobbyn. inet på totala inkomten. annars är det ju ingen mening eftersom hobbyverksamheten skall vara vidsidan om "riktigt" jobb.
lycka till :)

Kruxet är att du inte kan ha Hobbyverksamhet om du inte har ett lönejobb.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Tjänar du pengar på din hobby ska det skattas från första kronan. 30.000 kr gränsen ni syftar på är endera gränsen för när man blir momspliktig i hobby alt när jobbskatteavdraget inte längre gör inkomsten skattefri. Är et jobbskatteavraget ni tänker på så är det ju på all inkomst alltså tjänst (dit hobby faktiskt räknas) och näringsverksamhet.
Men jag mailade Skatteverket för ngt år sedan och ställde frågan, om man ska skatta från första kronan och om jag i så fall måste starta företag även om jag bara räknar med att tjäna runt 1000kr, och fick svaret att från 30 000kr kan det komma ifråga om momsregistrering…
Dessutom är det ju ganska logiskt, eftersom många köper och säljer möbler och kläder och Gud vet allt via Tradera, Blocket etc.
Om man går in på Skatteverket och läser, så står det ju att man får tjäna upp till 30 000kr innan man momsar… Det står i det "bladet" man kommer till om man klickar på länken i ovanstående inlägg…
Men det finns alltså ett tillägg till detta då? Eller hur menar du?
Att betala Moms och att betala skatt är två helt olika saker.
Att man inte blir momsregistrerad förrän man omsatt 30.000/år är en sak, att du betalar skatt på ditt resultat är något helt annat. Du omsätter kanske 29000 och vinsten är 28000 då ska du ju naturligtvis betala både skatt och egenavgifter för dessa 28.000 även om du slipper redovisa Moms. I detta fallet kan man räkna ungefär 14000 till dig och 14000 till skatter.
Om nu inte 30.000 gränsen för momsen funnits hade du fått betala 5600 i Moms, haft ett resultat på ca 22.000 varav skatten skulle bli ca hälften.
Skillnaden i vad får behålla är alltså inte större än knappt 3000 kronor så att vara momsreggae eller ej handlar mer om aministration än om rena pengar.

Man måste alltså ha ett lönejobb för att få ha en Hobbyverksamhet? Jag går på en keramiklinje och har fått förfrågningar om beställningar,jag måste alltså starta eget för att det ska gå lagligt till?

Att starta en ensild firma är enkelt och då är du på den säkra sidan ifall omsättningen blir mer än 30k. Då är allt redan klart och du kan fortsätta och leverera iom att du då redan har ett momsregnr. Annars rikserar du ju att få göra "halt" i din verksamhet tills dess du registrerat och fått ditt momsregnr när du ev. går över 30k

Näringsverksamhet ska vara självständig, varaktig och ha vinstsyfte. Hobbyverksamhet är inte en persons huvudsakliga försörjning, utan något man gör på fritiden. Jag tolkar det som om att man t ex kan ha sin huvudsakliga försörjning från t ex studiemedel och ändå ha en Hobbyverksamhet. De som upplåter plats till försäljare på olika marknader är skyldiga att spara information om t ex person- eller organisationsnummer i sju år för att underlätta kontroll från olika myndigheter. Vad gäller personligt lösöre så finns en det ett fribelopp på 50.000 kr. Förmodligen är detta något som kan utnyttjas av säljare på Blocket och Tradera. Tycker själv att det är lite av en gråzon just runt Hobbyverksamhet motsv och begagnade varor. Kolla även vilka regler som gäller A-kassa innan du bestämmer dig för att registrera företag.
Moms..skatt..kan nån förklara..?

Moms är skatt på varor och vissa tjänster. Om jag t ex köper nya tallrikar i en affär så är momsen 25 %, dvs 25 % av varans pris är Moms. Har man ett företag så får man dra av momsen på de varor man köper in till företaget, samtidigt som man lägger på Moms på de varor man säljer. Mellanskillnaden redovisas till skattemyndigheten.
Skatt betalas på inkomster. Det finns även sk punktskatter på vissa varor som statsmakterna valt att beskatta extra, t ex tobak och bensin.
Sk sociala avgifter beräknas på lönesumman. Ska finansiera pension, sjukförsäkring och A-kassa t ex.
Tack för förklaringen Parsley

Får man ha en Hobbyverksamhet om man är föräldraledig? Eller måste man arbeta?
Men alltså… Om man bara tjänar runt 5000/år. Man vet att man inte kommer att tjäna mer. Då behöver man inte registrera hobbyverksamhet… väl?
Men ska man ändå ange i deklarationen att man tjänat ngt?
Där finns ju en ruta som heter "hobby"(eller nåt liknande) eller skriver man inte in det alls?
#22: Jag får alltid lov att deklarera min inkomst från hobbyverksamheten, vare sig det handlar om 1500 kr/år, 12000 kr/år eller var det nu kan hamna. Och alltså skatta för de kronor jag tjänar, hur liten summan än är.
Hur går jag tillväga om jag vill bedriva Hobbyverksamhet?
Jag vill hållapå med nagelförlängningar o dekorationer endast för kul,på min fritid men kommer göra på vänner och bekanta.
Materialet är dyrt och jag skulle vilja ta betalt för material kanske..
så att minuset blir lite mindre men jag gör det ej för vinning..
Jag kommer inte tjäna på det. Jag kommer häller inte att försöka dra av minus eller för material.jag vill ha så lite pappersarbete som möjligt.
Snälla hjälp mig i denna djungel. jag försöker läsa mig till allt men vill höra i praktiken.hur gör jag
1.måste jag registrera/anmäla Hobbyverksamher någonstans nu innan eller fyller jag i det sen på min deklarationsblankett?
2. Måste man momsredovisa var 3dje månad som i Enskild firma eller är det inget appersarbete förutom till deklarationsblanketten?
3. kan jag ta en symbolisk summa för att minska minuset? få int till att kuna köpa nya pärlor o glitter?
ca om jag köper material för 500kr och räknar ut att jag kan göra 5 vänners naglar, så tar jag 100kr per person för att köpa material för 500kr igen o kunna göra på dessa fem nästa gång igen. kan man rulla på så?
Jag kommer inte gå med vinst över huvud taget! men vill inte göra det olagligt.

#24 Kolla med skattemyndigheten för säkerhets skull, så du vet vad som gäller.
Om du köper in nagelmaterial för 500 kr och 5 nageldekorationer á 100 kr så går du plus minus noll. Går du plus minus noll så förlorar du inga pengar och tjänar inga pengar som du ska betala skatt på.
Kolla även vad som gäller när det gäller din övriga inkomst / försörjning. Krävs det att du har ett arbete för att få ha en hobby eller kan man ha en hobby som ger inkomster om man är sjukskriven, föräldraledig eller arbetslös?
Anser skatteverket att du ska ta ut lön för att göra naglar, dvs att de som får naglar av dig ska betala dig lön och materialet till naglarna.
Den som bedriver Hobbyverksamhet ska inte redovisa Moms.
Om man inte har någon vinst ska man inte betala skatt. Det kan vara smart att hålla reda på sina intäkter och utgifter för att vid behov kunna visa upp att man inte har någon vinst (och för att ha bra samvete). Om du fixar naglar på folk för att det är kul och får in 10 000 kr på detta och samtidigt har köpt pryttlar för detta för 10 000 kr, då har du ingen vinst och ska betala noll i skatt. Men om det blir känd att du fixar naglar för x kr och den ena o andra och sjuttonde varit hs dig o fixat naglar och nån på lokala skattekontoret får för sig att detdär kanske är mer än hobby, så är det bra att kunna visa upp en liten hög med kvitton och en liten anteckningbok där du skrivit upp alla intäkter med datum och belopp.