Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 1226 ggr
korseett
0

Inkassokrav och kronofogdekrav- jag vann

Tänkte berätta om vad som hände igår. När jag hämtade posten på eftermiddagen låg där ett brev från kronofogden och jag tänkte - vad i helTyst är det här? Öppnade och där låg ett krav på inkassokostnader plus KFkostnader på en faktura som jag redan betalat och som jag kommit överens med fakturaägaren Eniro, att jag inte behövde betala några extra avgifter eftersom jag hamnat i det berömda glappet- perioden mellan betalning och att ett inkassobrev kommer till mig. Vi tar det från början

Jag hade skickat iväg en betalning, i tid, men märkte lite över en vecka senare att betalningen inte hade gjorts. Jag kollade upp vad som hänt och det visade sig att jag inte hade fått in betalning till mig som jag förväntat mig från en kund. Jag pratar med kunden och får reda på att det borde vara på väg. Sedan ringer jag Eniro och berättar vad som hänt och att jag meddelar att betalningen borde vara inne hos dom om ca 7 dagar +- någon dag för banktransaktioner. Sagt och gjort- jag betalade och två dagar senare kommer det brev från inkasso på hela beloppet plus sedvanliga avgiften och ränta. Några dagar till kom det en rättelse där jag skulle betala bara avgift och ränta.

Jag ringer Eniro och frågar om jag verkligen ska betala detta och får svar att det ska jag inte göra och att de ska säga till inkassobolaget, jag skulle inte göra något. Men så kom då detta igår och nu helt plötsligt skulle jag betala 800 kr till KF istället för 173 som var summan till inkasso.

Jag gick fullständigt i taket. Jag ringde direkt till Eniro och frågade vad som menas med det här, fick berätta hela historien och de skulle kolla upp det hela och återkomma på mejl till mig. Som tur är finns det dokumenterat när jag ringt och i vilket ärende. Innan dess ville de att jag skulle ringa inkassobolaget också och berätta hela historien. Och så har jag bestridit till Kronofogden i samma veva.

Så får jag ett mejl som bara säger att jag ska betala den summan och att det är helt i sin ordning och att det är för att skulden kommit vidare till inkasso. Här tappade jag helt koncepterna och blev urförbannad, ledsen, uppgiven för de kan ju inte bara ändra sig sådär efter att jag tidigare fått besked om att jag inte skulle betala kostnaderna. Man får helt enkelt inte göra så! hade jag fått det beskedet tidigare hade jag väl betalat de futtiga 173 kronorna direkt!

Jag försökte svara på brevet men det var skickat från en "no-reply"adress och det tycker jag var riktigt fegt gjort. Jag ringde upp Eniro igen och fick prata med ytterligare en handläggare där jag med gråten i halsen och pulsen i 180 åter igen fick berätta det hela och att jag kan inte gå med på att de kan säga en sak till mig och sedan dra tillbaka det och att jag då ska betala när det plötsligt har växt till 800 kr hos KF.

Den här handläggaren lyssnade på mig ordentligt och läste i rullorna om ärendet och sa att han skulle försöka ordna detta åt mig för han hörde ju hur jag lät- fullständigt uppriven. Han kunde ändå inte lova något men tycker också att det var orimligt att jag skulle betala. Om det fanns någon på ekonomiavdelningen kvar så skulle han återkomma inom en timme, annars fick jag vänta tills idag då.

Han ringde mig efter en halvtimme. Han hade ordnat upp det och jag behöver inte betala något precis som det var sagt från början och att Eniro skulle ordna det med alla parter åt mig.

Jag blev så glad och all adrenalin rann ur mig och - så himla skönt. Och killen har tom skickat mejl till mig från en adress som jag kunde svara! Vilken guldklimp de har där. Jag sa att jag hoppades att han får riktigt många julklappar i år. Och då replikerade han med att han har en fru som verkar tycka det. Sa då att - du kan säga till din fru att hon ska pyssla om dig lite extra ikväll för det är du verkligen värd- Det skrattade han gott åt och sa att det ska han se till att göra.

Så slutet gott även om det var kämpigt på vägen

KeramikeniSkredsvik
0

Så skönt att det ordnade sig! Har du också fått besked från kronofogden att det är struket där?

korseett
0

nej det är för tidigt än.