cafe
om jag ska öppna ett kafe..ni får uräkta är as dålig på räkna men jag har fått en chans att investera i en gruva nu och jag älskar att träffa kunder. lite svårt att fatta vad som är viktigast med driva ett cafe ?
jag ska inte laga mat själv ibörjan iaf. och hur funkar det om jag ska bli ett ab bolag i en ideell förening ?" arrendera" det.
vart söker jag efter leverantörer.?
och i snitt hur mycket måste jag sälja om jag ska nå en summa på ca 2200 kr i dags kassa
just nu läser jag lite om kalkylering och företags ekonomi.
Hej! Tror du måste beskriva lite mer hur du tänkt för att vi ska kunna ge dig något svar.
Avser du att servera lagad mat redan från början, men köpa in färdig mat utifrån? Vad ska du mer servera? Kaffe, te, choklad, läsk, bredda smörgåsar och kaffebröd? Ska du bre smörgåsarna själv?
Finns lokalen, är den godkänd för cafeverksamhet och finns godkänt tillagningskök?
Vilka människor finns i omgivningen och kan tänkas komma till cafeét? Vilka öppettider kan du ha - även helg?
Vem äger lokalerna och hur mycket skall du betala i hyra? Hur långt hyresavtal får du?
Kommer du att få företaget att gå runt med en dagskassa på 2.200 kr (44.000-66.000kr/månad)- eller menar du nettovinst per dag? Ifrån dagskassan skall du nämligen dra alla råvaror och övrigt som du köper in, Moms, hyra, lön, skatt, egenavgifter, telefon, el, värme, försäkringar och avgifter till kommunen för deras tillsyn och kontroll.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
ja det vore bra om du kunde förklara lite mer 
detta intresserar mig också, då jag med i framtiden vill öppna ett cafe..=) Intressant
*Kärlek & lycka*
Hej.
Lokalen är klar och har en hyra på 5000kr inne i stan, kommer vara ett AB.
Kommer att använda mig av en leverantör när det handlar om vissa maträtter som foccacia och sallader , bullar. smörgåsarna kommer jag bre själv. Vi kommer inte ha att en ugn/kök i början. Vilket skulle vara bra tanke på marginalen.
Vi har en träningslokal med ca 100-150 medlemmar om dagen , ett sjukhus mittemot och ett gymnasium så dessa är mina målgrupper. Expresso house ligger nära men vi riktar oss in på att få våra medlemmar att äta nyttigt och erbjuda dem ekologiskt och proteinrikt.
jag vill inte ta en sallad för 89 kr istället tar jag 59 kr när jag får den för 35 då jag känner leverantören och vet att det är mycket unga människor i min omgivning
öppen tiderna är mån-fre 7-22 och sön 9-15
vill ha tips på det viktigaste man mste tänka på förutom god service och bra mat.
gärna fler leverantörer om ni vet i sthlm lr bagare, den jag känner har tänkt att sälja sin verksamhet framöver.
Nettovinst?
Eftersom det är livsmedel du handskas med gäller en massa regler.
Du måste börja med att ta reda på vilka regler som gäller för din verksamhet och för dig som livsmedelsföretagare. Alla anmälningar och tillstånd måste vara klara innan du strartar. Du som företagare måste också ha kunskap i livsmedelshygien.
Ska du bre smörgåsarna själv t ex måste du göra det i en lokal som är godkänd för det. Har din lokal detta tillstånd? Det finns också regler som gäller för serveringslokalen.
Här ett litet utdrag från Stockholms hemsida:
Alla verksamheter där livsmedel hanteras kallas i livsmedelslagstiftningen för livsmedelsanläggningar. För all yrkesmässig hantering av livsmedel finns regler, som till stora delar är gemensamma för hela EU. Syftet med regelverket är framför allt att maten ska vara säker, det vill säga att de som äter den inte ska riskera att bli sjuka, men även att konsumenterna ska få tillräcklig och korrekt information om varorna de betalar för.
Den praktiska kontrollen av att reglerna följs sköts av inspektörer i kommunerna. Här i Stockholm är det miljöförvaltningen som har hand om livsmedelskontrollen.
Mer information i menyn till vänster!
Här har vi samlat information om vad som gäller för dig som driver eller har för avsikt att starta ett livsmedelsföretag. De andra sidorna innehåller en förenklad presentation av vad reglerna innebär för dig som är ansvarig.
Bifogar länk som du bör gå till för att fortsätta läsa vad som gäller för dig i Stockholm. http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Livsmedelsregler/
Låt dagen idag bli din bästa hittills!