Företag bredvid
Hej på er.
Jag brukar massera och har gjort så ett tag. Tar även en slant för det. Nu har jag börjat fundera på om jag kanske måste starta en Enskild firma och redovisa de kronor jag tar in på min "verksamhet". Det är inte mycket mer än högst en i veckan jag tar emot någon för massage. Jag har en heltidsanställning där jag arbetar med helt andra saker.
Grejen är den att min chef inte gillar att vi har något företag på sidan om anställningen. Han anser att om vi har det så går vår tankeverksamhet tilll den under tiden han avlönar oss. Det är ett par som talat med honom om det nämligen.
Kan det jag håller på med på min fritid kallas för Hobbyverksamhet och jag inte behöver redovisa något? Hur mycket kan man tjäna som Hobbyverksamhet utan att redovisa?
Många frågor och jag hoppas att ni kan ge mig svar.
Tack på förhand.
du kan alltid redovisa i din inkomstdeklaration utan att ha ett registrerat företag. Hobbyverksamhet är något som man in stort sett inte tjänar något på. Du kan läsa mer om det på Skatteverket
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svaret.
Jag hörde någonstans att det går att tjäna upp till 30000 kronor utan att behöva ta upp det eller skatta för det. Det är fel det då alltså.
fribelopp har jag inte hört talas om annat än när du plockar bär och svamp och säljer och då får du tjäna runt 12 000 kr har jag för mig. En sådan summa du nämner brukar vara när CSN beräknar sina lån och bidrag att du då får tjäna en viss summa per termin utan att de drar ner på slutsumman.
Vi ringde Skatteverket i somras och frågade lite.
Min sambo har ett heltidsjobb och tjänar alltså vanlig lön.
Han tycker om att skruva på bilar och ville starta någon slags verksamhet.
De sa att man får tjäna upp till 30 000kr på sin Hobbyverksamhet utan att skatta för det.
Tjänar man mer får man skatta i deklarationen.
Om man skulle tjäna mer än 30 000kr på ett år kan man lika gärna starta Enskild firma, och då momsar man.
Eftersom vi inte alls visste hur stort intresse det fanns för detta visste vi inte heller om han skulle tjäna något, eller i så fall hur mkt.
Så vi passade på att fråga hur man gör om man skulle tjäna mer än 30 000kr, och vill starta eget.
De svarade att när man nått den gränsen kan man starta enskilt, och från och med första kronan momsa.
Alltså ingen skatt på de 30 000 man tjänat innan iaf.
Vi tänkte annars att man kanske räknar in dem i det man tjänar sedan man kommit upp till gränsen….
Det låter lite för bra för att vara sant, men så sa de, så man får väl lita på det 
#5 Det låter bra. Jag tror inte att jag kommer att tjäna så mycket som 30000:- så då är det lugnt.
Nu har jag kollat en gång till…
Det verkar inte som om människan vi ringde förstod att vi undrade om skatt, utan bara trodde att vi pratade om momsen…
För säkerhets skull mailade jag därför Skatteverket i förra veckan, och fick svar idag.
Moms betalar man som sagt efter 30 000kr, men skatt betalas från första kronan! Hobbyverksamhetens inkomst läggs alltså på din vanliga inkomst och beskattas ihop med det……
Oj bra att veta……..
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.