Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 911 ggr
Kvadratkilometer
0

Att starta ideell förening

Hej!

Jag funderar på att starta en ideell förening med mina vänner (eftersom mina grannar helt ointresserade) för att kunna hjälpa miljön mer. Vi tänkte köpa in ekologiska varor i bulk så det blir lite billigare samt låna verktyg och andra dyra grejor av varandra.

Låter detta som en bra idé? Hur går vi till väga? Kan vi starta en ideell förening för detta ändamål? Finns det några bidrag alls att söka? Vilka är fallgroparna och vad ska vi tänka/fundera mer på?

Tack på förhand!

korseett
0

Låter intressant. Kan du berätta lite mer utförligt hur ni tänkt det hela?

Torparmor
0

Nja, det är nog ett kooperativ ni ska starta med det ändamål du angett.

Kommunala bidrag lämnas normalt endast för redovisad ungdomsverksamhet. Dessutom skall föreningen ha ett allmännyttigt syfte (inte bedriva ekonomisk verksamhet) och låta alla som vill vara med,

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Fridaybrew
0

Tycker förening är en fungerande struktur iom att om grannarna vill vara med så får de vara med, eller hur? Då blir ni fler och då kan man förhandla ner priserna än mer, win win win. Så troligen är föreningen isf öppen för alla. Det allmänintresset uppfylls genom att de har ekologi och ekonomi som intresse. En ideel föreninga kan handskas med hundtratals miljoner kr och fortfarande vara ideell, så pengar och ideell verksamhet fungerar ihop alldeles utmärkt!

/Fridaybrew

Torparmor
0

Frågan är om man är beredd att låna verktyg och dyra grejer till vem som helst som har rätt att bli medlem i föreningen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!