underskott
hej undrar hur man bäst tar hand om sitt underskott? Kvitta mot lön? vänta? och vad menas med att man får dra av 70% när man avslutar firman?
tack och hej
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Du kan kvitta underskottet mot lön de första två åren har jag för mig. Det andra om 70% menas att om du under det sista verksamhetsåret innan du avslutar firman får lov att dra av 70% av underskott mot inkomst av kapital. Du kan också fördela de 70% på tre år.
Jo, men vad menas det i praktiken? jag fattar inte riktigt…….(trög:))
Har läst på nätet om det men…..förlorar man pengar då?
Lyckomia
nej du förlorar inte pengar men däremot blir den totala skatten mindre så det är något som är bra
Snälla förklara………..lite mer, för det här med underskott oroar mej……
Lyckomia
att ha ett underskott i firman betyder inte att du inte har pengar i kassan. Du kanske har gjort en investering och lagt in pengar. Då kan det bli minussiffror i bokföringen. Många små företag går +- 0 i slutändan. De har trots det kunnat ta ut en "lön" under året som gått.
Men vad är bäst, kvitta mot lön eller spara underskottet?, ursäkta att jag tjatar………för kvitta mot lön kan man göra de 4 första åren har jag läst. men om jag sparar till firman läggs ned så förstår jag inte de där 70% vad gör jag med dom? helt vilsen………
Lyckomia
nej du kan inte spara ett underskott på det viset. De där 70% gäller enbart det sista verksamhetsåret och det år du avvecklar firman.
Annars så följer ett underskott med år efter år.
tex -08 - 5000 i årets förlust, utgående balans - 5000
-09 +2000 i årets vinst, utgående balans för resultatkontot blir då
-3000
-10 -1000 i årets förlust, utgående balans blir då -4000
-11 +6000 i årets vinst, utgående balans blir + 2000 kr på totala resultatet.
Du ser egentligen inte de siffrorna i egen firma eftersom alla konton för det egna insättningar, utgifter, skatter och resultat nollställs och räknas samman på ett enda konto dvs eget kapital vid årets slut. I en ekonomisk förening eller aktiebolag kan du följa resultatkontot på ett helt annat sätt.
ok, tror jag förstår……….tack!
Lyckomia
Hej igen……..
men vad är bäst? ta ut som inkomst eller ha kvar underskottet tills man en dag slutar?
Lyckomia
Ett underskott är inte inkomst. Det talar bara om att du har använt mer pengar till firman än du har fått in.
Ett underskott är inte inkomst. Det talar bara om att du har använt mer pengar till firman än du har fått in.
Nej, det förstår jag oxo, men man vill ju bara göra så man minst förlorar på det…….
Lyckomia