föräldraförsäkringsavgift
det stod i slutskattebeskedet att jag fick betala 1490 Kr för föräldraförsäkring. Jag har inte påträffat eller uppmärksammat detta innan. Har egenavgifterna blivit uppdelade på det sättet detta år? Måste alla betala denna avgift utan undantag? Jag bara undrar. Likadant med allmän löneavgift. Som Enskild firma är det ju lite konstigt betala för löneavgift som inte har lön utan får klara mig med det jag har kvar efter man betalade allt.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
jag har samma i mitt och jag har varken barn eller anställda
.
de har delat upp det. Det här fann jag. Man tänker inte på exakt vad de sociala avgifterna ska bekosta.
Sociala avgifter
Grundprincipen är att sociala avgifter ska betalas för alla som är yrkesverksamma. Detta gäller oavsett om de är anställda eller om de är verksamma som enskilda näringsidkare.
De sociala avgifterna är avsedda att bekosta socialförsäkringen och består av följande delposter; sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkringsavgift, ålderspensionsavgift, efterlevandepensionensavgift, arbetsmarknadsavgift, arbetsskadeavgift och allmän löneavgift.
De sociala avgifterna kan delas upp i Arbetsgivaravgifter, som betalas i anställning, och egenavgifter som betalas i enskild näringsverksamhet.
för en anställd täcks detta av arbetsgivaravgiften och för en enskild näringsidkare av egenavgifterna. Men det är samma sak

Tack för svaret, men det var väl inte uppdelat så ordagrant tidigare eller är det jag som är så ouppmärksam? Med ett ord, man tar inte hänsyn till personliga omständigheter utan gäller alla, typ barnlösa får också stå för föräldraförsäkring.
Jag fick lite restskatt och samtidigt anger de ett belopp att jag har så mycket på skattekontot, jag fattar inte varför man inte drar skillnad mellan Moms och skattekonto, samt varför man inte skickar detaljerad information var detta belopp kommer ifrån. För den siffran stämmer inte överens med varken Moms eller skatt som jag har betalat. Och sen ringer man och står i telefonkö och sen kopplar de bort en efter 10 minuter…
nej jag tror inte det var uppdelat.
Det är ett och samma konto för alla skatt. Men om du har e-leg så går du in på ditt skattekonto och får ett utdrag. Varför det inte stämmer är att du får ju ränta och så kan det skilja lite i uträknad, deklarerad skatt och det de har fått fram

jag har förstått så långt, men 8000 kan inte vara skatt, ränta, och inte Moms heller även om jag drar eller lägger till eventuell ränta :-O inte ens i närheten än det som borde vara där . Men jag får ringa dem nästa vecka också, det är säkert jättemånga som är förvånade nu på beskedet o ringer dit, därav långa telefonköer.
#6 Har du ett deklarationprogram du använder eller hjälper dig din revisor med skatteberäkningen? JAg använder deklarationsprogram för alla delägare i företagen. Det brukar bara slå fel på någon avrundningskrona utom för mig själv.
Som Karin skriver så motsvarar egenavgifterna det som arbetsgivarna betalar in i arbetsgivaravgift. Dessa avgifter betalar alla solidariskt och är alltså generella oavsett vilka ersättningar man har rätt till. Man betal i förhållande till den lön eller "vinst" man har.
Om du inte betalar Moms under året så skall du deklarera den i din självdeklaration och då kommer den på skattsedeln. Mitt tips är att åtminstone varje kvartal lämna in skattedeklaration, då slipper man problem med större betalning via skattsedeln.
Försök läsa skattsedeln där framgår hur mycket ränta dom har beräknat. Stämmer den med de 8.000 kronor du tycker är för mycket? Dom tar inte hänsyn till inbetalningar under året som överstiger din F-skatt, eftersom du kan begära att få ut i princip alla insatta pengar innan sista betalningsdag.
Jag har en rullande stor tillkommande skatt varje år som ska betalas in i mars. Sen måste jag betala in en större summa i februari för att täcka nästa års skatteskuld. Det här ställer till problemet med räntan, så jag måste alltid räkna den i överkant. Förhoppningsvis ska det ta slut någon dag.
Ha en skön och avkopplande helg ändå!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jadå, visst har man en skön helg, de grundas inte på sådant. Jag förstår att alla har det olika, men
om jag har total koll på
- hur mycket preliminär skatt jag betalar varje månad,
- hur mycket Moms jag ska betala varje månad (det deklareras och betalas varje månad)
- om man deklarerar i april, och ser vad man hade behövt lägga till preliminär skatten ungefär, och delbetalar, men kan inte räkna ut för de själva visste inte hur mycket avdrag enskild firmorna kommer att få sk. "nedsättningsbelopp",
varför i herrans namn får man veta först i mitten i december hur mycket man får tillbaka/eller är skyldig, för att det ska betalas i mars nästa år och samtidigt ska skatt delbetalas även för löpande år…
det ser ut som om skatteverket vill hålla saker o ting hemligt, jag har varit inne på mitt konto en gång för längesen, men jag kunde inte läsa ut på pappret vad är vad just för att det är samma konto för Moms o skatt och det är flera månaders förskjutningar… Jag kan räkna ihop mina siffror här hemma men inget liknar.
Jag ville helt enkelt bara ha sagt att man borde kunna underlätta så vi stackarna kan ha översyn på vårt eget utan att vara Einstein. Om man hade kunnat ha ett momskonto och ett konto för preliminär skatt, då hade man kunnat ha bättre koll.
(det är ju separat i bokföringen, skatteverket kunde haft ett program som redovisar separat och summerar vid årsslut. ) Och jag vet ju fortfarande inte vad det är för 8000 på mitt skattekonto i plus och samtidigt har efterskatt. Men som sagt, jag ska prata med dem, när jag har varit inne på nätet och sett att jag inte reder ut, jag kanske gör det, man vet aldrig ;-)
Ha en skön helg till er också :-)
Hej Maria
Ja, jag har fördelen av att ha enkla bolag där Moms och Arbetsgivaravgifter betalas. Så för mig är det bara F-skatt od som ligger på mitt personliga skattekonto men det är lik f*baskat lika svårt varenda år att avgöra om det finns tillräckligt med pengar inbetalt varje år. Dessutom beräknas det ju dag-för.dag-ränta. Jag har också önskat ett mer lättförståerligt skattekontosystem.
Hoppas du inte behöver sitta alltför länge i telefonkö. KAnske bättre att vänta till närmare julafton när de flesta hunnit ringa av sig och har annat att göra
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
fast i inkomstdeklarationen brukar det stämma rätt så bra om man får betala eller få tillbaka. Ingen som mörkar något där. Vem gör din deklaration? kan det ha missats något?

jag bokför, redovisar Moms varje månad o betalar prel.skatt varje månad själv, sen när det är snart dags att deklarera, då går jag till en revisionsbyrå som matar in siffrorna och beräknar kapital mm, det är alltid där det kör ihop sig för mig ;-) , för jag brukar behålla en hel del pengar på företagskontot som ger mig viss skattelättnad, (samt säkerhet ifall jag skulle bli sjuk) sen skriver hon vanligtvis ut deklarationen färdig , då slipper jag ta reda på alla procenter och andra möjligheter som man ska/kan räkna med. Men i år fick jag bara kryssa om jag ville ha nedsättningsbelopp för aktiv näringsverksamhet, men ingen visste då hur mycket det skulle bli. Endast igår på slutskattebeskedet fick jag se att cirka en femtedel avgick från egenavgifterna, och det var ju bra :-)
svårt att säga något utan att se men ta ett utdrag från skattekontot och så slutdeklarationen och gå till revisionsbyrån så får de hjälpa till och kontrollera så det är rätt.

Ja det ska jag, eller trillar poletten ner när jag ser skatteutdraget, ni var ju så jättesnälla att ny brydde er för lilla mig, en ros till er :-D
oftast så brukar polletten ramla ner med lite hjälp
. Jag minns de första åren när jag bokförde och fattade ingenting av skattekontoutdragen. Men allt mer så förstod jag och fick det på plats