Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 2188 ggr
kredka
0

Att ha kontor hemma

hej hej :) jag ska snart flytta till större lägenhet och då tänkte jag att ha ett rum bara för min firmans behov. Läste på broschyr från skatteverket att man kan få avdrag för det upp till 2000 kr om man bor i en hyresrätt men jag är inte riktig säker på hur man gör då för att få avdrag på detta? Räcker det med att man skickar räckning eller finns det nån speciell blankett man ska fylla i? Det är mitt första år med företag så det känns bättre att fråga än att kombinera själv eller gå miste om avdrag ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

korseett
0

det här avdraget är ett schablonvärde och som du gör i din deklaration till våren.

kredka
0

och om jag har en revisor att göra detta måste jag bevisa på nåt sätt att jag har ett helt rum bara som kontor eller bara säga till att jag vill få avdrag på detta?

konichiwa
0

Som jag förstått det behöver du inte bevisa något förrän skatteverket(?) vill kontrollera att det stämmer. Det måste vara ett utryme som bara används av företaget och med egen dörr att stänga om. Rätt?

korseett
0

Det här är hämtat från Skatteverkets hemsida och gällde deklarationen för 2011. Det finns inga definitioner om hur rummet ska se ut men väl arbetade timmar där

Arbetsrum i bostaden

Observera att nedanstående schablonregler avseende arbetsrum endast gäller enskilda näringsidkare.

Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kronor. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m.

Förutsättningar för avdraget:
• Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad.
• Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet.

Vid tillämpning av 800-timmarsregeln räknas inte bara din egen tid. Ditt barns tid kan också räknas om barnet är över 16 år. Din makes tid räknas bara om ni driver verksamheten gemensamt.

LenaR
1

(*viskar* När jag gick på skatteverkets info för nya företagare berättade föreläsaren att vad hon visste hade det aldrig hänt att de gjort någon kontroll huruvida "kontoret" verkligen användes som kontor. Men säg inte till nån att jag skvallrar! Tyst)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kredka
0

#5 så bättre att Du ej viskar det vidare för att dem gjorde kontroll förra året hos min bekant och  den person fick betala nån straff för att det fanns en säng i *kontor* …

LenaR
0

Aj då! Ja, de kan ju ha blivit strängare, fast det verkar fånigt att göra hembesök för att kolla hur kontoret ser ut.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kredka
0

tror att den senaste tiden kom in så många nya små företag och dem flesta säkert tar bostad avdrag att skatteverket började kolla dem för att dem också förlorar ju pengar på alla avdrag