ny lag om att spara bokföring
Den 1 januari 2011 trädde en ny lag i kraft om arkivering av bokföringsmaterial. Från och med 1 januari 2012, om du har kalenderår, kan du slänga år 2004 och tidigare. Lagen säger numer att du ska spara i sju år mot tidigare tio år. Men om du har tvistiga fordringar eller skulder som är äldre så spara tills över tio år har gått och de har blivit preskriberade.
Det här kommer definitivt att spara några hyllmetrar 
Ja, hyllmetrarna blir snabbt många. Gäller tiden 7 år även för skatteverkskontroll? Och hur är det med Jordbrukverket? Jag måste kolla hur långt tillbaka de kan gå tillbaka, kanke gäller det bara 5 år.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
om det står i lagen så ska det ju gälla även vid skatteverkskontroll

Jag har inga skulder, men blir 10 år gamla ärenden verkligen preskriberade? När jag började, åkte jag på en sån telefonförsäljare som skulle göra hemsida och jag skulle betala många tusentals kronor som jag bestred, men de kanske håller kvar och kan kräva efter 20 år också? Skulle inte förvåna mig alltså.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag har klippt in de viktigaste från preskriptionslagen. Vill du veta mer kan du söka efter hela lagen. Du hittar den t ex på Notisum eller Rättsnätet. Lagen heter Preskriptionslag 1981:130
2§ En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.
5§ Preskription avbryts genom att
1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären
6§ Om preskription har avbrutits genom erkännande, krav eller erinran, löper en ny preskriptionstid enligt 2 § från dagen för avbrottet.

Tack, eftersom svenska advokater tar brottslingarnas parti och den oskyldige hamnar oftast i oväder i stället (många exempel på det) , därför tror jag att jag behåller den där nämnda brevväxlingen i alla fall.
Jag har för mig faktiskt att jag hörde eller läste om ett krav ett företag ställt mot ett annat företag, efter 20 år och det gick genom.
Det skulle ju innebära att en privatperson, en Enskild firma eller ett aktiebolag - som olika exempel - har olika villkor.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Det är bara krav mot en privatpersnom som har kortare tid. En firma är ett företag i det här avseendet - görs ingen skillnad på AB eller Enskild firma/företag