Från start till vinst
Hur lång tid tycker du att man ska ge en ide innan man lägger ner den?
Hur länge ska man gå minus?
Jg har sagt 2 år.
Lyckas jag inte dra runt det på 2 år så lägger jag ner.
Tänker jag fel?
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
Det beror på bransch säger jag. Och vad som räknas som acceptabel vinst. Som terapeut och i behov av tillräckligt många kunder för att få ett bra underlag så räknar jag fyra år. Jag har gått med vinst från dag ett egentligen men den är alldeles för låg och jag har väldigt lågt eget uttag. Hur som så är det bra att sätta bestämda tidsintervall för att utvärdera verksamheten
Innan jag startade eget pratade jag med många småföretagare i samma bransch och dem flesta har sagt att en butik börjar gå i vinst efter mellan 2 och 3 år.
Välkommen till ferretplanet.se :)
Ja det är vad jag oxå hört.
Jag har startat hela butiken med eget kapital.
Jobbar extra nu bara för att kunna fylla butiken.
Jag tycker att jag fyller i rasktakt.
Men hade vealt att det gick fortare.
Jag har saker jag är först med i Sverige
Har mer saker på väg som ingen annan har
Men det kostar en del ;)
#3 vet precis hur du känner då jag också startade eget med egna besparingar så jag jobbar extra för att få in pengar för att fylla på med nya produkter :) och också försöker få in grejer som ingen annan har ;) lite roligt med två olika personer med nästan samma idee som ändå lyckas att inte ha samma saker :)
Ja faktiskt. Hur länge har du hållt på? Jag startade i januari.
Vågade ta den stora steg i maj men började leta kontakter redan i december 2010 ;) så kan nog säga att den lång förberedelse tid gav mig chans att hitta billigaste lösningar ;)
Min största leverantör har jag känt i ca 6 år
jag har endast utländska leverantörer så jag är i fas där jag fortfarande letar efter bra lösningar ;)
men nu får det vara nog med off topic och tillbaka till tema
min moster på början av 2010 kom på en idee att öppna en butik och då istället för att lyssna på familjen och öppna först ett litet web-butik ville hon ha på en gång en stationär butik. det slutade med detta att hon gav upp den efter 1 år av endast förluster - så det beror också på hur stark vilja man har och hur långt år man beredd att kämpa för att slå igenom med sin idee - för vissa kan det vara allt från 3 månader till 10 år :) viktigast är nog att man trivs med det man gör då räcknar man inte så mycket
Jag har både web butik o stationär.
Men har inte öppet så mkt för jag har ju vanligt jobb oxå
Förberedelse rent ekonomiskt måste man göra. De allra flesta verkar göra felet att det ska köpas in allt utan att ha underlag för avsättning. Ett annat fel är att man kräver samma löneuttag från den egna firman som vid en anställning.
Startade mitt företag 2007. Som keramiker så visste jag mycket väl redan innan jag startade att chansen att jag skulle kunna försörja mig på företaget enbart den är mycket liten. Det finns så många exempel på jätteduktiga keramiker som trots att de blivit erkända och kända både i Sverige och internationellt änddå inte får in en Svenssonlön på sin verksamhet. Jag lägger därför inte ner min verksamhet även om den inte ger mig de pengar jag behöver för att få en familj att tuffa runt. Det ingår i planen att jag har ett halvtidsjobb bredvid på obestämd tid. Jag gick pluss från o med år 2 (ett mycket litet pluss, men pluss). Sen håller jag på att långsamt bygga upp och ut min verksamhet, d.v.s. jag investerar i företaget, köper på mig utrustning. Jag är m a o nöjd med att det går åt rätt håll, att jag går pluss, kan återinvestera, att omsättningen ökar lite för varje år mm.