Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 2398 ggr
mariatingsund
0

julgåva/företagspresent

Jag har aldrig gett (rättare sagt dragit i bokföringen) julgåva, eller företagspresent till någon som har hjälpt under året. Kan man göra det även som Enskild firma? Är värdet fortfarande 400 Kr plus Moms? (Om jag nu minns rätt)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

korseett
0

Det där hoppas jag att torparmor eller någon annan har koll på för jag är lite osäker. Men jag har för mig att julgåvor enbart är till för anställda.

mariatingsund
0

Jag också, annars har jag nog dragit någon gång ;-) Men väntar med spänning :-)

Torparmor
0

Det är ingen skillnad på Enskild firma eller annan företagsform annat än när det gäller gåvor och annat till sig själv. Där finns lite olika regler att ta del av.

Du kan ge en julgåva upp till 450 kr inkl Moms till anställda eller kunder. Om du haft hjälp av en F-skattare räknas han/hon inte som anställd. Har du däremot betalat ut lön har det ju funnits ett anställningsförhållande under året och det skulle jag hävda om det uppstod en fråga från skattevrket. Sen en enda julgåva handlar ju inte om några summor alls för skatteverket att bråka om.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mariatingsund
0

Om man har haft hjälp av en privatperson som man aldrig har avlönat?

Torparmor
0

Då får du ge julgåvan privat

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mariatingsund
0

det var som jag trodde då.

Frida
0

#3 Så beroende på vad för gåva man ger så kan värdet av själva gåvan variera? Tänker på att det trots allt finns tre olika momssatser.

Det som sägs är ju vanligen 360 kr ex. Moms just eftersom momsen kan variera och då är värdet på gåvan "konstant".

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft