Företagande iFokus

Företagande

Etikett: finansiering-och-bidrag
Läst 3599 ggr
pyromanen
0

Aktiebolag många frågor

Funderar på att starta ett aktiebolag tillsammans med ett par andra. Kan inte berätta än vad vi ska göra, det är på tidigt funderingsstadie, men om det blir av så lär jag berätta mer sen.

Företaget kommer inledningsvis ha en stor kostnad för bygga en speciell byggnad. Senare när det ska "tuffa på" lär det bli en relativt liten driftkostnad.

Har försökt läsa diverse borschyrer från skattemyndigheten om Aktiebolag (AB är nånting helt nytt för mig). Men det är fortfarande några helt grundläggande saker jag inte förstått, så jag känner mig rätt dum (känns som att hur man kan man ens fundera på att starta ett AB när man inte fattar) så nu är det dags att plocka fram sina okunskaper i ljuset och ta reda på!

Om vi t.ex. för enkelhetens skull säger att investeringsbehovet första året är på 1 million.  Driftkostnaden nästa 20 åren när det är igång är 50 000/år, intäkten 250 000 kr/år.

1. Vi, (t.ex. 3) delägare betalar in ett aktiekapital till bolagets bankkonto. Säg vi kan skapa ihop 100 000 kr var, då har vi 300 000 kr på ett konto. Måste de 50 000 altid vara kvar på kontot eller kan vi använda alla 300 000 till byggnationen?

2. För att få in fler pengar kan vårat AB som juridisk person gå till banken och ansöka om ett lån. Kan vi använda de 300 000 som säkerhet för ett lån?  Finns det nån chans att vi beviljas lån med nya bygget som säkerhet?  I så fall hur stor en del av totalkostnaden kan man realistiskt sett tro det går att låna till? (utgår nu från att banken liksom vi tycker det är en skitbra idé vi har, som kommer gå ihop sig ganska fort Flört)

3. Om fler tror på vårat företag och kan tänka sig köpa aktier, hur många aktier kan vi då sälja?  Är det bara de aktier som motsvarar de 300 000 vi satte in från början, eller kan vi "trycka upp" fler så att det finns aktier för hela investeringskostnaden? Eller finns det ingen gräns?

4. Kan man skriva in regler om vem som får köpa aktier och t.ex. nån begränsning om att ingen kan få äga mer än t.ex. 33% av aktierna? Eller att alla i styrelsen måste vara överens om att nån ny person ska få köpa aktier.

5. Kan aktiebolaget anlita oss delägare (som alla har enskilda företag) så att vi får jobb?  Och kan vi (våra enskilda företag)i så fall vänta (2-3 år) med att fakturera för arbetet så att vårat AB inte behöver ta banklån för att betala oss, utan kan betala oss efterhand när AB får råd ?

6. Motsvarande. För att hålla lånen så små som möjligt. Ifall vi känner nån mer hantverkare som vi behöver till det stora bygget i början och som kan tänka sig gå med på att vänta med att fakturera till t.ex år 3, är det OK?

korseett
0

och jag har inte så många svar att ge. Vad gäller bank måste du höra med dom. vad gäller andra entreprenörer tror jag inte att de gillar tanken på att vänta med betalningen i tre år.

Men jag kan hjälpa dig med att rekommendera en bok från Björn Lundén om aktiebolag http://www.blinfo.se/GoToProduct.do?id=abo

Torparmor
1

1) I ett aktiebolag skall aktiekapitalet alltid finnas i företaget, dvs vid varje tidpunkt skall alltid tillgångarna överstiga skulderna med aktiekapitalet. Det innebär att ju högre aktiekapitalet är ju större problem kommer ni att få. Tillgångarna består av aktiekapital plus bolagets vinster eller genom att kapital tillskjuts av ägarna. Det finns något som heter kontrollbalansräkning, men det är lite svårt att ge en bra beskrivning av det här. Du får skilja på "egna pengar" som sätts in på konto som rörelsekapital, och aktiekapitalet.

3) När du registrerar företaget måste du skicka med en massa papper till Bolagsverket bl a ett förslag till Bolagsordning, där skall tex anges hur stort aktiekapitalet skall vara (kan vara ett intervall) hur stort aktiernas nominella belopp är, antalet styrelseledamöter och revisorer, räkenskapsår och hur kallese till bolagsstämma ska ske

4) Ja köpbegränsning kallas HEMBUD, och där kan du speca precis det ni vill

6) Tvivlar på att någon företagare idag har råd att vänta så länge på en fordran som kanske efter 3 år inte går att få betalt för.

Du och dina kompisar behöver skaffa er mycket mer kunskaper alt sätta er med en revisor eller annan affärsjuridisk person och diskutera allt från bolagsbildning, hembudsklausul till kompanjonavtal. Fallgroparna är otroligt många. Den kostnaden är det värt både för att ni klart ska veta vad ni ger er in på samt för att ni även skall fortsätta att vara vänner i en framtid. 

Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

pyromanen
0

Absolut att mer kunskap måste inhämtas!  Har precis påbörjat den proceduren!

Angående det med att vänta med att faktuera så var min fråga inte om någon är villig att vänta, det är en helt annan fråga (som jag redan har svar på)  Så frågan var om det är lagligt? Finns det nån regel om hur lång tid man får ta på sig innan man fakturerar? Innan man betalar något man vet om att man måste betala fast man inte fått fakturan?

#2 Förstår inte varför du menar att vi får större problem ju störe aktiekapitalet är!?  För mig verkar det som att ju mer aktiekapital desto bättre. Får vi in tillräckligt med aktiekapital behöver vi inga lån alls.

Torparmor
0

För fakturering mellan två företag gäller 10 år

2) Du riskerar att få större problem eftersom skillnaden mellan tillgångar och skulder måste vara högre. Oavsett om ni gör allt jobb själva och inte tar ut några pengar förrän inkomsterna börja ticka in efter 3 år, så har jag svårt att tro att inte kostnaderna för bolagsbildning, bygglov, byggmaterial, bolförings- och revisionskostnader skulle uppgå till 0 kronor. Fastigheten får inget värde förrän den är färdigbyggd. Alltså kommer de kostnader ni måste betala att urholka de 300000 kronor ni satt som aktiekapital och då måste en kontrollbalansräkning göras.

Köp gärna boken som #1 rekommendera eller be en juridikkunnig person förklara.

pyromanen
0

Jag kommer läsa på allt jag hittar.

Sen kommer jag läsa allt en gång till och sen egn gång till.

Sen kommer jag ta proffshjälp änddå, men jag vill förstå själv också.

Om jag förstår ditt svar på min fråga rätt så menar du att om jag t.ex. gjuter plattan till byggnden och det går på 100 000, då får inte dessa 100 000 räknas med som en tillgång? (förrän hela byggnaden är klar och i drift) Det åter ju väldigt märkligt, för vad ska man då med aktiekapital till om man inte kan använda den?  Trodde att det smarta med aktiebolag just var att man kunde "skrapa ihop" pengar från många olika som köper aktierna och därmed förhoppningsvis slippa lån eller ha väldigt lite lån. Men om man inte får använda pengarna man får in då är et ju inte mycket idé.

korseett
0

Ja aktiebolag har jag aldrig arbetat med utan det är egen firma och ekonomiska föreningar som jag har mina i. Va bra att vi har dig Torparmor som är med och förklarar. Ska nog ta och skaffa hem den där boken själv och läsa på igen för AB-formen blir ju allt vanligare.

Torparmor
0

Om ni aktieägare vill skjuta till mer kapital än aktiekapitalet kan ni göra det, det kallas aktieägartillskott. Det är ett mycket bättre sätt att använda era pengar. Aktiekapitalet är sk bundet kapital medan aktieägartillskottet är fritt och kan användas till att betala fakturor och annat.

Enkelt kan man säga att om du har ett aktiekapital på 50.000kr och ett aktieägartillskott på 250.000kr kan du använda allt aktieägartillskott för betalning av fakturor od utan att det blir problem

Torparmor
0

#6  Köp den boken du, deras böcker är bra. Jag hjälper gärna till och besvarar frågor när jag hinner.

korseett
0

ja deras böcker är verkligen bra.

[Kathja]1
0

Med tanke på att ni är inne på att starta ett AB med en gång, och även redan snackar försäljning av aktier utgår jag ifrån att ni räknar med en hygglig expantion och omsättning i företaget… Så skulle jag råda er att utnyttja att vi är med i EU och titta på UK Ltd samt Malta Ltd oxå - om det nu är som så att du vill tjäna pengar oxå ;)

pyromanen
0

Tackar för alla tips!  Börjar me boken.

#10 Pengar är inte våran drivkraft.  Förverkliga en fantastiskt bra idé är det som driver oss.  Det ser bra ut ekonomiskt också, men personligen känner jag inget behov av fler pengar, så jag betalar gärna skatt till förbättrig av äldreomsorg och järnvägsnätet Flört

[Kathja]1
0

# 11 Betala skatt får du göra iaf min vän! Bor man i Sverige och ska ta ut lön i Sverige betalar du skatt i Sverige! Men ett UK ltd kostar 10 000kr att starta upp inte 50 000kr… Samma regler somför  ett AB. Var bara ett tips! LYCKA TILL!Skrattande

pyromanen
0

OK, jag trodde det var nån sorts sätt att minska sin skatt på Skrattande.

10 eller 50 är väl inget större skillnad. (jämfört med nästa miljonerna Skrattande) Om det är enda skillnaden då kan man lika gärna köpa ett "begagnad" AB. Det gjorde vi på den friskolan där mina barn går och som drivs som AB, vi fick ett "begagnad" AB för just 10 000.

[Kathja]1
0

# 13 Det är ett sätt att minska utgifterna på, om man vill. Men det innebär inte att man inte betalar skatt, det vore ju olagligt. Men vanligtvis brukar det vara trevligt att få behålla mer för sig själv. Att betala 5% i bolagsskatt är ju ändå att betala skatt, om än mindre, och inkomstskatten i Sverige kommer man inte ifrån! Tycker att de flesta egenföretagarna klagar på att allt för mycket av deras omsättning och kapital går till skatt och avgifter. Men vi är alla olika! Och bra är ju det.

pyromanen
2

Har skaffat Björn Lundéns bok och börjat plöja Cool

BoelH
0

#5 Har du gjutit en platta så har den naturligtvis kvar värdet som en tillgång. Men om det visar sig att ni gjutit en platta och den inte kommer att användas, då har ni förbrukat det värdet, och därmed urholkat värdet. Så länge det finns ett värde i det som tillverkats så är det en tillgång, men klassificeringen påverkas.

I vissa bolag är det bra med ett stort aktiekapital, exempelvis om det finns risk för ett fluktuerande resultat, som kan göra att du vid ett mindre aktiekapital, riskerar att förbruka halva aktiekapitalet med jämna mellanrum. Det är då du tvingas upprätta kontrollbalansräkning. Så det beror nog på vad det är för verksamhet som ni tänker starta.

Om ni är flera som kommer att gå in i det här, så gå igenom med en revisor och se till att ni får EXAKT de villkor sinsemellan som ni vill ha, en standardiserad hembudsklausul i bolagsordningen räcker inte långt. Ni får dessutom ett utmärkt bollplank.

Lycka till, ska bli spännande att höra vad det är för idé!

pyromanen
0

Jullov är ett utmärkt tillfälle att läsa Björn Lundéns bok. Har nu läst den framifrån och börjat bakifrån Flört