Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 3983 ggr
Christina
2007-05-03 15:22
0

Konsultarvode

Har just gått i avtalspension (fr o m 1 april). Nu vill man ha mig som projektledare på min gamla arbetsplats (statlig myndighet) för ett arbetsfördelningsprojekt. Lite känsligt - så jag förstår att man har svårt hitta någon som vill sticka ut hakan av mina gamla kolleger. Bra att ta in nån gammal utifrån.

Någon som har kläm på

1. vad som är rimligt begära i arvode? 

2. enligt mitt pensionsbesked får jag ha en arbetsinkomst om max 124.000 i år utan att pensionsersättningen minskas. Jan-mars har jag redan tjänat 98.000. Om jag nu har startar firma - räknas då vad jag tjänar som arbetsinkomst?

Kaj
2007-05-04 14:20
0

Ja det skulle jag tro. Ditt avtal reglerar nog alla typer av inkomster som du har per år oavsett vilken arbetsgivare de kommer ifrån (även eget företag för du är ju anställd där).

Ang arvode så är det lite saker att fundera på.

Hur långt sträcker sig uppdraget?
- Det kan ju vara värt att få en nedsättning på din pension ifall uppdragets totala inkomst gör det lönsammare än att inte få pensionsnedsättningen.

För en projektledare beror det även lite på vad du kan ta ut. Det beror på hur stort eget ansvar du har, hur många som du skall leda osv.
Men ca 750 - 1.000 bör vara realistiskt.

Christina
2007-05-04 15:31
0

Tack Kaj.

Mm - 750 tycker jag också verkar rimligt, även om där är nog taket för vad myndigheten är villig betala. Undrar om inte det är mest lönsamt/enklast för mig, om de återanställer mig för ett korttidsprojekt. Det stämmer väl att det är ungefär 2/3 som går till egenavgifter av inkomst i Enskild firma?

Nu har jag läst på litet mer. Den lön jag hade jan-mars räknas INTE in, utan det är kvar 124.000 som jag får tjäna. Pensionsersättningen sjunker bara om jag tjänar MER än innan jag gick i pension.

Christina
2007-05-06 11:34
0

För ordningens skull vill jag tillägga att ovanstående gäller ett avtal om pensionsersättning från SPV. Min man som har pensionsersättning från Ericsson har ingen övre gräns för vad han får tjäna och ändå behålla sin pensionsersättning intakt.

Kaj
2007-05-08 13:49
0

Det är inte säkert att det blir 2/3 som försviner vid löneuttaget. Det beror på hur mycket du faktiskt tar ut, hur mycket du avsätter i olika fonder såsom periodiserings fonder mm Se min artikel om detta på första sidan här på starta eget.

EX. AB

Om du tänker dig att ta ut en måndadslön på 30.000
Arbetsgivaravg. ca 9.500
Skatt ca 9.000
Din lön ca 21.000
Totalt blir således lönekostnaden ca 40.000 på en lön i plånkan på 21.000 alltså ca 50%. Räknar du även in själva skatten så blir det närmare 2/3.

Christina
2007-05-12 02:20
1

Tack Kaj. Nu kom vi istället överens om att formellt anställa mig på halvtid 15 maj-15 okt. Mitt förbehåll är att jag vill arbeta på distans och dessutom är vi alla medvetna om att det snarare blir 10-15% än 50%. Men då blev förhandlingen enklare. Och i slutändan klart lönsammare för mig.

Så jag fick inte testa att vara egen företagare den här gången.