Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 1361 ggr
mans
2006-02-28 10:39
0

Under 5000:-?

Hej!

Min bokföringshjälp säger att alla inköp man gör på sitt EF som understiger 5000 kronor är 100% avdragsgillt första året eftersom det då automatiskt räknas som förbrukningsvara.

Är det nån som kan verifiera att detta stämmer?

Jag är intresserad av att köpa diverse hårdvara till företaget (dator, skärm etc) och som jag förstår det skulle det gå att dra av allt som förbrukningsvara bara varje inköp ligger under gränsen på 5000 kronor?

Är det 5000 ex eller ink Moms som gäller? Var hittar jag information om denna regel från Skatteverket?

Tack på förhand,

/M;

Kaj
2006-02-28 16:06
0

Jag antar att han menar att man tar upp den som en kostnad och inte som en investering. Det skall man göra om en investering understiger 5.000 kr.

Alla kostnader som är hänförbara till företagets verksamhet är alltid avdragsgilla. Dvs köper du utrustning för 1 miljon och kan vevisa att den behövdes för företagets verksamhet (och i paritet med omsättning förståss) så är det avdragsgillt.

Man drar alltid av exkl Moms eftersom momsen redovisas för sig. Momsen är alltid kvittbar mellan ing. och utgående Moms.

AktieTrader
2006-02-28 16:16
0

Jag tror Måns menar att om det är under 5000kr så behöver man inte lägga upp det som avskrivningar utan kan dra av det direkt som en kostnad.

Kaj
2006-02-28 18:07
0

#2, ja det var så jag menade i första stycket i mitt inlägg. Jag tror också det var så han menade.

Pelle
2006-02-28 21:24
0

Vad är det du behöver köpa Mans?

Om det t ex rör sig om datorer och du arbetar som IT-konsult, formgivare mm så kan du få göra direktavskrivningar på betydligt högre belopp än 5000:- under förutsättning att du kan visa på att du i ditt jobb måste byta dator t ex varje år för att kunna leverera till dina kunder.

mans
2006-02-28 23:04
0

#4 Jag har gjort det tidigare, men jag har så enormt låg omsättning de här åren eftersom jag jobbar heltid på annat företag och kör firman som "bisyssla" kan man säga. Och jag vill inte reta draken i onödan. :)

Men summa summarum kan man alltså säga att det stämmer som han sa, och att det är 5000 + Moms som är gränsen för att ta upp något som kostnad och inte investering?

En relaterad fråga: Om mitt EF fakturerar för låt säga 50.000 + Moms under ett år, kan jag ha kostnader som uppgår till, eller till och med överstiger dessa 50.000?

Kaj
2006-03-01 12:49
0

#5, ja det kan du. Kostanaderna ett år har inget med intäkterna att göra egentligen. Det är helt OK att ditt företag går med förlust det är inte olagligt. Däremot måste dina kostander vara relaterade till din verksamhet. Då gäller både omsättning ovh inriktning.

Ex. Du har intäkter inom t ex IT branschen för 50.000 kr. För att bygga och underhålla din verksamhet behöver du kanske köpa en ny server, tillhöranade serverprogramvara, en SQL server licens, en Sharepoint licens (om du nu jobbar med det), utvecklingslicenser mm. Dessa kostander uppgår då till kanske 70.000. Ditt företag gör då en förlust på 20.000 men behövs för att du långsiktigt skall kunna driva din verksamhet.

mans
2006-03-01 12:51
0

Tack för svaren allihopa! Utmärkta, sakliga och lättbegripliga svar!

A-K
2006-03-01 20:04
0

Om jag inte missminner mig är det 5.000 kr inkl Moms som är gränsen mellan inventarie och direkt kostnad. Men det kan variera beroende på bolagets verksamhet.