Starta eget men behöver utbilda mig!
Jag har arbetat som service och installations elektriker sedan jag gick ut gymnasiet. Det är bara 7år sedan men som någon skrev här på sidan så är jag gjord för att vara min egen chef. Allt faller bättre på plats om jag själv får planera. För att kunna driva en Elfirma fullt ut så behövs det kompletterade utbildning och denna kostar ca 40 000:-Rent tekniskt skulle jag kunna driva elfirman på den utbildningen jag har idag men arbetet jag skulle få lov att utföra skulle vara väldigt begränsat.
Jag undrar om dom 40 000.- är avdragsgilla och om jag då kanske skulle starta firman redan nu trots att jag nolltaxerar minst ett år framåt under utbildningstiden.
En fd kollega har kommit längre i planerna men han delar inte gärna med sig om hur han gått tillväga.
Tacksam för hjälp. Jag vill gärna komma igång!
/ Daniel

Om det är utbildning för din proffession så är den avdragsgill. Det betecknas som vidareutbildning för att hålla din kompetens uppe efter marknadens krav
Ok , Det kan man ju säga att det är. Jag får ju jobba med den behörighet jag har idag men ganska begränsat.
tack för svar…. bra sida dethär!