Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 4808 ggr
kredka
0

förvirrad...

hahah, jag har kommit fram till att jag ska ta hand själv om min bokföring…börjar nästan ångra det på en gång ;) men men…har man sagt a får man säga ä ….Jag har fått från skatteverket endast momsdeklaration för december 2011 att betala i februari 2012…men betyder det att jag ska deklarera Moms för januari 2012 i mars 2012? och när får man pengar tillbaka och när måste man betala? om slutsumman på Moms är typ -100 ska man få det tillbaka och om den är + 100 så måste man betala??

Jag vet att det är rena nybörjar frågor men det är bättre att fråga en gång för mycket en för lite…tror jag iaf…

tacksam för förstående svar :blyg:

Välkommen till ferretplanet.se :)

korseett
0

Om du har månadsredovisning så är det precis så. December deklareras i februari och januari i mars osv. Det viktigaste är att din deklaration är inne på SKV för om den inte är det så får du böta. Din betalning för skatt och ev Moms ska helst vara inne senast samma dag men det enda som händer om du inte betalar direkt är att du blir påförd några kronors ränta. Februari är det 13 som gäller.

Står det minus får du tillbaka och står det plus måste du betala.

Och om du inte redan har det så skaffa e-leg och deklarera direkt på SKV´s hemsida

kredka
0

#1 tack så mycket för svar ;) då var jag inte helt ute och cyklade ;)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Torparmor
0

Men du behöver inte vänta till sista dagen för att momsdeklarera. Min verksamhet är säsongsbetonad, varför jag de flesta månader under "icke säsong" får tillbaka Moms. De månader när jag skall ha tillbaka försöker jag deklarera så snart månaden är slut. Då får jag tillbaka pengar mycket snabbare.

Sen är det som Karin skrev allra viktigast att du gör deklarationen i rätt tid. Det kostar 500 kr så fort deklarationsdagen överskrids.

Jag rekommenderar också att deklarera på SKV:s hemsida. Om du brukar få uppkopplingsproblem är det bra att ha någon dags framförhållning.

Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!