Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 915 ggr
Kaj
0

Tips på bästa bokföringsbyrån

Vilkem bokföringsbyrå har ni? vad exakt är det som gör att ni tycker den är så bra?

Själv har jag alltid utnyttjat bokföringshjälp eftersom jag tycker att det finns andra som kan göra detta mycket snabbare än vad jag kan, som kan regler för bokföring, avdrag, deklartion bättre än vad jag kan sätta mig in i. Dessutom kan ju jag vara ute och sälja de timmar jag annars skulle behöva använda till bokföring.
Jag har säkert känat (inkl. de kostnader de tagit) flera tusen per år genom att anlita någon i stället för att försöka sköta det själv.

Ett ex.
För många år sedan drev jag och några kompisar en firma som hyrde ut kökspersonal till restauranger. Det gick inte så bra eftersom de alltid ville ha svart arbetskraft och vi bara ville hyra ut vit arbetskraft. Nåväl vi gick så långt som att vi gjorde en konkurs (på 2.000 kr). Efter ett par år kom jag att tänka på att jag ju hade satsat pengar i denna firma som jag ju hade förlorat men jag hade inte vetskpen om att man ju kunde dra av denna förlust i min deklaration. Så jag frågade min bokföringsfirma om det fanns en möjlighet att göra det nu i stället. De sa direkt att det är inga problem även om det nu gått 3 år. De gjorde en skrivelse till skattemyndigheten och sa att jag ville revidera min tre år gamla privata deklaration. Det gick så klart igenom och jag fick göra ett avdrag på hela förlusten vilket medförde att jag fick tillbaka ca 20.000 kr direkt. Det hade i alla fall inte jag en aning om och den kostnad jag betalar till bokföringsfirman för bl a expertis hälp betalde sig många gånger om, även år framäver.

Karin
0

Jag håller med öven jag jag nu pratar i egen sak. För de klienter som kommit  till oss efter att ha bokfört själva kostar vi ingenting år 1. De avdrag och kostnader som vi hittar åt dem brukar ge mer tillbaka än vad vår faktura är.

Men, men det gäller också att förstå skillnaden mellan en bokföringsbyrå och en redovisningsbyrå. Jag samarbetar med en bokföringsbyrå som också har egna klienter som tar samma arvode per timme som jag gör. Hon har en bokföringsbyrå, den som lämnar sina papper till henne kan vara säker på att allt bli bokfört rätt och riktigt men där slutar också hennes kunskap. När det är dags för bokslut, deklaration, frågeställningar så är det vi som gör detta. Vad hennes klienter missar som våra egna har är direktkontakten med oss som löpande under året kan hjälpa till som bollplank och säga vilka av alla ljusa idéer som man kan genomföra, borde kunna genomföra, inte får genomföra och absolut ska akta sig för att ge sig på.