Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 12118 ggr
johannaG
0

omsättning och resultat!

Jag har en liten dum fråga! :)

Hur kan det vara en så stor skillnad på ett företags omsättning och resultatet?

Jag var inne på allabolag.se och kollade runt lite och såg att det var väldigt vanligt med en hög omsättning, runt 8-10 miljoner och ett lågt resultat, runt 300 000 eller till och med förlust!

Hur går detta ihop? Är det något slags redovisningstrick eller kan det faktiskt vara så att man som butik har så stora omkostnader?

Jag såg också en butik som valde att ta ut höga löner och låta företaget gå med förlust. Varför väljer man att göra på det viset?

Många frågor! :)

korseett
0

Omsättning är det som företaget säljer för dvs alla intäkter. Resultatet är intäkter minus kostnader.

För att utöka det hela så kan ett företag ha minus i resultat, alltså ett underskott, men ändå ha pengar på sitt konto vid räkenskapsårets slut. Samma där är det kostnaderna under året som kan göra så att det står minus

johannaG
0

#1 Men intäkter minus kostnader är väl resultatet?

Om det är minus i bokslutet borde väl kostnaderna ha varit högre än intäkterna alltså har företaget gått med förlust?

Hur går det ihop med att företaget ändå har pengar på kontot?

Svårt detta är! :)

korseett
0

Saldot på kontot är en ögonblicksbild medan resultatet är en översikt för ett visst år. Dagarna före årssaldobeskedet kan företaget fått in pengar eller under året använt pengar från tidigare års vinster som de sparat