Vad tycker du är bästa med att ha ett eget företag
Själv upptäkte jag efter många års anställning i en massa företag att jag faktiskt hade en kunskap som efterfrågades och att jag då som egenföretagare skulle kunna tjäna mer pengar.
Men det viktigaste upptäckte jag först efter det att jag startade mitt företag. Det var att man inte är beroende av någon annan utan man kan själv bestämma över sin tid. För min del var det positivt då jag vissa tider kände att jag ville jobba mer medans andra tider (t ex under sommaren) kände att jag ville jobba lite mindre och ta lite längre semester. Jag fick helt enkelt en jättekick i frihetskänslan

Låter jättehärligt, så vill jag ha det också!!:) Framöver så….

Men Pia, med dina intresseområden och kompetens är jag säker på att du skulle kunna göra dig som en egenföretagare. Största steget är alltid att våga ta det. Vet ej om du är egenföretagare men jag tror du har förutsättningarna

Tack, kaj! Jag hoppas ha det och endera dagen så kanske jag är redo…:)

#0 Ja det är ju mycket det man är ute efter, att få mer frihet.
Jag håller med Kaj i mycket av det han skriver, t ex mer pengar och ökad frihetskänsla (och frihet).
Idag identifieras man i väldigt hög grad med vad man arbetar med. Träffar man nya människor så är ofta en av de första frågorna vad man jobbar med och/eller var man jobbar. Jag tycker att den detaljen är viktig, men jag känner att den ofta glöms bort i detta sammanhang. Jag kunde som anställd i många fall känna att jag inte riktigt kunde vara stolt över att jobba för företaget, d v s att även om jag gillade mina arbetsuppgifter och mina kollegor så kanske jag inte trodde på affärsidén eller att jag tyckte att företaget fått en stämpel som jag inte ville kännas vid.
Lite förenklat så skulle man kunna ta som exempel att man har ett bra jobb med trevliga kollegor, men arbetsplatsen är en porrbutik eller en vapentillverkare. Och eftersom ens jobb trots allt är en del av sin identitet så blir man lite kluven.
Som egen så blir ens företag en förlängning av en själv och man kan skapa ett företag som man är glad att jobba för och som man kan vara stolt över. Jag tycker att det gör mig lyckligare och jag tycker det är en av de stora fördelarna med att driva ett eget företag.
Nackdelen är naturligtvis (om man är egen företagare) firmafesterna… ;-)
/ Tobias
Att man själv kan bestämma över sin tid är inte sant. Som företagare är man beroende av sina kunder och kundens behov styr ens tid. Nu är väl jag kanske i en speciell baranch men fakrum är att Skatteverket aldrig tar semester så Moms och Arbetsgivaravgifter ska in varje månad den 12:e. Anställda ska ha sina löner den 15:e eller den 25:e beroende på företag så hur mycket jag än skulle vilja spela golf den 13:e juni så kan jag inte eftersom jag då sitter med lönerna.
Jag håller också med om att man är mycket friare när man är egen och att man inte alls behöver arbeta lika mycket för att få samma pengar.
Karin, lösningen heter delegera… ;-)
Tom