Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1133 ggr
Angel3
0

Valet och kvalet

Var på skatteverket och pratade om Hobbyverksamhet och då sa hon att jag skulle tänka på att starta företag om jag ska ha ett vinstsyfte.
Men jag får ju tjäna upp till 55 000 kr och det kommer jag inte att göra änsålänge.

Är förvirrad nu hur jag ska göra?????

Ska jag köra som Hobbyverksamhet och se hur mycket jag tjänar först??

korseett
0

likväl som du har Hobbyverksamhet ska du ju föra bok över dina inkomster och utgifter. Det du inte får göra i hobby är att dra momsen. Men du kan starta som Hobbyverksamhet och ser du under året att det kommer att bli mycket intäkter och mycket utgifter då kan du ansöka om F-skatt. Du får då räkna med allt som du först körde som hobby in i företaget så vips kan du lyfta momsen till exempel. Vem kör inte hobby i syfte att få in lite extra pengar, alltså vinstsyfte?

Angel3
0

Jag skriver kvittenser. Men jag är dålig på att lägga dit utgifter.

Vill ju göra mer reklam för mig, men det får jag säkert göra som Hobbyverksamhet oxå.

När ska jag visa skatteverket det jag har tjänat på min Hobbyverksamhet???

korseett
0

på kvittenser för det du säljer ska det inte stå med utgifter utan det är dina inköp och omkostnader som du betalar.

Du deklarerar Hobbyverksamhet i inkomstslaget tjänst på din inkomstskattedeklaration. Det som du gör i år deklareras för nästa år. Det finns särskilda hjälpblanketter till det.

Ja du får reklama hur mycket som helst

Angel3
0

Skrev tokigt, menade ju att jag inte lägger dit kvitton för det jag köper som tex ljus och hemsida.

Tack så mycket Korseett!

FotoAlle
1

Det finns ett par viktiga saker att tänka på när det gäller Hobbyverksamhet.

Hobbyverksamhet kan du använda om följande kriterier är uppfyllda,

• du utövar på din fritid
  • inte är din huvudsakliga försörjning
  • du gör utan vinstsyfte.

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/fundera/hobby-eller-foretag

Angel3
0

Tack för länken FotoAlle!

FotoAlle
0

Varsågod Angel3