Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1422 ggr
[mysvensk]
2012-03-05 22:17
0

Företagsstart

Jag håller på att starta upp ett litet företag just nu och har lite frågor.

Är bokförings och budgetprogram nödvändiga för Enskild firma när man inte omsätter större summor? Funkar excel eller motsvarande?

Hur fungerar det med fakturor?

Om jag har en summa pengar privat som jag kan tänka mig att använda i företaget men utan att låsa dem, kan jag överföra dem dit vid behov?

Är det samma sak med företag som privat att om inkomsterna överstiger den preliminära uträkningen blir det inget annat än restskatt?

korseett
2012-03-06 07:46
1

1. Nej ett bokföringsprogram behövs inte men klart att det underlättar. Du kan föra bok som man gjorde förr. Men kom ihåg att det inte räcker med att visa utgifter och inkomster som plus och minus på kontot utan du ska göra en dubbel bokföring dvs fördela inkomster, utgifter och Moms på konton/kolumner. Excel är inte bra för du får inte ändra i en bokföring på annat sätt än att stryka över och hänvisa till en rättelse.

2. Fakturor finns färdiga fakturablock att köpa så där kan du slippa att göra egna.

3. Om du använder egna pengar i företaget så bokförs pengarna som egen insättning. Likaså om du tar ut pengar så bokför du som eget uttag. Använder du en bokföringsbok kallar du kontot eget kapital

4. Jag tror inte jag förstår vad du menar där? Men du har två skatter att ta hänsyn till. Dels Moms och sedan inkomstskatt på din vinst. En periods Moms räknas ut som att all utgiftsmoms dras från all intäktsmoms. Blir det plus får du betala in och blir det minus får du tillbaka. Skatt på vinsten görs vid den årliga inkomstdeklarationen

signemo
2012-03-10 21:23
0

Beträffande innehållet i en faktura  finns det bra information på skatteverkets hemsida

Var rädda om varandra