Fallgropar i shopen ?
Vad är dom saker man bör tänka på när man startar webshop?
Det jag har märkt är :
* Frakten : Jag har vägt allt framtills nu för att ge en rättvis frakt till min kund.
* Nya saker : Jag tycker att man hela tiden ska hitta nytt att ge kunden.
Något som du har märkt?
Här en "man" i sina bästa år.
Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se
Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se
Första som faller mig på tankarna är bra reklam - man måste synas så att folk vet att just den butik finns
sedan tänker jag på service: man måste ha bra kontakt med kunder och skicka varor relativt snabbt så att kunden blir nöjd :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
Där kan jag berätta en rolig sak.
Jag skickar inget förrän varan är betald.
Hade en som beställde några saker.
ca 1h efter beställning skickade jag fakturan till kund.
Dagen efter mailar kunden o tycker att det tar för långtid för mig att skcika sakerna.
Problemet är att han inte betalt varan ju ;)
hahahha har samma problem ibland ;) jag blev mycket försiktig då på början skickade jag varor tillsammans med fakturan och då en gång en gubbe hörde av sig att han fick varor men att *dem kom trasiga* då svarade jag att han kan reklamera varan och måste skicka den tillbaka så får han pengar tillbaka - han har aldrig skickat varan, aldrig betalat fakturan och försvann… efter det bestämmde jag mig att skicka varor efter jag har fått betalt men det skapar missförstånd ibland också ;)
Ja jag har oxå 2 st som kommer gå till kronofogden inom kort
Tydlighet är väldigt viktigt. Det ska tydligt framgå på sidan vad för köp-, frakt-, leverans- och reklamationsvillkor som gäller. Även när en beställning har gjorts ska det tydligt framgå i bekräftelsemailet vad villkoren är.
Samma gäller varorna. Jag verkligen avskyr webbutiker där ägarna inte brytt sig om att specificera sina produkter mer än någon enstaka rad och sedan utgår från att hen själv ska lista ut resten utifrån bilden. Eller bara har en och samma samlingsbild för flera olika produkter. Jag tycker att minst en produktbild ska vara fri från andra produkter så att hen är säker på vad det är för produkt det gäller.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ja, så vi kan skriva här att man måste försöka ge ett bra service men ändå vara försiktig och skydda sig för att det finns oärliga människor som man som säljare kan ståtta på också :)
Att synas är viktigt när kunderna söker efter dina produkter så klart, men också att webbshopen är användarvänlig (för att beställa en produkt eller få tag i rätt information ska man inte behöva klicka mer än tre gånger).
Tänk dig att du går in i en vanlig affär och vad du vill uppleva där. Du vill antagligen att det ska vara lätt att hitta den produkt du letar efter (tydliga skyltar), få hjälp om du vill när du vill och det ska inte vara några problem att betala. Alla produkter ska ha en tydlig innehållsförteckning så klart… osv osv.
En väl utförd sökmotoroptimering (titels, meta-desciptions, rubriker och nyckelord i texter, samt inlänkningar m.m) av huvudsidor och produktsidor samt annonsering med Google Adwords (annonser som leder till relevanta landningssidor) är något som kan ge stor effekt.
Jag tycker det är viktigt att det går snabbt. Varorna skickas om möjligt samma dag. Vi har avtal med Klarna, så jag får mina pengar i vilket fall. Helt klart värt det. Många gånger har kunderna varan nästföljaden dag. Vilket jag tror uppskattas.
Det ska va lätt att reklamera. Jag trolla gärna med knäna för kunden. Bättre att dom får behålla den trasiga varan (skickar bild), än att dom ska skicka tillbaka den och jag ska skicka en ny. Blir bara en massa extra kostnader. Tänk ett trimbord på 20kg som ska tillbaka = frakt, sen ska du skicka ett nytt till kunden = ny frakt. Blir onödigt dyrt.. =/
Hemsidan ska va lätt att hitta på, tilltaladnde. Och detta är ju svårt, för alla tycker ju olika. Den ska också va lättladdad tycker jag, Inte massa onödigt skit som drar ner hastigheten på sidan.
Jag har upptäckt att kunder gillar snabbkassor. Där dom slipper logga in för att få beställa, dom slipper logga in för att få reda på frakt, mm.
Sen så klart.. SYNAS! Kom högt på google, det lönar sig.. =)
Vad säger din leverantör om att dom inte får tbx den trasiga varan?
Nöjer dom sig med en bild?
#9 det beror nog vilket avtal man har med sin leverantör, betalar du för varor i efterskott så visst vill dem ha en trasig vara tillbaka (den vill man inte ju betala för) men väljer man att betala i förskott så kan man strunta i att få varan tillbaka, kan jag tänka mig.
Jag har varit i branchen i många många år. Det är inte många som behöver varan. Dom litar på mig. Jag reklamerar inte i onödan. =)
Jag betalar alltid i efterskott. Alltså mot faktura. Inga leverantörer som tar förskottsbet.
#11 du kan väl inte påstå att inga leverantörer tar förskott?? skulle låta bättre om du skrev att ingen av dina leverantörer tar förskott ;)
Ja men jag pratar ju utifrån mig, därför jag skrev som jag gjorde. Men du har helt rätt. Klart det säkert finns leverantörer som tar förskott..