Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 7696 ggr
Salander
0

Ni med webshop

Jag har planer på att ev starta webshop till sommaren/hösten. Är nu nyfiken på att höra erfarenheter från er som har webshop redan. Hur mycket jobb/tid lägger ni ner på eran webshop varje månad? Vad för typ av produkter säljer ni och hur mycket tjänar ni en "normal" månad? Eller är det väldigt varierat från månad till månad? (beror väl såklart på vilken typ av produkter man säljer)

Vilken betalningsmetod är populärast på din webshop? Kortbetalning, faktura, förskottsbetalning, postförskott? 

Vilken är den bästa "plattformen" att lägga sin webshop på? Har sett både dyra, billiga och gratis alternativ där man kan bygga sin egen shop, svårt att veta vad som är bra när man är ny på området… Mottager gärna tips på vad man bör använda sig av!

Jag är som sagt intresserad av att få veta det mesta om hur det är att driva webshop. Min tanke är att ha det som ett extrajobb. Jag tycker det är kul att ta emot beställningar, paketera, skicka iväg osv så jag tror det är något som kommer kunna passa mig. Har lite ideér på vad jag vill sälja, så nu handlar det om att lära sig hur allt runt omkring funkar och vad man kan förvänta sig av att ha egen webshop:)

Tacksam för svar och tips :)

Reptile-Lovers
0

Hej vi har en shop.

www.textalk.se använder vi.

Lätt att ha o göra med.

priset , ja du det beror lite på.

Men gillar denna o orkar inte leta runt för att hitta den billigaste.

vad man tjänar ja du det vet man aldrig.

Lite beror på vad du ska sälja o vad dina påslag kommer vara.

Betalning: Vi kör payson,paypal o förskott just nu.

Lite svar fick du men inte så mkt kanske

Men vår sida ser du här :

www.petoutlet.se

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Salander
0

Tack för svar! Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter!

kredka
0

Jag kör en utländsk server och hosting så där kan jag inte vara mycket till hjälp ;) lite mer jobb då man måste skriva språket själv men vinner i längden på utseende, möjligheter samt jätte bra back-up 24/7 hela året runt ;)

betalning som gäller här är bankförskott, paypal samt kontant betalning vid personlig avhämtning av varor - den mest populära betalsätt bland kunder är bankförskott.

vad man tjänar är lite svårt att avgöra - speciellt om man väljer att finansiera sin verksamhet av egna pengar och inte någon lån då oftast måste man jobba extra på annat ställe och ekonomin kan trassla sig ihop ;)

Hur din butik kommer att gå beror på jätte många faktorer som du måste räkna in : först vad vill du sälja, sen måste du ha eller verkligen unika produkter som folk vill ha och är villiga att betala för eller måste du ha priser som lockar dina kunder - för att få bra priser måste du hitta bra leverantörer samt beställa en viss mängd produkter för att erhålla rabatter, sedan kommer frågan om reklam kör du med webbutik så måste du synas i webben genom positionering i tex google, annonsering osv och det kan kosta rätt mycket pengar - utan bra reklam kan du lika gärna strunta i att starta något överhuvudtaget. Till slut så alltid finns *fattiga* och *feta* månader - beroende på hur dina kunders ekonomin ser ut för tillfället, sommaren brukar vara rätt dött tid då dem flesta åker på semester osv…

här kan du kika in i min butik:

www.ferretplanet.se

Välkommen till ferretplanet.se :)

Salander
0

#3 Tack för ditt svar och dina tips!  :)

Frida
0

Har använt mig av Jetshop i fyra år nu och det fungerar väl rätt ok (finns olika nivåer/prisklasser). Problemet med Jetshop i mitt fall är att jag inte riktigt kan styra layout och sådant som jag själv vill utan att gå via dem och därför betala extra för det.

Håller på att prova OpenCart som är ett gratis webshopverktyg som hen lägger på en egen server eller hos ett webhotell (jag har mitt hos Loopia). Än så länge är jag nöjd med OpenCart för jag kan ändra precis vad jag vill eftersom jag har tillgång till ALLA filer som bygger sidan. Så är det något jag inte tycker om är det bara att gå in och pilla lite i respektive fil. Återstår dock att se hur väl det fungerar in action.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Salander
0

#5 OpenCart lät intressant, har inte hört talas om det, kanske kan vara något att kolla närmare på sen när det är dags att starta upp något:)

jj11
3

jag använder mig av Jethsop, sen lite mer än 1 år tillbaka. Jag är jätte nöjd, dock håller jag med Frida. Man kan inte riktigt göra som man vill utan att betala extra. Dock är den väldigt lätt att jobba med.

Jag har klarna, faktura och delbet. Plus direktbet. med kort. Jag ser stora skillnader på när dom använder vad. Till jul va det mycket faktura, precis när lönen kommer är det mycket direktbet. Med Klarna slipper jag oroa mig för om kund betalar eller ej. Jag får mina pengar ändå. =)

Vi satt ett lågt mål på hemsidan första året. Att sälja för 10000:- per månad. Redan andra månaden slog jag detta med råge! För 10000:- i månade betalade hemsidan och varorna sig själv. Men det blev inget över.. Så att slå det så fort va ju bara att tacka och ta emot.. =)

Jag säljer djurart. och jobbar med väldigt låg marginal för branchen.

BARFmycat
0

Vad heter din leverantör av webshopen?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

kredka
0

#8 jag kör med home.pl :D

BARFmycat
0

Kan du polska?

kredka
0

#10 jag kommer från Polen :D

BARFmycat
0

Aha, det går bort för en annan som inte kan polska i alla fall xD

byCelina
0

Kör också med textalk, har funkat jättebra för mig! Under min personliga beskrivning hittar du adressen om du vill kolla in designen. Glad

BARFmycat
0

Jättefin webshop!

byCelina
0

#14 Tack så mycket! Är faktiskt min sambo som gjort designen. Han är min klippa. ;)

MichaelaL
0

Jag har precis startat upp min webshop, och har den hos storedo.com :) Relativt nöjd med den!

http://smyckenavmichaela.se
Adressen hos storedo, om man inte har egen webadress är http://namnduväljer.storedo.com

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Salander
0

Tack för alla tips :) Nu vet jag lite mer om vad man bör satsa på och inte :)