Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 5655 ggr
[Eraj]
0

Bli återförsäljare

Hej! Har just hittat hit och är i planeringsstadiet för e-butik. Jag har just hittat en grossist-hemsida som säljer produkter från Thomas Sabo. Vad jag förstår är det bara att klicka i hur många man vill ha och göra en beställning?!

Jag förstår inte riktigt - kan vem som helst som har ett företag köpa in hans produkter? Det låter ju väldigt konstigt tycker jag. Vore tacksam om någon kunde reda ut det här för mig. :)

Frida
0

Vad är det för sida? Svårt att svara utan att veta vilken det handlar om. Sen är det så att vissa är väldigt bestämda med vem som får handla eller ej medan andra gladeligen tar emot nya kunder.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[Eraj]
0

http://www.lwsale.com/ där är sidan jag tittade på. :)

Frida
0

Svårt att säga eftersom de inte ens har lagt upp några villkor eller liknande på sidan som för övrigt saknar en massa information som är vital. De verkar dessutom byta domän varje år. Men sajter från Kina brukar ju inte vara kända för att vara särskilt bra och deras villkor kan skilja sig jättemycket sinsemellan.

Det verkar som att det bara är att shoppa på. Men jag hade inte handlat därifrån, inte i nuläget i alla fall. Ta kontakt med dem om inte annat och fråga om frakt, köpvillkor etc.

Du kan ju även observera att de har produkter som lades till i sortimentet i "februari 2014"…

Värdinna på Fantasy

[Eraj]
0

Jag ska självklart titta efter noga om jag ska beställa, det jag var mest nyfiken på var om man får göra så. Är det så här det går till? 

Har man ett företag och tänker "Nu ska jag nog bli återförsäljare för Thomas Sabo", så söker man på Thomas Salo wholesale och sen är det bara att beställa om det ser bra ut?

Jag har ingen aning för detta är helt nytt för mig, men jag tänkte att det kanske var lite hårdare regler än så… Hur går folk tillväga när de skaffar leverantörer? :) Vad ska man tänka på? Vad får man absolut inte göra?

Väldigt tacksam för svar, jag badar i frågetecken känns det som.

Frida
0

Hen googlar och letar på grossistsajter och sen är det bara att kolla om hen får handla av de grossister hen hittar. Vissa är som sagt väldigt bestämda med vem som säljer sakerna till konsument (det där med image är känsligt) eller har villkor som att hen måste handla för en viss summa varje gång eller under en bestämd tidsperiod osv. Andra tar emot även mindre och sporadiska beställningar. Så det är alltid viktigt att kolla upp villkoren.

Däremot när du köper saker från Kina och liknande så bör du ha i åtanke - är det verkligen originalet du köper eller kopior som du sedan kan bli åtalad för att ha sålt som äkta?

Värdinna på Fantasy

[Eraj]
0

Tack så mycket för svaret! Jag återkommer väl, det känns som det kommer ploppa upp en och annan fråga :) Tack så mycket!

[Eraj]
0

Hur vet man vilka sidor på internet som vänder sig mot konsumenter och vilka som vänder sig till företag? Spelar det någon roll som företagare vilka sidor man köper av?

Om man som företag beställer produkter från en sida riktad till konsumenter, tas momsen bort automatiskt då eller hur funkar det? :)

mariatingsund
0

Momsen tas inte bort automatiskt, utan du måste betala det, och sedan är du skyldig med mellanskillnaden av inkommande o utgående Moms till skatteverket. (förutom skatt på inkomst) Du måste välja grossister så du vet att du kan sälja sakerna med rejält påslag. Eftersom du hade startat internetbutik, de förväntas sälja billigare eftersom de inte har en fysisk butiks omkostnader. Fysiska butiker lägger på 100 %. Dvs om något kostar 100 Kr exkl Moms, 125 inkl.moms från grossist, då kostar samma vara 250 Kr i butik till konsument.

Mitt tips är att gå till en fackmässa, t.ex. Formex, det är två gånger om året, januari o september i Sthlm. Där möter du grossister med bra priser, och kan göra beställningar där. Men du bör veta att det inte alls så enkelt med internetförsäljning, bara för att du har en sida och varor på lagret, är inte alls säkert att beställningar strömmar in.

De flesta grossisterhar inte ens hemsida, eller har dem, då ser du inte priserna. Om du ska se priserna, måste du be om inloggningsuppgifter så de registrerar dig som återförsäljare.

Och köp i herrans namn inte ditt lager för konsumentpriser, du kan aldrig lägga på så mycket och sälja i en internetbutik så du går med vinst. Annars har inte företagandet något syfte om du inte kan gå med vinst.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Reptile-Lovers
0

Har du ingen aning vilken inriktning du ska ha ?

Sådant bör man oxå tänka på tycker jag i alla fall

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se