Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2352 ggr
korseett
2012-03-28 07:52
0

Deklarationer

Ja nu börjas det. Årets deklarationer ska skrivas och inlämnas. En del sitter med det själv och andra tar hjälp.

Nytt för i år är om du som företagare lämnar in på e-leg så får du även pengarna tidigare. Inte så dumt att slippa vänta till december om det finns pengar att hämta. Jag har säkert det men nästa år lär det inte bli så för jag har från i år fått F-skatten justerad

Så hur gör du? tar du hjälp eller fxar du deklarationen själv?

KeramikeniSkredsvik
2012-03-28 09:18
0

Jag tar hjälp med deklarationen. Min redovisningskonsult kollar samtidigt igenom min bokföring så att jag inte gjort något fel någonstans, det känns tryggt.

/Sofia

MichaelaL
2012-03-28 15:34
0

Då jag har helt nystartat företag, ett par veckor gammalt, så är det än så länge inget för mig. Men till nästa år tror jag, att jag tänker ta hjälp.

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

kredka
2012-03-30 12:26
0

Det som jag upplever är lite jobbigt med e-deklaration för Enskild firma är att man måste fylla i så mycket att jag tappade mig bort lite, på pappers deklaration för mig är det bara 3 värden som jag måste fylla i och skicka tillbaka…men då jag har FA sedel och på min A sedel har jag pengar att hämta så vill jag visst deklarera genom internet…dock tycker att dem gjorde det onödigt krångligt….som tur är så hela året var det revisor som höll på med min bokföring så jag måste bara hitta dem rätta siffror bland alla papper

Välkommen till ferretplanet.se :)

mariatingsund
2012-04-01 08:24
0

Förra året tyckte jag också att e-deklarationen var mycket krångligt, dessutom fyllde jag i alla siffror som på pappret och fick annat resultat där, det fanns inte med rubriker som på pappret
Förvånad

Så det blir att lämna in deklarationen på papper. Jag har redan varit hos revisorn i fredags, (fick pappren i onsdags), hon brukar hjälpa mig med eget kapital som ju brukar krångla med procentsatser samt avdrag mm. Vi är alltid färdiga på en halvtimme eftersom jag bokför allt och korrekt. Hennes program gör det hela så enkelt, så det vore dumt att avstå från den hjälpen.

Däremot så tjänade jag så pass bättre under förra året så jag har en hel del restskatt att betala, men eftersom jag såg det varje månad så la jag undan till skatt istf att höja preliminärskatt-beloppet.  

Känns skönt att vara färdig och trygg :-)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Frida
2012-04-08 21:12
0

Jag sitter med min personliga deklaration nu (företagets deklaration tas om hand på annat håll). Tyckte inte det verkade så konstigt alls, var ju bara en extra bilaga - tills jag kom till avsnittet om gränsbelopp. Så nu sitter jag här och kliar mig i huvudet och förstår mest ingenting Tungan ute

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

korseett
2012-04-08 21:21
0

gränsbelopp? I vilket sammanhang då? Det gränsbeloppet jag tänker på har med utdelning i aktiebolag att göra

Frida
2012-04-08 21:49
0

Ja precis, nytt för i år för mig är ju att jag är delägare i ett (fåmans-) aktiebolag och måste skicka in blankett K10. Men det har löst sig nu. Skatteverket var så snälla att de räknat ut beloppet åt mig, ska bara kontrollera det på tisdag också innan jag skickar in.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

korseett
2012-04-09 09:27
0

så bra att det löste sig