Sälja till företag, pris?
Jag har blivit kontaktad av inredningsbutiker som vill handa av mig, hur mycket bättre pris borde/ska jag ge? Tycker detta är jättesvårt och ber om hjälp/förslag/tips.
Jag säljer inredningsprodukter, egentillverkade och har fått förfrågningar från inredningsbutiker. Exempel på sånt jag säljer;
Ljushyllor 100 kr styck
Små tavlor 65/50 kr styck
Tyghjärtan 29 kr styck
Mätstickor 200 kr styck
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Först säger jag grattis! Härligt när det utvecklar sig så. Jag är ingen expert på det här men om du ska sälja till butiker, har du koll på hur mycket de vill ta in och om du hinner tillverka varorna i tid till leverans? Sen priset- ditt tillverkningspris per enhet får du räkna ut och så tar du även med priset för ditt arbete. Jag hoppas att du idag tar ut så det täcker den kostnaden och en vinst. En butik dubblar ofta inköpspriset och har som sitt ut-pris. Nu finns säkert flera kunniga inom detta som kan hjälpa till att svara och komma med råd Lycka till!

Det ser ut som om du pressade priserna ordentligt redan. Om butikerna varit intresserade, då ska du stå på dig och sälj det för så mycket så du har vinst på det. Annars är det ingen vits. För om du sedan får efterbeställning på 100 st, står du där och gråter att du jobbar gratis.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
En revisor sa till mig en gång att 35% marginal är vad man bör ha som grossist. Sen är det så klart svårt när man gör varan själv.
Vad kostar det dig i tid att göra en vis sak. Hur mycket bör du ha i timlön? Tror det finns en bra uträknare på verksamt.
Det är inte så lätt att räkna på vad man borde ta ut… Först är det svårt att inte glömma en del arbetsmoment (bokföring, utvecklingsarbetet med att hitta på nya modeller, städning, marknadsföring, leveranser o.s.v. är saker man typiskt glömmer). Lätt hänt att man bara räknar tiden när man effektivt sitter o tillverkar én pryl och vad matrial och verktyg kostar. Om man lyckas räkna in allt som tar tid i tidsåtgånfgen för én pryl och utgår från att man efter Moms + skatt ska få ut en medelsvenssonlön….så kommer man antagligen fram till en summa som är helt omöjlig att ta ut. Tyvärr dom allra flesta konsthantverkares verklighet (undantag finns).
Om jag räknar på ovanstående sätt då kommer jag t.ex. fram till att en av mina tekoppar (handgjort och bränt i vedeldat saltugn) skulle kosta 400 kr (till mig). En butik lägger typiskt på 100% + Moms. Alltså skulle det i slutändan bli en tekopp som kostade 1000 kr i butik. Och det får man knappast. Vekligehtens prissättning går därför istället till så att jag kikar runt på priser på jämförbara produkter. Ved/saltbrända tekoppar storlek large kostar i konsthantverksbutiker från 200 kr i provinsen, från ca 275 i storstäderna, ca 300 kr i Danmark, ca 400-500 kr i Norge. Utifrån existerande priser har jag försökt lägga mig rimligt. D.v.s. inte under de som redan finns (oavsett att dessa hantverkar är mer erfarna och ibland skickligare än jag) därför att om varje ny som kommer ut på marknaden lägger sina priser lite under de som redan finns, då bidrar man förstås till att bibehålla det låga prisläget. Sen jobbar man bredvid för att få mat på bordet och kläder till barnen.
Nu utgick jag från att du som jag gör konsthantverk som tar tid. om det inte är så utan tvärtom att dina produkter är snabba att göra och lätt går att göra många av på kort tid, då är det förstås anorlunda, då kanske det funkar att få ut en lön.
Om det enbart är en hobby för dig och du mest tycker det är kul att nån vill köpa av dig, så tänk änddå på att inte bidra till att sänka priserna.
Jag är oxå keramiker..Men jag drejar en mugg under minuten …och kan dreja ett hundratal beskicka och hänkla på 2 arbetsdagar. jag grossar dessa för 60-80:- st ,.sen lägger återförsäljaren på det den tycker att den behöver allt ifrån 2,5-4,0..
Tycker du ska ta tid på det du gör samt räkna ut exakt materialkostnad
Det du tar till kund ska man kunna ta halva priset till någon som ska sälja det vidare .. du ska tjäna på det!
Är det stora volymer kan jag krypa ytterligare utan problem ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#5 Jo. du är garanterad snabbare än mig på att dreja, men själva drejningen tar för mig också bara några få minuter. Det är allt det andra man glömmer att räkna in som tar största delen av tiden. Stora skillnaden i tid mellan dina o mina muggar är inte drejningen utan bränningen. Det mesta jag testat dreja och hänkla på två arbetsdagar är 64 halvliters temuggar :-) De fyller sen ca 1/4 av ugnen. en bränning tar (sättning 12 timmar, bränning 12 timmar, utplock+rengörning mm 12 timmar, kapa+klyva 1 kubik ved 2 timmar). Sen är det betydligt större svinn vid ved/saltbränning än i en elugn.
Sen ska det bokföras (eller betalas för den tjänsten), städas i verkstan, packas leveranser, stås på mässor/marknader, köpas marknadsföringsmatrial, förpackningsmatiral, köras bil…, bytas slingor i ugnen, köpas in råmatrial. All den tiden och kostnaderna ska också täckas in av priset på koppen, inte bara de 3 minuter den kanske tar att dreja o hänkla om man är snabb på det.
#6 Javisst är allt omkring arbete eller annan spilltid en kostnad (även den tid det tar att röka en cigarett) men det är väl upp till var och en att lägga mer tid än man behöver på en produkt . Men jag räknar att min tid jag får betalt för är 300-350:- /timme..
Jag trycker på en knapp när jag startar min ugn och en bränning är inte så dyr ..Tillvägagångssättet väljer man själv och då får man väl se om det går att sälja denna mugg för dubbla pengarna som är vedbränd .Allt handlar om kundens kunskaper om värdet.
#7 Visst är det så.
Jo för dubbla priset (mot dom billigaste elugnsbakade) går det att sälja den vedbrända, men inte går det att sälja den för det den skulle behöva kosta för att få ut en Svenssonlön efter skatt.
Hur många timmar i veckan räknar du att du får 300-350 kronor i timmen för och hur många timmar jobbar du gratis?
Jag gör ju inte jämt muggar
Det går väl inte egentligen att säga exakt timpenning då man kanske sitter och gör fat en dag à 5000:- stycket nästa dag drejar 30 kannor à 800:- stycket osv osv..men omsätter man ca 1,2-1,5 miljoner så klarar man sig rätt bra..Ingen läkarlön men jag klagar inte för yrket är fritt och jag gör med min tid som jag vill..
Det man förlorara på karusellen tar man igen på gungorna..
Jag har oxå 2 butiker som ska skötas och där säljer vi ju varje dag direkt till kund och då är det inga grosspriser! 
Egentligen handlar mycket om vad du har för kringkostnader ..Hyra , lån ,försäkringar osv..
Hoppas vi inte kapade tråden fäör mycket här men man kan i alla fall få en bild om hur vi resonerar även om det är olika..
Visst om man kommer upp över miljonen skulle jag också lätt klara mig på det. Om jag kom upp i 400 000 brutto skulle jag kunna t ut 10 000 i månaden efter skatt och det skulle räcka för mig.
Men menar du att det är omsä'ttningen på din egentillverkade keramik som är så stor eller är det omsättningen i dina butiker totalt inklusive diverse inköpta varor?
Jag har varken lån eller hyra (eller försäkring
). Min i särklass största kostnad är försäljningskostnader eftersom jag inte har någon egen butik. Komission och månadsavgifter, marknadsavgifter, bilkostnader. Dessa poster tillsammans äter upp halva min bruttointäkt. Sen har jag ett halvtidsjobb som försåts innebär färre dagar att jobba med företaget i.
Pyromanen- se till att försäkra dig! Du ångrar den dagen det händer något.
För övrigt tycker jag det är en intressant diskussion hur man ser på tillverkningskostnaden och hur olika preferenserna kan se ut
#11, jo, det är på g med försäkring! Har hidtills hållit till i ett mycket enkelt utrymme i ett gammalt uthus, ingen butik och alldrig haft lagar av nån storlek hemma heller. men nu håller jag på o bygger min "drömverkstad" och kommer utöka min tillverkning och ska sjäölvklart försäkra mitt företag.
#10 självklart är det den totala omsättningen ..Jag har inte så mycket inköpt längre kanske 5-10% utgör inköpta prylar typ lite ljus och annat..Te och kaffe är oxå med i omsättningen men utgör även den en liten del..Det mesta är keramiken..
400 000:- låter inte mycket i mina öron då du har skatt och sociala avgifter som ska betalas oxå..
. Din drömverkstad kan ju inte varit gratis att bygga så den kommer bli en kostnad..Satsningar kostar men satsar man inte så vet man inte om det går ..
Sen kan jag säga att försäkringen har varit jätteviktig för mig då vi har fått ugnen sönderslagen i en flytt och jag hade verksamheten stod still i 6 veckor under bästa säsongen förra året där gick avbrottsförsäkringen in .Sen hade vi ett inbrott i fabruari där det stals och slogs sönder en massa ..Hade jag inte haft försäkringen i dessa fall så hade jag inte varit keramiker idag..
OK, jag trodde du hade massa annat än keramik i din butik.. men det kanske var innan du flyttade
. Kul att det går att sälja såpass mycket keramik, det inger ju lite hopp
.
Verkstan kommer kosta en slant, men jag bygger den med hopsparade pengar, så det blir inga lån som tur är. Och den är en nödvändighet för att kunna tillverka mer. Ifjol var jag tvungen att säga nej till två olika butiker som ville köpa in - helt enkelt för att jag inte hade något att sälja.
Ska komma förbi nångång o se din butik! Har bara passerat Krhmn ett par gångar sedan du flyttade hitåt, och båda gångarna haft tider att passa… men nångång ska det bli!
Det har jag missat att du blivit värmlänning abbis! Ska passa på jag med och besöka dig när jag har vägarna förbi
#14 & 15 ni är såååå väölkomna. Till fastingen i slutet av maj öppnar vi vårt special café..