Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 6601 ggr
Ylva-Li
0

Kostnad att starta?

Hej på er!
Hoppas kunna starta eget företag inom en snar framtid. Försökte googla men hittade inte. Vet att jag sett det förut. Vad kostar det att starta upp ett företag? Jag tror inte jag behöver ett unikt namn, eller hur man ska säga, så den kostnaden går ju bort.
Har för mig att det är runt en 1000-1500kr för att registrera ett företag?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

korseett
1

det kostar inget att starta ett företag det är bara om du ska registrera ditt företagsnamn och de priserna finner du på Bolagsverkets hemsida

Ylva-Li
0

Ah ok! Toppen! Tror inte jag behöver ett företagsnamn. Kommer jobba som fotograf. 
Hm, vad kallar man det då? Kikar i listan på bolagsverkets hemsida. Enskild firma är det närmaste jag hittar men det kostar så kan inte vara det?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Emea67
0

Enskild firma kostar ingenting att starta. Vad som kostar är om du vill registrera ett namn hos bolagsverket.

Ylva-Li
0

Hm ok. Då är det nog bara jag som är förvirrad över texten på sidan. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

mialycktman
0

och hittar du ett namn som du betalar för så gäller det bara i en kommun, sen får du betala för alla andra kommuner ……….det kan bli dyrt.

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

korseett
0

nej det är fel #5 det gäller i ett län, men bara om det är Enskild firma. Ett AB gäller namnet i hela Sverige

KimE
1

Du måste bara f skatt och det söker du hos skatteverket.

MajaL
0

Då måste jag slänga in en fråga! Om man väljer att skicka in en blankett istället för att använda Internet när man registrerar (enskild näringsidkare). Det är ju så att det står något längst ner på blanketten om inbetalad registreringsavgift. Vad gäller då det?

Kika på bolagsverkets blankett…

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

korseett
0

det är bara en handläggningsavgift oavsett vilket sätt du använder har jag för mig. Däremot olika priser för olika ärenden

MajaL
0

Aha. Men hur får man veta kostnaden som man ska betala in?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

korseett
0

det finns en prislista på Bolagsverkets hemsida

MajaL
0

Aha! Den hade jag missat. Skäms

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
0

Oj, betydligt billigare via Internet!

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Angel3
0

Kan jag registrera mig hos Bolagsverket fast min fa-skattesedel inte är klar??

Vilka mer fördelar är det att skriva in sig hos Bolagsverket??
Syns jag mer då på internet?

Emea67
2

Man måste väl registrera sig hos bolagsverket?

Nackdelen är att försäljare får tag på ditt telefonummer och kommer att ringa och sälja på dig olika tjänster!!! Kom ihåg att som företagare har du inga ångerveckor och de finns bedragare!!!!!! Tänk även så när det kommer till fakturor att du inte blir lurad av bluff fakturor!!

MajaL
0

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se