21 år, starta egen affär?
Hej, jag fyller 21 år imorgon och har snart läst klart mitt första år på min lärarutbildning. Jag har varit ute på praktik och det var roligt och jag trivdes. Men på senare tid har jag börjat fundera på vad jag verkligen vill med mitt liv. 4 års utbildning är lång och om det inte är min stora dröm så börjar jag tvivla på om jag ska fortsätta.
Det jag sitter och tänker på nu är att starta en egen djuraffär, jag har redan ett tydligt koncept klart för djuraffären, den kommer vara väldigt unik jämfört med andra djuraffärer och kommer sticka ut från mängden. Samtidigt tror jag på det, att det är vad som efterfrågas etc.
MEN jag vet ingenting om att starta eget, finns dock en kurs på universitetet som jag isåfall ska gå först.
Men kan jag som 21 åring, utan utbildning eller jobb klara av att starta upp en butik? Hur mycket kan man få i starta eget bidrag?
Om jag hade gjort min idé så hade jag haft ett väldigt roligt jobb, eftersom jag brinner verkligen för detta koncept som jag kommit på och jag älskar djur. Jag vet att jag kommer få lite fritid, om ingen alls i början.
Kan någon ge mig tips, kan en 21 åring klara detta? eller är det bra om jag går klart min utbildning. Om jag gör det, så kommer jag typ göra det enbart för att tjäna pengar och spara undan för att få testa starta upp min drömaffär.
Berätta hur allt går till, speciellt det ekonomiska.
Kika på verksamt.se, där finns massor av nyttigt att läsa!
I övrigt tycker jag inte du ska hakaupp dig på din ålder. Jag är 20 (i september) och planerar att starta eget som skribent/författare/frilansare. Med FA-sedel. Go for it om du är typen som skulle klara det! 
Tack för tipset, ska gå in på hemsidan du tipsade om :)

Ålder ser inte jag som ett problem, men däremot så verkar det väldigt svårt att få djuraffärer att gå runt, om man inte tillhör de större kedjorna. (Till och med större djuraffärer med mycket kunder får ju slå igen, nu i vår en av de största i Göteborg)
En bekant till mig köpte en djuraffär ihop med en annan tjej och drev den ett tag, men till slut gick det inte ihop, konkurensen var för stor. Det är en väldigt tuff marknad.
Webshop med djurgrejer fungerar nog bättre tror jag, då behöver man ju inte starta med en lika stor investering och om den går bra skulle man kunna utöka till en fysisk butik med.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#3 Kan inte vara ännu svårare med en butik på nätet?
Men visst det är ju tråkigt om det är sån hård konkurrens. Men här i karlstad har man två djuraffärer och jag personligen skulle vilja att det fanns fler :P
Det är bra att skaffa en högskole utbildning när du är yngre så har du lättare att byta mellan jobb senare i livet. Jag tror af är restriktiva att ge starta egetbidrag för de under 25(vet inte varför).
Fundera på iden under de tre år du har kvar är du fortfarande inne på den så vet du att du verkligen vill det.

#3 Det är självklart svårt att konkurera när man har en nätbutik, det finns ju massor, men man slipper ju den dyra kostnaden med lokal och man kan starta lugnt väldigt litet till att börja med. =) Går det åt skogen så gör man inte lika stor förlust ekonomiskt helt enkelt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.