Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 2543 ggr
KimE
2012-04-21 10:08
0

Bil

Hur gör ni med bilkostnader?

egenbil,företagsbil eller leasad.

korseett
2012-04-21 14:55
0

att köpa in en bil till firman är knivigt. En personbil får du inte dra av momsen på inköpet om bilen inte är till för persontransporter, levande eller döda. En lätt lastbil är det vissa modeller som är godkända för avdrag och det finns på SKV´s hemsida. Dessutom är du skyldig att föra körjournal med en personbil på firman. För att visa vad du kör privat och vad du kör i tjänsten. Det är dessutom i väldigt många fall inte befogat med att köpa in en bil till firman.

Att leasa en personbil- ja då får du dra av halva momskostnaden i verksamheten.

För både köpt och hyrd bil gäller att du får dra av alla bilkostnader inkl Moms i firman. Förutsättning är förstås att den används av firman enligt de regler som finns hos SKV

Det jag rekommenderar de allra flesta är att använda sin egen bil och då skriva upp de gånger den används till det i en journal. Då används ett schablonvärde när kostnaden för antalet körda mil i verksamheten beräknas och det görs för det mesta i deklarationen. Alla kostnader för bil ligger då på dig som privatperson

KimE
2012-04-21 15:32
0

Då har jag tänkt rätt då jag köpt en privat personbil nu då.

Men det blir jobbigt att föra journal då jag troligtvis kommer att köra ca 150-200mil i veckan.

korseett
2012-04-21 17:06
0

men det är värt det framför att få skatteverket i hasorna.

KimE
2012-04-23 15:07
0

Får hoppas att kostnaderna inte överstiger schablon värdet.