Hästar och firma...
Hej!
Jag är en av alla tusen hästägare i Sverige som funderar kring verksamhet och att starta eget. Har hört på ryktesväg att myndigheterna är oerhört trötta på alla häst-förlust-företag där ägaren tror att de vinner på att lyfta momsen…
Jag har just nu hästarna som (extremt olönsam) Hobbyverksamhet. Säljer en eller två hästar per år och får en eller ettpar föl om året. Är det någon idé för mig att ha hästarna som någonting annat än Hobbyverksamhet? Behöver jag fundera på att behöva starta eget?
Jag kollade din profil och insåg att det är shettisar du har, då tror jag att du nog har en för liten omsättning för att bli momspliktig ens. Hade du sålt två halvblod om året à 75.000 kr styck hade det nog varit i ett annat läge. Har du några andra verksamheter som kan räknas in i ett företag så kanske du kan starta ett sådant, annars är det nog bara att fortsätta med det som hobbyverksamhet…
Jag själv har min lika olönsamma hästverksamhet i firma, men den kombineras med litegrann intäkter från andra verksamheter som inte är så mkt kostnader på = jag är hovslagare och ID-kontrollant o chipmärkare också. Plus att jag den här våren har börjat sälja barn- och ungdomskläder via hemförsäljning, också det inom firman. Olika verksamheter under samma paraply, så att säja. SÅ jag hoppas i alla fall kunna gå runt i verksamheten snart…
Hej, här är nåt för er som gillar hästar, som jag gör med. Denna tjejen Carola Lind, kan en himla massa kolla själv http://www.equibalance.se/ Mycket nöje!