Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 2066 ggr
[Eraj]
0

Ej mervärdesskatt

Hej!

För några veckor sedan registrerade jag mitt blivande företag på verksamt.se. Några dagar senare fick jag blev från Skatteverket om mervärdesskatt där de frågade om affärsidé, budget osv. Jag skickade in mitt svar och idag fick jag beskedet att "Skatteverket inte överväger att registrera mig till mervärdesskatt". 

Jag fick tre papper med text men jag förstår faktiskt knappt ett ord. Jag gissar att jag satt ett för lågt belopp på vad jag tror att jag ska sälja under det första året.

Jag är mycket osäker på vad jag kommer att sälja för så jag skrev några tusenlappar eftersom jag läst flera gånger att man alltid kan ändra i efterhand, och att man hellre ska skriva för lite än för mycket.

Hjälp! Vad gör jag nu? Varför blev jag inte godkänd? Vilket är det lägsta försäljningsbeloppet man kan skriva? Min plan är att köpa in varor och sälja via internet, det kan väl inte räknas till Hobbyverksamhet? Jag räknar ju att gå med vinst, i alla fall i framtiden…

korseett
1

varför får du prata med skatteverket om men har du bara angett några tusenlappar så är det inte konstigt att du fått nej. Ta hjälp av någon som kan göra en budget åt dig istället.

selfrejection
0

Jag skrev 0 på min ansökan och fick godkänt så då borde det ju vara bättre med några tusen, kan man tycka. Men det är nog bäst att fråga skatteverket på en gång, de måste ju ha en förklaring.

[Eraj]
0

Jag fick tre papper med "förklaringar" men jag förstår inte ett ord, men det jag tyckte var konstigt var att jag läst på en massa ställen att det är ok att ta till i underkant och att man alltid kan ändra i efterhand. Dessutom att #2 skrev 0 och ändå fick godkänt gör det hela ändå mer konstigt.

Tråkigt att det skulle bli en motgång det första som händer!

korseett
0

Det bästa är att du ringer skv och pratar med dem och även fråga hur du kan skriva istället

KimE
0

Jag hörde igår om en till som blev nekad f-skatt för att hon angav för låg vinst.

signemo
0

MItt tips är att Du tar kontakt med en redovisningsbyrå som hjälper dig. Eller så tar du kontaky med skatteverket , inte deras service ställen. och bokar en tid.

Kanske står det ett namn på beslutet, du kan ju ringa dit också.

Och nu är jag stygg. Det är inte alltid de har rätt :-)

Var rädda om varandra

mariatingsund
0

Det är så många som tycker skatteverket är rena skräcken, men bokar man en tid och pratar man med en person, kan man få jättebra information, tips och de är faktiskt hjälpsamma. Så lägg inte pengar på att anlita andra göra budget mm, utan boka ett personligt möte på skatteverket. Eventuellt kan du ringa Almi, Nyföretagarcentrum o luska lite i förväg så du har ställa de avgörande frågorna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

signemo
0

För din egen skull bör du göra budget mm.

Men har aldrig varit med om att skatteverket efterfrågat det. Vi har en redovisningsbyrå. Ibland kan det vara så att nån av våra kunder vill starta ett eget företag.  Tror aldrig att jag under mina över 25 år varit med om att de frågat efter budget.

Däremot har de ibland ansett att det är okej med mervärdesskatt men ej f skatt. TYcker du kan kontakta skatteverket. Men ta det då direkt med ett riktigt kontor. Inte skatteupplysningen eller ett av serviceställena. De kan inte alltid vad som krävs.

Får jag fråga vad det rör sig om för form av verksamhet du skall bedriva?

Var rädda om varandra

[Eraj]
0

Tack alla. :) Detta har legat lite på is senaste veckorna i och med att jag skaffat hundvalp… Mycket jobb! ;)

# 8 Jag ska sälja inredningsprylar via internet. :)