Vem ska göra bokslut?
Har precis börjat rådda i det här med bokföring och redovisning och jag blir inte klok på vilka företag som måste göra bokslut eller inte…Finns det någon som har ett rakt och klokt svar på det? Och vilka fördelar medför det ena eller det andra?
Nypon

Ett AB skall naturligtvis alltid göra ett bokslut.

Började rådda lite i det där själv till förra årsskiftet..
Enskild firma: OM försäljningen (omsättningen) inte regelmässigt överstiger 20 prisbasbelopp (20*39 400= 788 00 för 2005) behöver en Enskild firma inte göra bokslut.
Handelsbolag: samma beloppsgräns som ovan OM företaget endast består av fysiska personer eller dödsbon och inte är moderbolag i en koncern. Så slipper man alltså upprätta bokslut.
Som Kaj säger så alltid bokslut om du har AB eller Ek För mm
Lycka till, och var inte blyg för att fråga här.
/Pelle
Alla företag gör bokslut, frågan handlar snarare om hur man dokumenterar det. En Enskild firma med låg omsättning deklarerar på N1 och gör i deklarationen de periodiseringar som man normalt gör i bokslutsarbetet.
En Enskild firma med större omsättning bokför in dessa periodiseringar i sin bokföring och har då också en dokumentation över vilka poster och värden man räknar med.
Ett AB upprättar också en årsredovisning som bygger på bokslutet men som också har tydliga noter om vad som ingår i olika poster i bokslutet.

du har en poäng, Karin. Fast det är faktiskt skillnad på att genomföra ett "riktigt" bokslut eller att bara köra på, fast plocka ut uppgifterna per 31/12 för deklarationens skull. Skulle tro att jag sparade en timme eller nåt på att strunta i att göra ett regelrättbokslut för mitt HB.
Deet är möjligt att jag är "hemmablind" men för min del tycker jag att det innebär dubbelt arbeta att INTE göra bokslut mot att göra det. Det är ju inte så att beloppen ändå inte behöver bokföras, frågan är bara om man gör det år 2005 eller 2006, och den längre tiden det då skulle ta är isåfall bara den tiden det tar att byta mellan olika räkenskapår i programmet.
Det är ju ex så att även om man bokför enligt kontantprincipen så ska alla fakturor som är daterade 2005 bokas in det året oavsett om de är betalda eller ej. Ett företag som bokför enligt kontantprincipen kommer alltså att ändå ha kundfordringar och leverantörsskulder i sin bokföring den 31/12. Det ända man egentligen slipper bokföra är alltså de interima skulderna och fordringarna men hur stort arbete är det egentligen med själva bokföringen av dessa? Tiden att plocka fram dem är ju lika stor oavsett om de ska bokföras eller bara skrivas in i deklarationen.
Ytterligare en nackdel med att deklarera utan bokslut är att man bara får göra restvärdesavskrivniungar som är mindre än vad de räkenskapsenliga är.
Den enda "fördelen" jag kan se är att man inte behöver bry sig om balansräkningen huruvida kontona där stämmer eller ej, men samtidig är det ju dessa som ger en kontroll av att bokföringen är rätt. Å andrasidan så utan en balansräkning så kan man inte heller utnyttja sig av möjligheterna för räntefördelning och expensionsmedelsfonder så det man tjänar i tid bjuder man skattemyndigheten på iform av pengar.

Skulle vilja påstå att allt det du säger beror på vilken nivå du bedriver verkamhet på, och huruvida du vill utnytta fondavsättningar eller inte.
Ju mindre verksamhet desto mer ointressant att göra bokslut, sen beror det ju på vilken verksamhet du har. Jag har endast bedrivit konsultverksamhet, behöver kraftfull dator i jobbet (kostnadsförs direkt), hade inga lev skulder el fordringar 31/12 allt var redan betalt, jobbar hemifrån (kan inte dra av arbetsrum) eller hos kund så inga inventarier, inte heller några periodiseringar av kostnader eller intäkter. I mitt fall var det garanterat lättare att bara ta ut en lista från SPCS, föra in intäkter, dra ifrån kostnader, och lägga tillbaka icke-avdragsgilla kostnader i deklarationen jmf med att avsluta årets bokföring med ett bokslut. Allt beror på…..