Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 1287 ggr
kredka
0

Strul med köp från utlandet

Jag har nu problem som jag vet ej hur kan jag lösa… Jag har importerat vissa produkter men min leverantör gick i konkurs, jag var då tvungen att leta efter en ny leverantör. Firman som tillverkar saker kommer ursprungligen från USA och på zoomässa i Tyskland har jag nu fått kontakt med både tillverkaren och återförsäljare inom europa. Jag tänkte först att forstätta med att ta varor in från USA direkt men tillverkaren har försäkrat att det blir snabbare och billigare att ta varor genom just en speciell återförsäljare som finns i europa. Dum och naiv som jag är tog jag risken och bestämmde att jag ska ta varor från den återförsäljare som tillverkaren har rekommenderad. Första konstig grej var deras prislista med skyhöga priser, men jaa..är man i nöd så tar man det som det är, de har skickat fakturan och jag fick betala in pengar och sen skulle de skicka iväg varor. Varor har kommit men - inte alla, en rätt stor mängd saknas. Jag försökte klaga till dom, men dom hävdar att det är omöjligt att något saknas, tog kontakt med tillverkaren och ville påpeka att deras återförsäljare är inte ärlig men den också säger att sådana saker händer inte och det är omöjligt - nu sitter jag med förlust (varor för ca 4000 sek) och vet ej hur kan jag gå vidare med saken? dem vill inte skicka in varor som saknas och hävdar att jag ljuger…

Välkommen till ferretplanet.se :)

Uncle Thomas
1

Några ideer:

1. Låg det något i försändelsen typ sten för att öka vikten? Om inte så kan det gå att bevisa via packsedeln att det de skickade inte var tillräckligt tungt.

2. Om du hittar fler återfätsäljare på din nivå, kanske du kan hitta fler som har problem.

3. Bland SISTA alternativen: Tala om för BÅDA att du tänker tala om det INTERNATIONELLT så återförsäljare och slutkunder får reda på det, om de fortsätter…