Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 1995 ggr
[Gesus]
0

Kan man göra såhär?

Hej vet inte om det passar här, men…

Ser att Ramsbergsgården marknadsför sina kurser med "Gå din kurser gratis… betala bara för boende mat och lokalkostnader"

http://www.ramsbergsgarden.se/

Är det verkligen "lagligt"/tillåtet, och kan man då göra så med andra tjänster/produkter?

Jag har inte kollat, men jag misstänker att man inte kan bara gå kurserna och bo och äta på annat ställe…

korseett
0

ja det ska väl inte vara några problem. De väljer själva vad de vill ta betalt för och det finns ingen lag som säger att du måste ta betalt för kurser. De skriver vad som ingår i kurskostnaden och att de inte tar betalt för själva utlärandet. Helt okej

signemo
0

Kanske nått att fundera på. Den som går kursen kanske har svårt att dra av kostnaden för kursen. OM det nagelfars på skatteverket.

De som har Ramsbergsgården. Kan ju kanske få frpgan av skatteverket , hur de beräknar det hela.

INtressant fråga.

Var rädda om varandra

[Gesus]
0

Ja om man/jag ska ta ett "extremt" exempel.

Ifall jag marknadsför sexuella tjänster, men endast tar betalt för mat och uppehälle. Är det OK då? Jag tar INTE betalt för sexet osv…

Jag vet inte anledningen här, men kanske det har med avdrag att göra.

Jag kan väl knappast heller "reklamera" kursen och ev få pengar tillbaka för något jag inte betalt för?

Jag tycker det verkar "fel" på något vis jallafall…

KimE
0

Det är inte olagligt att sälja sex bara att köpa, prostituerade kan starta företag inom ex. kroppsvård för att bli godkända som företag sen är det bara att redovisa och betala skatt som vanligt.

[Gesus]
0

#4 Jepp jag vet (helt otroligt) Man kan tom starta företag med verksamhet att prata med döda, och det går under friskvård.

Men man kan ju då köpa tex en helg med sexuella tjänster om man byter ut kurserna mot sex, utan att betala för "sexet" det blir väl att man inte köper sex då?

Ex (ja jag vet extremt, men) En helg med sexuella tjänster gratis man betalar bara för mat och uppehälle…

Ja ni greppar vad jag menar va?

KimE
0

Största anledningen att de inte tar betalt för kurserna är väl att de inte är värda så mycket.

korseett
0

Nu tycker jag att ni drar iväg. Det är ingen ovanlig företeelse att utbildning ges gratis men någonstans ska man bo och äta om inte utbildningen ges på hemorten.

Torparmor
0

Du kan välja att ta betalt för vad du vill eller välja att inte ta betalt för vissa saker/tjänster. Allt handlar ju om vad kunden är beredd att betala för. Är jag ett företag som köper en kurs kan det bli problem att dra av för enbart kost/logi, som privat person kanske det kvittar.

Det finns företag som i offentlig upphandling har satt visa priser till noll kronor och fått uppdraget. Det är dock osäkert om det håller i slutänden.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Gesus]
0

Jag kanske ska tillägga att summan är mer än vad den skulle vara för bara mat och uppehälle utan kurs annars.

[Gesus]
0

Och igen, jag tycker det föll bort lite, hur ska man kunna reklamera en tjänst som man inte köpt/betalat för?

I detta fallet är det just kurserna som ska säljas, ingen kommer dit och bara bor och äter där utan kurs.

Om man då tar en annan "tjänst" tex (bara det första som kom upp i skallen här nu) en "frisering" med färgning klippning mm mm

Och den går helt åt skogen, hur göra då. Man har inte betalt för tjänsten ju..?

korseett
2

Gesus

Nu har jag läst flera av dina inlägg på andra forum och det du håller på med är inte ifrågasättning av en tjänst som du råkat få syn på. Det du gör är att ifrågasätta personen som innehar stället och personens arbete och sett i det perspektivet så kommer jag att låsa den här tråden för ytterligare kommentarer eftersom vi inte sysslar med sådant på den här sajten.

Inlägget är låst för nya kommentarer